تعرفه واردات کاغذ تغییری نکرده ‌است


مشاور رئیس کل سازمان توسعه تجارت و مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تعرفه واردات کاغذ تا این لحظه هیچ تغییری نکرده است.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری مهر، سه هفته پیش خبری در بازار واردات و مصرف کاغذ پیچید مبنی بر احتمال افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ تحریر و روزنامه. بر اساس این خبر، دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست افزایش تعرفه کاغذ روزنامه، چاپ و تحریر را از ۴ به ۱۵ به کمیسیون ماده یک آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ارائه کرد.

این پیشنهاد پیرو درخواست و پیگیری کارخانه چوب و کاغذ مازندران به نمایندگی از تولیدکنندگان کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه در کشور صورت ارائه شده بود. همان زمان و طبق مصوبه کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک مقرر شد مراتب در جلسه حضوری با حضور نماینده انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا و تشکل‌های ذی ربط بررسی و نتیجه حاصله به کمیسیون موصوف منعکس شود.

پیش از این، نظرات موافقان و مخالفان این پیشنهاد را منعکس کرده بود. موافقان معتقدند که افزایش تعرفه واردات کاغذ حداقل کاری است که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی این ماده  اصلی صنعت چاپ و نشر باید انجام دهد. در مقابل، مخالفان هم افزایش این تعرفه را موجب افزایش قیمت محصولات فرهنگی به ویژه کتاب و مطبوعات و در نتیجه رکود بیشتر در این حوزه می‌دانند.

سیدعباس حسینی مشاور رئیس کل سازمان توسعه تجارت و مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت در درباره آخرین وضعیت تعرفه کاغذ پس از ارجاع پیشنهاد کارخانه چوب و کاغذ مازندران برای افزایش تعرفه کاغذ از ۴ به ۱۵ درصد از سوی دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون ماده یک آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، گفت: هیچ تصمیمی منی بر تغییر در تعرفه واردات کاغذ از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به گمرکات ابلاغ نشده و بر این اساس تعرفه واردات کاغذ تا این لحظه هیچ تغییری نکرده است.

کمیسیون ماده یک مقررات واردات و صادرات از آذرماه هر سال به منظور نهایی کردن کتاب مقررات واردات و صادرات سال بعد، تشکیل جلسه می‌دهد و تا انتهای بهمن ماه همان سال تغییرات تعرفه‌ای لازم را تصویب خواهد کرد و در نهایت در روزهای پایانی سال، کتاب مقررات واردات و صادرات سال بعد به صورت رسمی از سوی این کمیسیون منتشر خواهد شد.

 

منتشر شده توسط خبرگزاری مهر در تاریخ ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ آبان


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است




نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما: