تعرفه واردات کاغذ تغییری نکرده ‌است


مشاور رئیس کل سازمان توسعه تجارت و مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تعرفه واردات کاغذ تا این لحظه هیچ تغییری نکرده است.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری مهر، سه هفته پیش خبری در بازار واردات و مصرف کاغذ پیچید مبنی بر احتمال افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ تحریر و روزنامه. بر اساس این خبر، دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست افزایش تعرفه کاغذ روزنامه، چاپ و تحریر را از ۴ به ۱۵ به کمیسیون ماده یک آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ارائه کرد.

این پیشنهاد پیرو درخواست و پیگیری کارخانه چوب و کاغذ مازندران به نمایندگی از تولیدکنندگان کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه در کشور صورت ارائه شده بود. همان زمان و طبق مصوبه کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک مقرر شد مراتب در جلسه حضوری با حضور نماینده انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا و تشکل‌های ذی ربط بررسی و نتیجه حاصله به کمیسیون موصوف منعکس شود.

پیش از این، نظرات موافقان و مخالفان این پیشنهاد را منعکس کرده بود. موافقان معتقدند که افزایش تعرفه واردات کاغذ حداقل کاری است که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی این ماده  اصلی صنعت چاپ و نشر باید انجام دهد. در مقابل، مخالفان هم افزایش این تعرفه را موجب افزایش قیمت محصولات فرهنگی به ویژه کتاب و مطبوعات و در نتیجه رکود بیشتر در این حوزه می‌دانند.

سیدعباس حسینی مشاور رئیس کل سازمان توسعه تجارت و مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت در درباره آخرین وضعیت تعرفه کاغذ پس از ارجاع پیشنهاد کارخانه چوب و کاغذ مازندران برای افزایش تعرفه کاغذ از ۴ به ۱۵ درصد از سوی دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون ماده یک آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، گفت: هیچ تصمیمی منی بر تغییر در تعرفه واردات کاغذ از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به گمرکات ابلاغ نشده و بر این اساس تعرفه واردات کاغذ تا این لحظه هیچ تغییری نکرده است.

کمیسیون ماده یک مقررات واردات و صادرات از آذرماه هر سال به منظور نهایی کردن کتاب مقررات واردات و صادرات سال بعد، تشکیل جلسه می‌دهد و تا انتهای بهمن ماه همان سال تغییرات تعرفه‌ای لازم را تصویب خواهد کرد و در نهایت در روزهای پایانی سال، کتاب مقررات واردات و صادرات سال بعد به صورت رسمی از سوی این کمیسیون منتشر خواهد شد.

 

منتشر شده توسط خبرگزاری مهر در تاریخ ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ آبان