به همت کتابخانه مجلس رخ داد:
انتشار کتاب‌‌‌‌‌‌های چاپ سنگی محدث ارموی


کتابخانه مجلس شورای اسلامی فهرست نسخه‌های چاپ سنگی کتابخانه محدث ارموی را با همکاری کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام قم در دو جلد منتشر می‌کند.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از روابط عمومی کتابخانه مجلس، کتابخانه بزرگ محدث ارموی بیش از 3200 نسخه خطی و 15 هزار کتاب چاپ سنگی دارد که بخش اعظمی از این مجموعه در اختیار کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام در قم قرار گرفته است.
این اثر در نوع خود در شمار نخستین‌ها و از نظر گسترگی، بی‌همتاست. محدث ارموی از مصححان برجسته‌ای بوده است که تصحیح تعداد فراوانی از نسخه‌های خطی را انجام داده است. پس از درگذشت وی در سال 1358، کتابخانه عظیمی از آثار کهنی که او گردآورده بود، باقی ماند.

مجموعه حاضر که فهرست آن با همکاری کتابخانه مجلس، مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام منتشر می‌شود، بیش از 5700 کتاب چاپ سنگی را در خود جای داده است.
کتابخانه تاریخ اسلام با همکاری کتابخانه مجلس شورای اسلامی، برای نخستین‌بار فهرستی از این آثار را که بالغ بر 13 هزار عنوان کتاب و رساله است، منتشر می‌کند.
رسول جعفریان درباره این آثار گفت: بسیاری از آثار این مجموعه ناشناخته‌اند. "خان‌ بابا‌مشار" در فهرستی که سال 50 منتشر کرد و از آن پس به عنوان فهرست مشار شهرت یافت، فهرست کاملی از اسامی آثار چاپی ایرانی را گردآورد.
وی افزود: در مجموعه حاضر، آثاری یافت می‌شوند که حتی در فهرست مشار نیز نامی از آن‌ها ذکر نشده است. در حقیقت بسیاری از آثار این مجموعه را حتی خان‌بابا‌ مشار هم ندیده بود، بنابراین، این فهرست می‌تواند پایه‌ای برای انتشار فهرست‌های دیگر چاپ سنگی باشد.
فهرست کتاب‌های چاپ سنگی "میرجلال‌الدین محدث ارموی" در 1800 صفحه و دو جلد در قطع رحلی به قلم حسین متقی و فتح‌الله ذوقی تا پایان تابستان منتشر می‌شود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۸ شهريور