با تصویب دولت انگلیس
سن بازنشستگی افزایش یافت


از 29 جولای سال 2010 میلادی، کارفرمایان نمی‌توانند کارمندان و کارگران خود را به لحاظ شرایط سنی ـ سقف 65 سالگی ـ بازنشسته کنند. سن بازنشستگی در این قانون به صورت متغیر در نظر گرفته شده و بسته به توان مجری یا کارگر تغییر می‌کند.

اخبار چاپ: دولت انگلستان قانونی تصویب کرده است که براساس آن سن بازنشستگی کارکنان چاپخانه‌ها افزایش می‌یابد. تصویب این قانون واکنش‌هایی را در محافل صنفی، کارگری و صنعتی پدید آورده است. بسیاری از فعالان صنفی و اجتماعی کشور انگلستان ـ که بخصوص در حوزه‌های کارگری فعالیت می‌نمایند ـ با تصویب این طرح در دولت انگلیس به شدت مخالفت می‌کنند.
براساس قانون مصوب دولت انگلیس، از 29 جولای سال 2010 میلادی، کارفرمایان نمی‌توانند کارمندان و کارگران خود را به لحاظ شرایط سنی ـ سقف 65 سالگی ـ بازنشسته کنند. سن بازنشستگی در این قانون به صورت متغیر در نظر گرفته شده و بسته به توان مجری یا کارگر تغییر می‌کند.
یکی از مخالفین این طرح، معاون عمومی اتحادیه چاپخانه‌داران انگلیس است. تونی بارک (Tony Burke)، در این خصوص به دولتمردان و تصمیم‌سازان انگلیسی هشدار داده و می‌گوید: این قانون زیان‌های بسیاری را متوجه بدنه‌ی کارگری صنعت چاپ انگلیس می‌سازد. بسیاری از کارمندان بالای 60 سال واحدهای چاپی، از این خبر شوکه شده و تمامی برنامه‌هایشان دگرگون می‌شود.
تونی بارک ادامه می‌دهد: یکی از وظایف اصلی و مسئولیت‌های واقعی فعالان صنایع در حوزه‌های گوناگون (شامل: خصوصی، دولتی، نظارتی، قانون‌گذاری، بازرسی و...) پایین آوردن مشکلات و آسان‌سازی شرایط کاری است. حال آن‌که این قانون شرایط و موقعیت را به کلی دگرگون ساخته و نه‌تنها کمکی به صنعت چاپ نمی‌کند، بلکه مسائل متعددی را نیز ایجاد می‌نماید.
معاون عمومی اتحادیه چاپخانه‌داران انگلیس در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع تخصص‌گرایی در واحدهای چاپی و عدم تطبیق آن با قانون مصوب پرداخته و تصریح می‌کند: تمامی کمپانی‌ها، شرکت‌های تولیدکننده، چاپخانه‌ها و... نیازمند تغییر پرسنل، بخصوص در بدنه‌ی تخصصی خود هستند. کارگران امروزه همگی پرسنل و نیروهای آموزش دیده و متخصی هستند. این قبیل نیروها باید جایگزین نیروهای مسن و در آستانه‌ی بازنشستگی شوند.
علاوه بر این، بالا رفتن سن موجب از میان رفتن حس جاه‌طلبی و به تبع آن تلاش در رقابت‌های تخصصی می‌شود. کسانی که سال‌ها، در مجموعه‌ای فعالیت کرده و تمام زوایای آن را می‌شناسد، یا حتی خود ساخته است! دیگر انگیزه‌ای برای رقابت با دیگران ندارد؛ در نتیجه این موضوع نیز نشان می‌دهد قانن مذکور فاقد کارآمدی لازم جهت اجرایی شدن در بدنه صنعت چاپ کشور است.
تونی بارک در پایان افزود: مسئله مستمری بازنشستگی نیز می‌تواند یکی از مشکلات اجرای این قانون باشد. زیرا کمپانی‌ها می‌توانند با بازنشسته کردن گروهی از کارگران سالخورده، جمعیت زیادی از کارگران کارآزموده‌ی جدید را با حقوق و دستمزد پایین‌تر استخدام کنند.
در صورتی که قانون مذکور اجرا شده و واحدهای تولیدی و خدماتی در چاپخانه‌ها ناگزیر به تبعیت از کارگرانی سالخورده، بی‌انگیزه، با کارآیی پایین و... باشند؛ نمی‌توان انتظار داشت که بهره‌وری و راندمان بالا رفته و شرایط مطلوب گردد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۱۶ مرداد