افت کمی و کیفی غرفه‌گذاران ایرانی حاضر در نمایشگاه مواد غذایی هنگ‌کنگ 2010
600 غرفه‌گذار و تنها 6 ایرانی


نمایشگاه مواد غذایی هنگ‌کنگ 2010 از تاریخ 21 تا 23 مردادماه سال جاری در هنگ‌کنگ چین برگزار می‌گردد. در این دوره نمایشگاه مواد غذایی هنگ‌کنگ، 6 غرفه‌گذار از کشورمان حضور خواهند داشت.

مریم جاویدنیا مدیر پروژه نمایشگاه مواد غذایی هنگ‌کنگ 2010 در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: نمایشگاه مواد غذایی هنگ‌کنگ در زمره بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های تخصصی مواد غذایی در شرق آسیا محسوب می‌شود. به عنوان نمونه در دوره قبلی این نمایشگاه (نمایشگاه 2009) تعداد 11 هزار و 500 بازدیدکننده از 73 کشور جهان حضور داشتند. تعداد بازدیدکنندگان در دوره مذکور رشدی 23 درصدی را نشان می‌دهد. این موضوع بیان‌گر آن است که نمایشگاه سال 2009 با افزایش قابل توجهی از تعداد بازدیدکننده مواجه بوده است. لازم به ذکر است در نمایشگاه مذکور 600 شرکت‌کننده و غرفه‌گذار تخصصی از 24 کشور حضور داشته‌اند.

وی افزود: نمایشگاه مواد غذایی هنگ‌کنگ در سه بخش غذا و نوشیدنی، خدمات بسته‌بندی و لیبلینگ و خدمات ماشین‌آلات فرآوری به فعالیت خواهد پرداخت. حضور در این نمایشگاه به تأیید سازمان توسعه تجارت ایران بوده و در زمره نمایشگاه‌های تخصصی منتخب اتاق بازرگانی ایران می‌باشد. لذا براساس دستورالعمل سازمان توسعه تجارت، تسهیلات خاصی به غرفه‌گذاران اعطا می‌شود. به عنوان نمونه غرفه‌گذاران در این نمایشگاه به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شده و یا می‌توانند از خدمات پاویون تشکل‌های اقتصادی ایران استفاده نمایند. از دیگر امتیازات حضور در نمایشگاه مواد غذایی هنگ‌کنگ می‌توان به اعطای یارانه خوشه‌های صادراتی اشاره کرد.

مریم جاویدنیا اظهار داشت: در آخرین دوره این نمایشگاه 15 شرکت و کمپانی ایرانی به عنوان غرفه‌گذار حضور داشتند. از این تعداد، بیش از 5 کمپانی در حوزه‌ی تولید ماشین‌آلات بسته‌بندی و لیبلینگ فعالیت می‌کردند. این رقم در حال حاضر به 6 شرکت تقلیل پیدا کرده است. علت این موضوع را می‌توان در ارتباط با رکود حاکم بر بازار ایران دانست. البته تحریم‌های سیاسی و اقتصادی و عدم امکان تأمین مواد اولیه و مصرفی مورد نیاز ماشین‌سازان، از دیگر دلایل افت حضور غرفه‌گذاران ایرانی در نمایشگاه مواد غذایی هنگ‌کنگ است.
جاویدنیا در پایان تصریح کرد: با توجه به حوزه تخصصی بسته‌بندی و لیبلینگ مواد غذایی در نمایشگاه هنگ‌کنگ، حضور هر تولیدکننده و ماشین‌ساز ایرانی می‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه صادرات غیرنفتی و ارزش افزوده حاصل از آن داشته باشد.

پرسش اصلی اینجاست که آیا چاپخانه‌داران و فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران، نسبت به اهمیت برگزاری این نمایشگاه آگاهی دارند؟ آیا امکانات حضور حداقلی (به عنوان بازدیدکننده) برای آنان فراهم شده است؟ بسته‌بندی‌های مواد غذایی در زمره سفارشات خارجی و بین‌المللی هستند که امکان تهیه و چاپ آن در داخل کشور وجود دارد؛ آیا مسئولین امر بسترسازی‌های مناسب را در این خصوص انجام داده‌اند؟ و در نهایت؛ در میان غرفه‌گذارانی از 24 کشور، 6 نماینده ایرانی توان رقابت و حضور فعال و اثربخش در این بازار بسیار مناسب را دارند؟

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۱۲ مرداد