با راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های سراسر کشور
رویکردی نوین به کتابخانه‌های کشور


برای نخستین بار در كشور، بخش مستقل اخبار آرشیو‌ها و كتابخانه‌های ایران و جهان در صفحه اصلی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی آغاز به‌كار كرد.

برای نخستین بار در كشور بخش مستقل اخبار آرشیو‌ها و كتابخانه‌های ایران و جهان در صفحه اصلی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی آغاز به كاركرد.

حامد یاری مدیركل امور بین‌الملل و روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملی با اعلام این خبر گفت: برای بر‌طرف كردن برخی كاستی‌های موجود در نحوه پوشش اخبار حوزه آرشیو‌های کتاب در فضای رسانه‌ای كشور و لزوم توجه به اخبار این حوزه به عنوان یك گونه خبری مستقل، بخش مستقل اخبار این حوزه برای اولین بار توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملی راه‌اندازی شد.

مشاور رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی با اشاره به آغاز به كار رسمی این بخش همزمان با میلاد امام زمان (عج)؛ تبدیل كتابخانه‌ها و آرشیوها از مراکزی راکد؛ تک بعدی و تک‌‌کاربردی به مراکز علمی و فرهنگی پویا در اذهان عمومی را از جمله دلایل راه اندازی این بخش دانست و گفت: برای توسعه علمی كشور باید نگاهمان به مراكز علمی و فرهنگی همچون كتابخانه تغییر یابد و در این راستا توجه مستقل به رویدادهای كتابخانه و آرشیو یكی از راه های مهم و تاثیرگذار است.

حامد یاری آشنا كردن مسئولین و كاركنان كتابخانه ها و آرشیو‌های كشور با فعالیت‌ها و نوآوری‌های مراكز همكار در جهان را یكی دیگر از دلایل راه‌اندازی این بخش خواند و افزود: بخش اخبار آرشیو‌ها و كتابخانه‌های ایران و جهان كه با رصد كردن هر روزه پایگاه های اطلاع‌رسانی كتابخانه‌ها ، مراكز علمی و فرهنگی و آرشیوی جهان تغذیه می‌شود می‌تواند به عنوان بانك ایده برای فعالین این حوزه ها در كشور مورد استفاده قرار گیرد .
مشاور رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی به تولید و انعكاس بیش از 200 خبر از ابتدای راه‌اندازی آزمایشی این بخش اشاره كرد و گفت: در فاز اول ، روزانه حدود 10 خبر از كتابخانه‌ها و آرشیو های كشورمان و دیگر كشورها توسط كارشناسان اداره كل امور بین الملل و روابط عمومی سازمان اسناد وكتابخانه ملی جمع آوری ، ترجمه شده و بر روی این بخش قرار می‌گیرد.

مدیركل امور بین‌الملل و روابط عمومی وسازمان اسناد و كتابخانه ملی در مورد هزینه راه اندازی این بخش خبری گفت :بخش اخبار كتابخانه ها و آرشیو های ایران و جهان بدون تحمیل كوچكترین هزینه ای از لحاظ بودجه ؛ نیرو ؛ امکانات و چه سایر هزینه های سخت افزاری و جانبی و تنها بر پایه توانمندیهای كارشناسان سازمان اسناد وكتابخانه ملی راه اندازی شده و فعالیت می كند.

حامد یاری ضمن بیان اینکه قصد داریم در فاز بعدی اخبار فعالیت مراکز کتابخانه ای و آرشیوی را به زبان های دیگر ترجمه کنیم از آمادگی برای دریافت و انعكاس اخبار فعالیت های مراکز همکار در سطح كشور خبر داد وگفت : مراکز آرشیوی و کتابخانه‌ای کشور می‌توانند اخبار فعالیت‌ها و رویدادهای خود را برای انعکاس در این بخش خبری برای روابط عمومی سازمان اسناد وكتابخانه ملی به آدرس پست الكترونیك Pria@nlai.ir و شماره نمابر : 02188644053 ارسال کنند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۱۰ مرداد