ارتقاء کیفیت بسته‌بندی محصولات، با شعار امکان‌پذیر نیست
بالا رفتن کیفیت در بسته‌بندی نیازمند حمایت مسئولین است


پسته یکی از انواع محصولات غیرنفتی در ایران است که صادرات بالایی هم دارد؛ اما متأسفانه صادرات این محصول اغلب به صورت فله و خام صورت می‌گیرد و کم‌تر در بازارهای بین‌المللی و خارج از ایران، شاهد فروش بسته فرآوری شده ایران هستیم.

اخبار چاپ: کارخانه نهال‌گستر (لورا) از جمله کارخانه‌هایی است که توانسته محصول خود را به صورت فرآوری شده و با همان فرم بسته‌بندی به کشورهای مختلف همچون چین، کانادا، آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی صادر کند.
سفرپور مدیر مسئول کارخانه لورا در مصاحبه با خبرنگار کرمان اخبار چاپ اظهار داشت: پسته، که در زمره محصولات غیرنفتی ایران محسوب می‌شود، از بازار یا تاجر محلی خریداری شده و با لحاظ کردن استانداردهای بین‌المللی تدوین شده، به بخش استانداردسازی ارسال می‌شود. در آخر نیز این محصول، فرآوری (شور) و بسته‌بندی شده، آماده ارسال به بازارهای هدف می‌گردد.

وی افزود: بسته‌بندی پسته ایران در شرکت لورا به دو روش استفاده از سلفون و قوطی انجام می‌گیرد. بسته‌های مذکور در سایزهای 50 تا 250 گرم (در سلفون) و 250 تا 450 گرم (در قوطی) به بازارهای هدف ارسال می‌شوند.
از دیگر محصولات صادراتی شرکت لورا در بخش محصولات باغی، مغر بادام زمینی است که به همین شکل عرضه می‌شود.

وی گفت: کیفیت و رعایت نکات بهداشتی باعث شده است که پروانه ساخت و تولید تمام محصولات را دریافت کرده و تحت نظارت وزارت بهداشت و محصولات غذایی فعالیت کنیم. این شرکت همچنین از لحاظ کنترل کیفی، بیشترین کنترل را از نظر وجود سم‌ اتوکسین را در محصول پسته انجام می‌دهد.

وی در خصوص میزان صادرات گفت: بسته به تقاضا میزان صادرتمان تغییر می‌کند. در این میان البته تحریم‌ها نیز اثرگذار بوده و برای ما مشکلاتی را به وجود آورده است. زیرا با برخی از کشورها قرارداد 10 ساله بسته‌شده است و به همین منظور سعی کردیم با تغییر کانال‌های ارتباطی به فعالیت‌مان ادامه دهیم.
وی تصریح کرد: دستگاه‌های این شرکت شامل قوطی پر کن، در بند قوطی، بسته‌بندی حجمی، سه دستگاه سلفون‌کش و یک دستگاه رُس است. تکنولوژی این دستگاه از طریق مهندسی معکوس در اختیار صنعت‌گران ایرانی قرار گرفته است. با استفاده از این روش، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در زمینه ارزی ایجاد شده است. زیرا ورود هر یک از این دستگاه‌ها با قیمت‌های گزاف همراه است. ناگفته نماند تاکنون تنها دو نمونه از این ماشین‌آلات در داخل کشور وجود دارد. البته تفاوت‌هایی میان نمونه‌های داخلی و خارجی آن وجود دارد؛ که شرکت لورا ناگزیر است به دلایل اقتصادی اکثر این ماشین‌آلات را از داخل کشور و از تولیدات شرکت‌هایی همچون شادمهر، آذرنگ و شرکت‌های بازرگانی از روسیه و اکراین تهیه نماید.

سفرپور گفت: کار طراحی قوطی‌ها و سفلون را نیز طراح شرکت زیر نظر مدیرعامل انجام می‌دهد. نکته‌ای که در این فعالیت بیش از هر چیز اهمیت دارد، زیبایی و ظاهر مناسب بسته‌ها ـ به دلیل جذب مشتری و خریدار ـ است.
در پایان سفرپور به اخبار چاپ گفت: در حال حاضر بیش از هر چیز به کیفیت محصول اهمیت می‌دهیم. اما تنوع و بهتر شدن چاپ و بسته‌بندی محصولات این شرکت نیازمند سرمایه است. در حال حاضر به دلیل مشکلات و معضلاتی که در امر تولید و صادرات وجود دارد، توانایی گسترش سرمایه را نداشته و به همین جهت از مسئولین امر خواستاریم که در این امر ما را یاری کنند.
این شرکت تاکنون بدون هیچ پشتوانه مالی از دولت توانسته یک محصول ایرانی، با برند ایرانی را به عنوان یک محصول با کیفیت به دنیا عرضه کند. یکی از امتیازاتی که صادرات محصولات شرکت لورا به همراه آورده، ارزآوری قابل ملاحظه ـ در بخش خصوصی ـ به داخل کشور است.

به طور قطع صادرات هر نوع محصول غیرنفتی با استفاده از بسته‌بندی‌های نهایی، امتیازات و ظرفیت‌های صنعتی و بازرگانی جدیدی را در داخل کشور ایجاد می‌نماید. به عنوان نمونه در مورد محصول پسته، می‌توان به ارزش افزوده حاصل از بسته‌بندی اشاره کرد. ارزش هر کیلو پسته صادراتی ایرانی به صورت فله‌ای 7 دلار است. حال آنکه ارزش همین مقدار از محصول پسته به صورت بسته‌بندی شده، 11 دلار است. این ارزش افزوده امکانی است که توسط فعالیت‌های شرکت‌هایی از قبیل لورا، ایجاد می‌گردد. انجام این فرآیند در داخل کشور و بدون هیچ نوع حمایت و پشتیبانی از سوی دولت، مشکلات و معضلات بی‌شماری را فراروی مدیران و دست‌اندرکاران این شرکت قرار می‌دهد. با تمام این اوصاف هیچ نوع تفاوتی نیز میان شرکت لورا و دیگر صادرکنندگانی که محصولات خود را به صورت فله‌ای صادر می‌کنند، وجود ندارد. این موضوع سبب می‌شود، انگیزه‌های کاری خود را از دست داده و شاید در مواقعی دست از تلاش برداریم. امیدوارم مدیران و مسئولان دست‌اندرکار دولتی، توجه مناسبی نسبت به این مسئله داشته باشند.
به طور مثال مالیات یکسان شرکت لورا با اینگونه شرکت‌ها را می‌توان در زمره این مسائل نام برد. متأسفانه به نظر می‌رسد دوغ و دوشاب برای مسئولان و مدیران دست‌اندرکار صنایع کشور یکی است. مدیران لورا پیشنهاداتی را در این زمینه به مسئولین امر ارائه داده‌اند. که تاکنون هیچ پاسخ مناسبی از سوی آنان دریافت نشده است. 

                                                                                                                                                                            بهناز حسینی

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۹ مرداد