قطع نابهنگام برق و نظرات تولیدکنندگان
راهکارهای وزارت نیرو، واحدهای صنعتی را دچار مشکل می‌کند


راهکارهای موجود برای کاهش فشار برق در فصل تابستان، مناسب و کارآمد نیستند. قطع چند ساعته برق در نه تنها موجب رفع مشکل کمبود برق نمی‌شود، بلکه این موضوع تنها باعث آسیب به صنعتگران و فعالان بخش صنعت خواهد شد.

احمد امجدیان مدیرعامل شرکت امجدیان، سازنده ماشین‌آلات کارتن‌سازی در گفتگو با اخبار چاپ به موضوع قطع ناگهانی برق در کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی پرداخته و اظهار داشت: وجود امکانات باعث می‌شود تا چرخه هر صنعتی به گردش درآید، و صنعت چاپ نیز از این موضوع مستثنی نیست. امکانات مناسب و استفاده از ابزار به موقع، حتی اگر در مسائل حاشیه نیز وجود نداشته باشد؛ صنعتگر را با خسارت‌های بسیاری مواجه می‌کند، چه برسد به زمانی که برنامه‌ریزی نامناسب در خصوص مسائلی ضروری مانند برق و آب و گاز صورت بگیرد. به طور قطع این امر باعث پایین آمدن راندمان کاری می‌گردد.

وی گفت: یکی از مشکلات اساسی صنعتگران، قطع ناگهانی برق در فصل گرم تابستان است. زیرا با بروز این مشکل کلیه فعالان هر صنعتی اعم از سازنده، فروشنده، انباردار و... متضرر خواهند شد. مسئله عدم تحویل به موقع سفارشات، خوابیدن کار، خسارت‌های مالی و الکترونیکی بالا به دستگاه و هزاران موضوع دیگر پیامدهای این رویداد نامناسب است.

احمد امجدیان تصریح کرد: راهکارهای موجود برای کاهش فشار برق در فصل تابستان، مناسب و کارآمد نیستند. قطع چند ساعته برق در نه تنها موجب رفع مشکل کمبود برق نمی‌شود، بلکه این موضوع تنها باعث آسیب به صنعتگران و فعالان بخش صنعت خواهد شد.
قوانین انتقال تعطیلی در روزهای میانی و استفاده از روز جمعه، تغییر ساعات کاری به نیمه شب و... نیز راه حل مناسبی نمی‌باشد. زیرا کارگر هم باید این روال قبول کند و این شکل فعالیت بپذیرد. اما این موضوع به راحتی از سوی کارگر پذیرفته نمی‌شود و ما نیز نمی‌توانیم قانون را تحمیل کنیم. شاید بهتر باشد گزینه صادرات برق به کشورهای ترکمنستان و خاورمیانه را تغییر داده و برق را در اختیار مردم قرار دهیم.

• مالیات بدون اعطای تسهیلات به صنعتگر را معنی کنید؟

مدیرعامل شرکت امجدیان سازنده ماشین‌آلات کارتن‌سازی خاطر نشان کرد: مالیات در کشورهای دیگر با وام و تسهیلات بدون بهره یا با بهره‌های پایین، هزینه‌های گاز و برق و مواد اولیه ارزان‌تر و... تعیین می‌گردد. داشتن این پشتوانه، متعاقبا پرداخت مالیات را نیز آسان‌تر می‌کند. امری که در ایران به دلیل نبود تسهیلات، شرایط را نامساعد و ناعادلانه نموده است.
وی افزود: اگرچه یکسری از کمپانی‌های بزرگ که براساس پشتوانه‌های مالی و حمایت‌های مادی و معنوی پشت پرده اداره می‌شوند، ارقام مالیاتی را بدون هیچ مشکلی پذیرفته و پرداخت می‌کنند. اما این موضوع را نیز باید در نظر داشت که با توجه به حمایت‌ها و رانت‌های مورد استفاده در اینگونه شرکت‌ها و مؤسسات، امنیت اقتصادی و نظارتی آن‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه با افزایش مالیات قیمت‌های اجناس و مواد تولیدی دسته از شرکت‌ها نیز بالا می‌روند. در مقابل، شرکت‌های کوچک هرچه به جلو پیش می‌روند از میدان رقابت کنار گذاشته و پس از مدتی به ورطه نابودی کشیده می‌شوند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۷ مرداد