محمود ذوالفقاری در گفتگو با اخبار چاپ:
تعطیلاتی که برای چاپخانه‌داران کوله‌باری از خسارت به دنبال دارد


در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی در اکثر کشورهای در حال توسعه،روزهای تعطیل رسمی کشور را به حداقل رسانده‌اند. زیرا نتایج بررسی‌ها و ارزیابی‌های کارشناسی نشان داده است ،هر روز تعطیلی رسمی میلیون‌ها دلار خسارت بر پیکره اقتصادی و بخصوص صنعتی کشور وارد می‌نماید.

محمود ذوالفقاری مالک و مدیر چاپخانه خجسته و مدیرعامل شرکت بازرگانی خجسته نقطه‌نظرات خود پیرامون تعطیلات رسمی و غیررسمی غیرمترقبه و تأثیرات احتمالی آن بر دو حوزه‌ی تولید و بازرگانی را در اختیار خبرنگار اخبار چاپ قرارداد.

ذوالفقاری در ابتدا به مسئله تعطیلات و تاثیر آن در بالابردن هزینه‌ها اشاره کرده و اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی در اکثر کشورهای در حال توسعه،روزهای تعطیل رسمی کشور را به حداقل رسانده‌اند. زیرا نتایج بررسی‌ها و ارزیابی‌های کارشناسی نشان داده است ،هر روز تعطیلی رسمی میلیون‌ها دلار خسارت بر پیکره اقتصادی و بخصوص صنعتی کشور وارد می‌نماید.

وی افزود: این در حالیست که تقویم رسمی ایران نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از روزهای کاری کشورمان در زمره‌ی تعطیلات رسمی قرار گرفته است. این تعطیلات مشکلات متعددی را در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها؛ و به طور کلی در صنایع کشور؛ به ویژه فعالان بخش خصوصی صنایع ایجاد نموده است.
تا کنون بارها و بارها این خسارات مادی، توسط کارشناسان و مدیران بخش خصوصی صنایع، مطرح و در رسانه‌ها منعکس شده است،که متاسفانه هیچ توجهی نسبت به رفع آنها صورت نگرفته است.

مدیر چاپخانه خجسته افزود: چنانچه در ارزیابی شرایط روزهای کاری در ایران، تعطیلات غیرمترقبه (همانند سه روز تعطیلی در تیرماه) را نیز لحاظ کنیم، مشکلات و خسارات مذکور چندین برابر می‌شود. این معضل در چاپخانه‌ها هم مشکلات بی‌شماری را ایجاد می‌کند. خروج ماشین‌آلات و تجهیزات چاپ از خط تولید، تغییر در شیفت‌های کاری، تغییر و تأخیر در زمان تحویل نهایی سفارشات، بهم خوردن تنظیمات ماشین‌آلات چاپ و بروز مشکل عدم هماهنگی رنگ‌ها طی دو نوبت چاپی و... تنها بخشی از این مشکلات است. خسارات مالی نیز به همین جا بسنده نمی‌شود. به عنوان نمونه، در عوض هر یک روز تعطیلی غیرمترقبه و برنامه‌ریزی نشده، یک روز تعطیل، شیفت جایگزین در نظر گرفته می‌شود. علت این کار نیز به روز رسانی تهیه محصولات و سفارشات چاپی است. حال کلیه هزینه‌های یک روز کاری در ایام تعطیل دو برابر شده و مالک و مدیر چاپخانه ناگزیر است این هزینه‌ها را به صورت حداقل دو برابر پرداخت نماید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار تمامی هزینه‌های مذکور، حقوق کارگران و کارکنان، هزینه‌های شارژی (برق، آب، گاز و...)، حمل و نقل و... مجموعه ضرر و زیانی است که چاپخانه‌دار در قبال روزهای تعطیل، مضاعف شده و ناگزیر به پرداخت است. نکات مورد اشاره تنها بخشی از مشکلات بود که به مسائل داخلی چاپخانه‌ها باز می‌گشت؛ اما باید به مشکلاتی از قبیل اتمام کاغذ و مواد اولیه مورد نیاز، پیش از اتمام پروژه چاپی در ایام تعطیل، تأخیر در زمان تحویل محصول به سفارش‌دهنده و ضرر و زیان ناشی از تغییر در انجام پروژه و... زیان‌های بی‌شمار دیگری است که به علت تعطیلات رخ می‌دهد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۷ مرداد