غرفه‌گذاران نمایشگاه تبریز از این سه روز می‌گویند:
هر کس گرمایی است در این نمایشگاه نیاید


عدم تهویه مناسب، نبود مخاطبان خاص، هوای گرم و سرد و... بخشی از مشکلاتی است که در چهاردهمین دوره نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی تبریز، همراه و همگام به پیش می‌رود. گویا چنین استانداردهایی در این نمایشگاه، قدمتی چند ساله داشته و تحمل آن برای شرکت‌کنندگان امری عادی و عادت شده است.

آتوسا عرب‌شاهی مدیر فروش بلک‌لاین پرشیا در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تبریز برگزار شد و شرکت بلک‌لاین پرشیا در چهاردهمین دوره‌ی آن برای نخستین بار حضور داشت. هدف از انتخاب این نمایشگاه به منظور حضور در آن همانند هر نمایشگاه تخصصی دیگری، بالا بردن بازخورد مناسب مشتریان و سفارش‌دهندگان، معرفی تجهیزات و ماشین‌آلات بلک‌لاین پرشیا به مخاطبان و آشنایی بیشتر با رقبا و همکاران و همچنین آشنایی با تکنولوژی‌های پیشرفته ماشین‌آلات صنعت چاپ عرضه شده در این نمایشگاه بود. لیکن متأسفانه هیچ یک از اهداف مذکور تحقق نیافت.

وی افزود: تجربه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخل و خارج از کشور، چه به عنوان غرفه‌گذار و چه به عنوان بازدیدکننده، موجب شده است تا دست‌اندرکاران شرکت بلک‌لاین پرشیا تمامی بازدیدکنندگان خود را در تمامی نمایشگاه‌ها، ثبت کرده و اطلاعات جامعی را از آن‌ها دریافت می‌کنند. این امر سبب می‌شود تا پس از اتمام ایام برگزاری هر نمایشگاهی، امکان ارزیابی کمی و کیفی بازدیدکنندگان غرفه شرکت بلک‌لاین پرشیا میسر و مقدور شود. لذا براساس بررسی‌های ما این نمایشگاه باید بازخورد مناسبی را بخصوص از سوی همکاران و صنعت‌گران استان آذربایجان شرقی و استان‌های مجاور برای شرکت امکان‌پذیر می‌کرد. اما متاسفانه در طی این چند روز تنها 23 مخاطب در لیست‌های ریجیسترینگ بلک‌لاین پرشیا ثبت‌نام کردند که از این تعداد شاید 5 تا 10 شرکت متقاضی خریداری تجهیزات و دستگاه‌ها بودند، این در حالی‌ست که در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران، حداقل تاکنون 200 نفر ثبت‌نام داشته‌ایم.

مدیر فروش بلک لاین پرشیا در خصوص تغییر زمان نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران از بهمن به شهریورماه خاطرنشان کرد: اگرچه سرما مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد، اما گرما نیز مسائل مربوط به خود را دارد؛ تغییر زمان برگزاری نمایشگاه، هنگامی پاسخگوی نیازها و رفع مشکلات و معضلات شرکت‌کنندگان و غرفه‌گذاران می‌شود، که امکانات لازم به منظور بهره‌وری مناسب و استفاده حداکثری از ایام برگزاری نمایشگاه وجود داشته باشد. تا وقتی که برنامه‌‌ریزی دقیق و ارزیابی‌های کارشناسی و فنی در این خصوص وجود ندارد، تغییر زمان نمایشگاه نه تنها هیچ کمکی نخواهد کرد؛ بلکه مشکلات و معضلات جدیدی را نیز به ارمغان می‌آورد.

وی تصریح کرد: اگر نمایشگاه‌های داخلی در ابعاد بین‌المللی را حتی با نمایشگاه‌هایی که در کشورهای منطقه ـ همانند تویاپ ترکیه ـ برگزار می‌شوند، مقایسه کرده و بسنجیم، درخواهیم یافت که که راه بسیار طولانی و صعب‌العبوری را در پیش داریم. نمایشگاهی که تمام مسائل را در نظر گرفته است و برای کوچک‌ترین مسائل موجود (فضای وسیع، امکانات رفاهی، خدمات مناسب، تنوع غرفه‌سازی، و...) برنامه‌ریزی داشته و به پیش می‌روند؛ کجا، و نمایشگاهی که به علت راه‌اندازی ماشین‌آلات موجود در سالن‌ها، بوی رنگ و مرکب بسیار آزاردهنده می‌شود، تا جایی که امکان حضور در سالن را از بازدیدکنندگان سلب می‌کند، کجا؟؟؟

وی در پایان افزود: بدیهی است تغییر زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی تهران، اقدامی مثبت و ارزنده است که به منظور استفاده و بهره‌برداری بازدیدکنندگان و غرفه‌گذاران انجام شده است. این اقدام جای تقدیر و تشکر دارد. لیکن به نظر می‌رسد مشکلات و مسائل متعدد دیگری نیز وجود دارند که کماکان چاره‌ای برای رفع آن‌ها اندیشیده نشده است. امیدواریم مسئولین امر نسبت به این موضوعات نیز توجه کرده و نسبت به رفع آن‌ها کوشا باشند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۷ مرداد