در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز:
جایگاه اتحادیه چاپخانه‌داران تبریز در نمایشگاه کجاست؟


احمد اسدی در گفتگو با اخبار چاپ گفت: چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز، بدون حضور اتحادیه چاپخانه‌داران استان آذربایجان و در بی‌خبری محض و کامل این اتحادیه برگزار شد. اگر این نمایشگاه، در راستای خدمت به بدنه صنعت چاپ برگزار می‌شود؛ پس مانند دیگر استان‌ها، اعضای آن کجا هستند؟

خبرنگار تبریز: احمد اسدی مدیرعامل شرکت صنعت پنجم، در گفتگو با خبرنگار اخبار چاپ در تبریز اظهار داشت: چهاردهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز، نخستین تجربه حضور شرکت صنعت پنجم در نمایشگاهی داخلی بود. مدیران و دست‌اندرکاران این شرکت توقع بیشتری نسبت به این گردهمایی صنعتی که در ابعادی بین‌المللی برگزار می‌‌شد، داشتند. لذا این گردهمایی دست‌اندرکاران صنعت چاپ کشور، نتوانست پاسخگوی انتظارات و توقعات صنعت پنجم باشد.
نمایشگاه‌های تخصصی، آن‌هم در سطح و ابعاد بین‌المللی باید بازدیدکنندگان و مخاطبان تخصصی و خاص خود را داشته باشد؛ حال آن‌که متاسفانه در نمایشگاه تبریز بیشترین تعداد بازدید‌کنندگان را خانواده‌هایی تشکیل می‌داند، که نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تبریز را فرصت و محلی برای تفریح و تفرج و پیکنیک می‌دانستند. در میان بازدیدکنندگان این نمایشگاه اثری از متخصصین وجود نداشت. به نظر می‌رسد متخصصین و فعالان در این صنعت از وجود چنین نمایشگاهی بی‌اطلاع هستند.
وی افزود: نمایشگاه‌های صنعت چاپ در ایران از امکانات و ابزار ویژه، نظیر تخفیف در تعرفه‌های گمرکی، ایجاد ظرفیت‌های جدید در حمل و نقل صنعتی و مواردی از این دست برخوردار نیستند؛ و این عاملی است تا شرکت‌های مختلف به اهداف خود دست پیدا نکرده و بازده مناسب را کسب ننمایند.
مدیرعامل شرکت صنعت پنجم تصریح کرد: مسئولیت برگزاری نمایشگاهی در هر بخش از صنعت باید برعهده بدنه همان صنف باشد، زیرا با آشنایی از مسائل موجود می‌توانند به بهترین شکل، مشکلات را رفع کنند. موضوعی که دو سال گذشته در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران اتفاق افتاد؛ اگرچه مشکلات با نمایشگاه‌های ایران همراه است و گویا قصد ندارد پایانی داشته باشد، اما هم‌خوانی اتحادیه و صنف چاپخانه‌داران در نمایشگاه تهران به وضوح دیده می‌شود و این همکاری در برپایی نمایشگاه، حداقل راه چاره‌ای به منظور برون رفت از وضعیت موجود فعلی می‌باشد.
وی در ادامه به خبرنگار اخبار چاپ گفت: سیزده دوره از نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته‌بندی تبریز می‌گذرد ؛آن هم در استانی که به دلیل موقعیت سوق الجیشی خود و نزدیکی به مرزهای ایران باید نمایشگاهی در سطح بین‌المللی را برگزار کند و شاهد حضور حداقلی کشورهای خارجی باشیم، اما در مقابل تنها چند شرکت‌کننده از تهران و استان‌های اطراف و یدک کشیدن بار کلمه بین‌‌الملل را می‌بینیم که نشان‌دهنده کوتاهی مسئولین امر و عدم کارکرد و اطلاع‌رسانی صحیح مجریان نمایشگاه می‌باشد.
احمد اسدی خاطر نشان کرد: نمایشگاه استانی باید جذابیتی برای حضور داشته باشد تا افراد غرفه‌گذار باویژگی‌های حداقلی خود خواهان حضور در نمایشگاه باشند ، این امر مستلزم هدف‌گذاری مناسب است نه اختصاص یک سالن و تداخل دو نمایشگاه تخصصی در یک زمان یکسان.
وی در پایان گفت: هر سال شرکت صنعت پنجم در نمایشگاه‌های استانی تهران ،مازندران ومشهدحضور دارد و هیچ‌کدام نتوانستند حداقل‌های توقعات شرکت را پاسخگو باشند. نمایشگاهی که شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگانش از یک استان هستند چگونه می‌توانند با تکنولوژی‌های موجود در شهرها و کشورهای دیگر آشنا شوند. 
                                                                            رامین اکبری

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۶ مرداد