کاغذ جزء اقلام تحریمی نیست
افزایش قیمت‌ها به بهانه تحریم


صنعت چاپ جزء مجموعه‌ای نیست که تمام ملزومات خود را از کشورهای در تحریم‌کننده ایران خریداری نماید. اما در یکی دو هفته اخیر شاهد تحول در قیمت‌ها بوده‌ایم؛ این تحول در آینده تأثیرات خود را عیان می‌سازد.

سیدابوالفضل سید قاسمی‌پور مدیرعامل شرکت مگاپس در گفتگو با اخبار چاپ در رابطه با فرآیند حاکم بر بازار صنعت چاپ ایران و تاثیر تحریم‌های سیاسی و اقتصادی در حوزه‌ی این صنعت اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه، بخصوص کاغذ، باعث رکود بازار شده است. با وجود این‌که صنعت چاپ جزء مجموعه‌ای نیست که تمام ملزومات خود را از کشورهای تحریم‌کننده ایران وارد کند؛ و در واقع تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار نگرفته است. اما در یکی دو هفته اخیر شاهد تحول در قیمت‌ها بوده‌ایم؛ تحولاتی که آینده بسیار نزدیک تأثیرات نامطلوبی بر بازار صنعت چاپ کشور خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت مگاپکس عنوان نمود: متاسفانه طی دو هفته گذشته به بهانه تشدید تحریم‌های سیاسی و اقتصادی ایران توسط کشورهای شورای امنیت و اتحادیه اروپا، قیمت کاغذ 5 تا 10 درصد رشد داشته است؛ این در حالی است که بخش عمده‌ای از کاغذ وارداتی ایران از کشور اندونزی تأمین شده و وارد ایران می‌شود. پر واضح است که اندونزی در زمره کشورهای تحریم‌کننده ایران نیست.

سید قاسمی‌پور در خصوص علل افت مبادلات ارزی و ریالی در بازار صنعت چاپ و کمبود بی‌سابقه نقدینگی در این بخش، تصریح کرد: قطعی برق، تعطیلات، گرمای هوا و... از جمله مواردی هستند که در رکود بازار تاثیرگذار شده‌اند. از دیگر سوی، تحریم‌ها نیز در افزایش هزینه‌ی بیمه، حمل و نقل، ترانسفر، اقلام مصرفی و مواد اولیه بی‌تاثیر نیستند. چهار ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با سال گذشته در همین زمان، افزایش قیمت را شاهد هستیم که البته قبل از تحریم صورت گرفته بود. بدین سبب می‌توان گفت: بالا رفتن قیمت‌ها ارتباطی با تحریم‌ها ندارد.

وی در ادامه گفت: بالا رفتن قیمت مواد اولیه باعث کاهش تولیدات می‌شود و این امر افزایش قیمت را در بر خواهد داشت. در نتیجه محصولات گران‌تر به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

سید قاسمی‌پور در خصوص افزایش مالیات‌ها نیز بیان کرد: مالیات از آن دست موضوعاتی است که مسائل خاص خودش را دارد؛ امسال مالیات‌ها در حالی افزایش پیدا کرده است که درآمد اصناف نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و یا حتی در برخی موارد افت نیز داشته است.

سید قاسمی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت 200 درصد هم مالیات تصویب نماید، اصناف آن را پرداخت خواهند کرد. حتی اگر در توان مالی آن‌ها نباشد. زیرا حمایت از دولت را وظیفه خود می‌دانیم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۴ مرداد