میثم حشمت‌خواه، مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ:
ملاقات با معاون امور فرهنگی نتایج بسیار پرباری به دنبال داشت


یکی از عوامل مؤثر بر صنعت چاپ کشور و به تبع آن کلیه دست‌اندرکاران این صنعت، تغییر و تحول احتمالی در ساختار اداری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان بالاترین مقام دولتی صنعت چاپ است. در هفته‌های اخیر شاهد تغییر معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد بودیم. جدایی محسن پرویز و جایگزینی بهمن دری. در این شرایط، اکثر فعالان صنعت چاپ در پی برقراری ارتباط با معاون جدید هستند. موافقت یا مخالفت دری با هر یک از تشکل‌های فعال در صنعت چاپ کشور، تأثیر بسزایی در روند فعالیت آن‌ها در آینده خواهد داشت.

به گزارش اخبار چاپ، اعضای هیات مدیره انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ با بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفتگو کردند. این ملاقات رأس ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه 29 تیرماه سال جاری در محل دفتر معاونت امور فرهنگی صورت گرفت. میثم حشمت‌خواه مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، در گفتگو با اخبار چاپ گزارشی از این جلسه و توافقات حاصل شده از آن را ارائه نموده است.

وی ضمن انعکاس اهم مباحث مطرح در جلسه، ارزیابی بسیار مثبتی از آن داشته و گفت: در ابتدای این نشست و پس از معارفه اعضای هیات مدیره انجمن، آقای جلال ذکایی رئیس هیات مدیره، گزارشی از فعالیت‌های انجمن طی دو سال گذشته و به طور کلی اهداف اصلی تأسیس و برنامه‌های راهبردی انجمن ارائه نمودند. در این گزارش تأکید شد که انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، تمام انرژی و توان خود را در سه حوزه‌ی آموزش، پژوهش و اطلاع رسانی متمرکز ساخته و به هیچ‌وجه قصد فعالیت در دو بخش صنفی و تجاری را ندارد.

مدیرعامل انجمن حمایت از توسعه صنعت چاپ، در ادامه با قدردانی از رویکرد سازنده بهمن دری نسبت به تشکل‌ها و انجمن‌های فعال در صنعت چاپ، اظهار داشت: در این جلسه جناب آقای بهمن دری نگرشی مثبت و سازنده را نسبت به تشکل‌های فعال بخش خصوصی در این صنعت ابراز کردند. ایشان سیاست‌های کلی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در حمایت و بسط این‌گونه تشکل‌ها دانسته و تصریح داشتند که معاونت متبوع ایشان در آینده به دنبال بسط، حمایت و توسعه فعالیت‌های تشکل‌ها و انجمن عمل خواهد کرد. در ضمن آقای دری تأکید کردند که طرح‌ها و برنامه‌های انجمن‌ها باید اجرایی، قابل فهم، مدون، کارشناسی و تخصصی باشد. در این صورت معاونت فرهنگی نیز حمایت‌های مادی و معنوی خود را از انجمن‌ها دریغ نخواهد نمود.

حشمت‌خواه در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: بسیار خوش‌وقتیم که معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد از مدت‌ها قبل پیگیر موضوعاتی از قبیل صنایع فرهنگی بوده‌اند. به گفته‌ی خودشان، ایشان مدت‌‌ها در خصوص این مسئله تحقیق و بررسی داشته‌اند. به طوری که تاکنون به جمع‌بندی و طرح و ایده خاصی نیز در این زمینه دست یافته‌اند. علاوه بر آن معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد ـ که بالاترین مقام دولتی متولی صنعت چاپ کشور است ـ درخصوص تعیین تکلیف صنعت چاپ در حوزه‌های فرهنگی و صنعتی نیز بسیار مصر بودند. به نظر ایشان باید با ارائه دلیل مشخص شود که متولی صنعت چاپ کدام نهاد دولتی می‌تواند باشد. چرا که در این صورت می‌توان به طور دقیق نسبت به تفکیک کیفی فعالیت‌های انجام شده در این صنعت، تحقیق و بررسی‌های لازم را به عمل آورد.

وی افزود: معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از این جلسه بر فراگیر بودن انجمن‌ها و تشکل‌های خصوصی صنعت چاپ تأکید کردند. به باور ایشان، انجمن‌ها باید هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی، فراگیر باشند و مسائل کلان، کلی، استراتژیک و ریشه‌ای صنعت چاپ کشور را دنبال نمایند. با بروز چنین شرایطی می‌توان امیدوار بود که حمایت‌های دولتی به ثمر نشسته و بازدهی مناسبی خواهند داشت.
میثم حشمت‌خواه در پایان اذعان کرد: برگزاری چنین جلسه‌ای با معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستاوردهای بسیار خوبی برای توسعه فعالیت‌های انجمن به همراه داشت. توافقات و تفاهمات مناسبی در این جلسه صورت گرفت. به طوری که این تفاهمات در راستای سیاست‌های انجمن بوده و می‌تواند برای این تشکل غیرانتفاعی بسیار مفید و ارزنده باشد.

بنده به طور کلی ارزیابی مناسبی از این جلسه دارم و معتقدم انجمن توانست در این جلسه به بخش عمده‌ای از خواسته‌ها و مطالبات خود دست یابد. زیرا هیات مدیره در پی تعامل با متولی دولتی صنعت چاپ بود. از این رو و با توجه به اقبال آقای بهمن دری نسبت به انجمن، می‌توان از این پس، به توسعه‌‌ی فعالیت‌های زیرساختی در صنعت چاپ ایران امیدوار بود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۳ مرداد