زهرا جلیل ثانی:
آینده صنعت چاپ ایران از آن بانوان است


پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در سال‌های اخیر، بانوان و زنان ایرانی توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف موفق شده و پیروزی‌های بزرگی را به نام خود ثبت کنند. از رقابت‌های بین‌المللی ورزشی تا المپیادهای علمی در سطح جهان، همه‌وهمه عرصه‌هایی است که زنان این مرز و بوم یکی پس از دیگری درنوردیدند. این‌بار گویا نوبت به صنعت چاپ رسیده است. با تشکیل و راه‌اندازی شورای بانوان صنعت چاپ، از این پس شاهد سازماندهی، ساماندهی و شناسایی زنان شاغل در این صنعت خواهیم بود.

زهرا جلیل ثانی، مدیرعامل شرکت چاپ و بازرگانی مجلسی و یکی از زنان فعال صنعت چاپ ایران، با اخبار چاپ گفتگو کرد. محور این گفتگو «نقش و کارکرد حضور زنان در صنعت چاپ ایران» بود. چندی است که وی به دنبال سازماندهی زنان فعال صنعت چاپ کشور است. جلیل ثانی با اشاره به عدم وجود آمار دقیق زنان فعال صنعت چاپ ایران، پیرامون دلایل اصلی سازماندهی زنان فعال این صنعت، گفت: سال‌هاست در شرکت چاپ و بازرگانی مجلسی به عنوان مدیرعامل حضور داشته و به دلیل موقعیت و جایگاه کاری خود، ناچار در بسیاری از مراسم و نشست‌های مرتبط با صنعت چاپ حضور پیدا می‌کنم. طی این مدت هرگز مشاهده نکردم که حتی در یکی از این مراسم زنان حضور داشته باشند؛ یا نسبت به آنان توجهی صورت گیرد. تا این‌که در یکی از ویژه‌برنامه‌های جشنواره‌ی ملی صنعت چاپ در تالار وحدت، موضوع را با آقای ذکایی (مدیرکل وقت دفتر امور چاپ) مطرح کردم. ایشان نیز استقبال مناسب و در خور توجهی نسبت به موضوع داشتند. در نتیجه از سال 86 پیگیر راه‌اندازی تشکلی شدم که با هدف شناسایی، ساماندهی، سازماندهی و رفع مشکلات زنان شاغل در صنعت چاپ ایران فعالیت نماید. اصلی‌ترین هدف راه‌اندازی چنین تشکلی را در تقلیل مشکلات و معضلات زنان شاغل در این صنعت چاپ ایران می‌دانم. در حال حاضر نیز توانسته‌ایم تعدادی از بانوان فعال صنعت چاپ کشور را گرد هم آوریم و شورایی را تحت عنوان «شورای بانون صنعت چاپ ایران» تأسیس نماییم.

عضو شورای بانوان صنعت چاپ ایران، در تشریح چگونگی تأسیس و اهداف این شورا اظهار داشت: پس از دو سال و اندی تلاش مستمر موفق شدیم تعدادی از بانوان دست اندرکار صنعت چاپ را گرد هم آوریم. این عده در تاریخ 13 بهمن ماه سال 88 اولین جلسه خود را تشکیل دادند. در این جلسه پس از بحث و بررسی بسیار، موارد زیر به عنوان اهداف اصلی شورا به تصویب رسید:
ـ ترویج فرهنگ همکاری و اقدام جمعی جهت رفع مشکلات در بین زنان و به ویژه دختران دانش‌آموخته در این صنعت،
ـ معرفی الگوهای شایسته برای نسل جوان و تحصیل‌کرده،
ـ آشنایی زنان شاغل در این صنعت با دانش و فن‌آوری مدرن و دستگاه‌های جدید برای گسترش و پایداری کسب وکار خود،
ـ مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اقتصادی برای بهبود زندگی خانوادگی زنان،
ـ انتقال دانش و تجربیات اعضای پیشکسوت به نسل جدید جهت اعتلای کمی و کیفی کاری آن‌ها،
ـ کمک به معرفی دختران دانش‌آموخته این رشته جهت اشتغال در کارگاه‌ها و چاپخانه‌هایی که ترجیحا مدیریت و مسئولیت آن‌ها را زنان عهده‌دار می‌باشند.
ـ معرفی قابلیت‌های واقعی زنان در حوزه صنعت چاپ در جامعه ایرانی، به ویژه کشورهای مسلمان،
ـ ارتقاء سطح دانش و مهارت‌های اعضاء و علاقه‌مندان و استفاده از تمامی فرصت‌ها برای یادگیری (معرفی کلاس‌های آموزشی (work shop) داخلی و خارجی جهت تقویت سطح دانش و مهارت زنان)،
ـ تاکید بر نقش مهم و کلیدی زنان در درون خانواده و جامعه و الگوی مناسب و واقعی زن ایرانی.
تمامی اهداف فوق در قالب صورتجلسه‌ای به اطلاع کلیه مدیران مربوطه رسیده است.
زهرا جلیل ثانی در بخش دیگری از این گفتگو به مسئله تراکنش بانوان شاغل صنعت چاپ و واحدهای مختلف پرداخته و تصریح کرد: همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد متاسفانه آمار جامع و دقیقی از تعداد زنان شاغل در صنعت چاپ ایران وجود ندارد. لیکن علیرغم این موضوع، تلاش‌های قابل تاملی در خصوص دستیابی به آماری واقعی صورت گرفته است. به عنوان نمونه، می‌توانیم اعلام کنیم که بیشترین فعالان زن در صنعت چاپ کشور، در واحدهای صحافی مشغول هستند. یا این‌که به طور کلی حدود3 هزار بانو در صنعت چاپ ایران فعالیت می‌نمایند.
وی در پایان اذعان کرد: تغییرات بسیار مهم و البته امیدبخشی در حال شکل‌گیری است. با توجه به تحصیل تعداد کثیری از دختران دانشجو در رشته چاپ، به زودی شاهد تغییرات عمده‌ای در تراکنش و جایگاه بانوان فعال صنعت چاپ ایران خواهیم بود.
از طرفی چاپ از جمله مشاغلی است که در نقاط مختلف دنیا به صورت خانوادگی اداره می‌شوند؛ لذا در بسیاری مواقع چاپخانه‌ها به صورت موروثی در خانواده حفظ شده و مدیریت آن‌ها از پدران و مادران به فرزندان می‌رسند. از طرف دیگر، تعداد قابل توجهی از دختران دانش‌آموخته رشته چاپ متعلق به چنین خانواده‌هایی، یعنی چاچخانه‌داران هستند؛ لذا به زودی و در آینده نزدیک شاهد نسل جوانی از مدیران بانو و دختر، در رسته‌ها و بخش‌های مختلف صنعت چاپ ایران باشیم.
بدیهی است این موضوع جایگاه زنان و بانوان صنعت چاپ ایران را به کلی دگرگون می‌سازد.
در نتیجه می‌توانیم آینده درخور اهمیت و سیری صعودی را برای زنان، بانوان و دختران شاغل در صنعت چاپ ایران متصور شویم. این مهم نیز نتیجه‌ی تلاش تمامی زنانی است که در سال‌های متمادی و در سکوت کامل به صنعت چاپ ایران خدمت می‌کردند.
لازم به ذکر است، اعضای شورای بانوان صنعت چاپ را خانم‌ها شهلا ایلخانی، اعظم جمشیدی، بیتا سیانپور، زهرا محمدی، فروزنده گلشنی و زهرا جلیل ثانی، تشکیل می‌دهند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۳ مرداد