برای ارتقاء صنعت چاپ افغانستان
مستندات صنعت چاپ افغانستان ساخته می‌شود


ساخت مستنداتی در رابطه با صنعت چاپ و نشر می‌تواند یک منبع دقیق و گسترده اطلاعاتی در اختیار صنعت‌گران افغانستان قرار دهد تا از این طریق بتوانند همگام با پیشرفت‌های روز دنیا گام بردارند.

حاج احمد کمیل مشاور ارشد و مدیر هماهنگی MOBY GROUP در گفتگوی اختصاصی با اخبار چاپ عنوان کرد: بعد از گذراندن دهه‌ی سخت جنگ و بحران در افغانستان توانسته‌ایم به آرامش و وضعیتی عادی دست یابیم. به همین دلیل در حال حاضر مطبوعات و رسانه‌ها در افغانستان رشد سریعی داشته و با گذشت ده سال پرآشوب و همراه با خونریزی‌های بسیار، رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته‌اند. تا آنجایی‌که روند سعودی چه در رسانه‌های تصویری و چه در رسانه‌های چاپی را به بهترین شکل ممکن طی کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: در افغانستان حدود 100روزنامه و مجله و 32 شبکه در بخش خصوصی فعالیت می‌کند. بعد از گذشت سه سال تلاش؛ افغانستان توانسته است در بخش تولیدات چاپی حرفی برای گفتن داشته باشد؛ تا آنجاییکه در سال‌های قبل بیشتر مکاتب چاپی و بسیاری از مجلات و روزنامه‌های داخلی افغانستان در خارج از خاک کشور به چاپ می‌رسید؛ اما به لطف پروردگار در این زمینه تقریبا به مرز خودکفایی رسیده‌ایم. لیکن با تمام این اوصاف هنوز نیز نیازمند همکاری و مساعدت بیشتر دوستان مردم افغانستان هستیم.

حاج احمدکمیل در پاسخ به سوال خبرنگار اخبار چاپ مبنی بر ساخت مستندات صنعت چاپ اظهار داشت: ساخت مستنداتی در زمینه چاپ و صنعت نشر بسیار کارساز است. زیرا از این طریق می‌توانیم منبعی دقیق با گستره‌ای وسیع را در اختیار تلاشگران و صنعت‌گران افغانستان قرار دهیم. در صورت تحقق این امر و با بهره از این کانال ارتباطی همگام با پیشرفت‌های روز دنیا به پیش رویم، اما نباید فراموش کنیم که کشوری که تازه از زیر بار فشارهای بیگانه خارج شده است، نیازمند حمایت مسئولین کشورهای همسایه خود می‌باشد. به خصوص در این میان ایران که انسان دوستی را در سرلوحه خود قرار داده است، نقش و کارکرد بیشتری دارد.

مشاور ارشد و مدیر هماهنگی MOBY GROUP بیان کرد: شبکه‌های ‌رسانه‌ای افغانستان آمادگی خود را به منظور همکاری و تعامل با سازمانها و ارگانهای جمهوری اسلامی ایران به منظور مشارکت، در قالب همایش، گردهمایی، ساخت مستندات فرهنگی و... اعلام می‌دارد. تا از طریق رسانه‌های افغانستان این دستاوردها پخش شود.

وی خاطر نشان ساخت: شرکت MOBY GROUP به عنوان یک مجموعه مسلمان و معتقد به ارزشهای اسلامی مشتاقانه حاضر به همکاری برای ساخت تولیدات مشترک می‌باشد. بدینوسیله این برنامه‌های جدید را جایگزین سریالهای فعلی در افغانستان کند و اعلام آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری، ساخت، تهیه و تولید سریالها و مستندات مشترک از مشاهیر بزرگ فارسی زبان، عرصه‌های صنعتی، پیشرفت‌های روز دنیاو... اعلام می‌کنیم و تمام این فعالیت‌ها منوط به استقبال صدا و سیمای ایران می‌باشد.

حاج احمد کمیل در پایان یادآور شد: هدف MOBY GROUP کمک به حفظ و بالا بردن فرهنگ و زبان فارسی در 3 کشور فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان است. تقاضای ما از جمهوری اسلامی ایران، بخصوص سازمان صدا و سیما، وزارت ارشاد و تمام نهادها و سازمانهای ذیربط این است که با ما همکاری کرده و با رهنمود‌های خود باعث ارتقای سطح کیفی و کمی مذاکرات و تفاهمات میان دو کشور شوند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۱۴ تير