اکرم امینایی مدیر مسئول انتشارات کارگاه کودک
صنعت چاپ کشور جوابگوی نیاز ناشران نیست


مدیر مسئول انتشارات کارگاه کودک گفت: متاسفانه صنعت چاپ کشور جوابگوی نیاز ناشران و به ویژه مخاطبان نیست. آن هم در کشوری مانند ایران، با جمعیت کثیر و نیازهای متفاوت در سطوح مختلف فکری

اکرم امینایی مدیر مسئول انتشارات کارگاه کودک در گفتگو با اخبار چاپ اظهار داشت: تعاملات بین کشورها باعث شکوفایی فکر و اندیشه‌ها و بالارفتن سطح تفکر یک جامعه می‌شود. در صورتیکه هر کس بخواهد به تنهایی و منفرد عمل کند جامعه نمی‌تواند به حد تفکر انتقادی و پذیرش آن برسد ؛در همین راستا نشر را می‌توان بهترین راه انتقال فرهنگ و تبادل اطلاعات دانست.

وی تصریح کرد: با تمام اوصاف، متاسفانه صنعت چاپ کشور جوابگوی نیاز ناشران و به ویژه مخاطبان نیست. آن هم در کشوری مانند ایران، با جمعیت کثیر و نیازهای متفاوت در سطوح مختلف فکری و اگرچه جامعه ایران در بعضی حوزه‌ها کمتر علاقه نشان داده است، اما همان مطالبی که به‌دست مخاطب می‌رسد نیز متقاضی بسیار کمی دارد، حال باید مشکل را یا در درون بدنه صنعت چاپ جستجو کرد و یا در بخش‌های بسته‌بندی ، نوع ماشین‌آلات چاپ، کمبود جذابیت و یا ... در هر صورت سیستم فعالیت کنونی جوابگوی نسل جوان نیست.

اکرم امینایی در ادامه در خصوص لزوم همگامی صنعت چاپ با تکنولوژی‌ها‌ی روز دنیا به منظور رسیدن به رشد مطلوب خاطر نشان کرد: ورود ماشین‌آلات در هر کشوری با توجه به هزینه‌های سنگینی که دارد باید بر اساس خواسته جامعه باشد، ماشینی که توان اجرای نیازهای مخاطب خود را ندارد ،ورودش در کشور تنها سطح کیفیت را کاهش می‌دهد، در صورتیکه اگر تکنولوژی‌های روز دنیا را با نیازهای مخاطب همسان کنیم، هم کیفیت را در اختیار داریم و هم جوابگوی نیاز‌های جامعه هستیم .

وی بیان کرد: عمده‌ترین مشکلی که یک ناشر با آن مواجه است ازدست دادن زمان می‌باشد ،تحویل مطالب مولف به دست وزارت ارشاد و بعد از تاییدیه، رساندن به چاپخانه‌ها، تمام این فرایند اتلاف زمان را در بر دارد که با کمک متخصصین می‌توان این فراز و نشیب‌ها را تا حدودی کاهش دهیم.

مدیر مسئول انتشارات کارگاه کودک افزود: از یک طرف بلند طبعی مولفین تا حدودی مشکل کپی رایت را کاهش داده و از طرفی فیپا که از طرف کتابخانه اسناد ملی اقدام کرده است اما باید دقت کرد که اگرچه فعالیتی مناسب و مطلوب بوده اما نیاز به برنامه و قوانین و مقررات خاص خود را دارد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۹ تير