در مراسم تودیع و معارفه معاونین و مدیران ارشاد صورت گرفت:
نگرش سلیقه‌ای آفت نشر کشور است


محمدحسین حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه 5 نفر از معاونین و مدیران وزارت متبوع خود، دقایقی را با خبرنگاران گذرانده و پاسخگوی پرسش‌های آنان بود.

اخبار چاپ: محمدحسین حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگاری پیرامون محدودیت‌هایی که در ضوابط و قوانین چاپ و نشر کشور وجود دارد، گفت: ضوابط و قوانین موجود باید از سلیقه‌نگری جدا شده و فاصله بگیرد. به همین منظور بهتر است که معاون فرهنگی حدود 5 نفر را در بخش نظارت بر کتاب و 5 نفر را در بخش کتاب کودک معرفی کند تا به عنوان هیات نظارت در شورای انقلاب فرهنگی انتخاب شوند.

وی افزود: موضوعات مرتبط با نشر و قوانین حاکم بر فضای انتشاراتی جامعه ایران به قدری وسیع است که نیازهای آن بسیار فراتر از امکانات و ظرفیت‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قلمداد می‌شود. این عدم تناسب تاکنون منشاء تعداد بی‌شماری از مشکلات و معضلات حاکم بر صنعت نشر در جامعه ایران بوده است.

بخش دیگری از مشکلات مربوط به نشر در شورای نظارت بر نشر صورت می‌گیرد. علیرغم اینکه وزارت ارشاد حساسیت زیادی در مورد فعالیت و حفظ ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنعت نشر کشور دارد؛ باز هم شاهد برخورد یک جانبه و سلیقه مدار نسبت به موضوعات مرتبط با نشر هستیم. گرچه هیچگاه در این خصوص معاونت فرهنگی را تنها نگذاشته است. لیکن به هر صورت انجام این فرآیند فراتر از ظرفیت‌های معاونت مذکور است. لذا اگر چنانچه شورای انقلاب فرهنگی به عنوان عالی‌ترین مجمع امور فرهنگی فعال در کشور در این امر مهم نظارت داشته باشد بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد تا آن جا اگر فردی احساس کند حقش تضییع شده می‌تواند با بیان و طرح مشکل خود، هیات نظارت پاسخگو باشد. برای مقابله با نگرش سلیقه‌ای نیز پیشنهاد می‌کنم که معاونت فرهنگی 5 نفر را به نمایندگی از ناشران و 5 را به نمایندگی از ناشران کتاب کودک به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی نماید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بخش فرهنگ تنها نباید به حوزه کتاب بپردازد اگرچه این بخش مهم فعالیت های زیادی را انجام می دهد اما در کنار آن باید حمایت های لازم نیز از ناشران صورت گیرد ، در این رابطه حرکت گسترده ای نیز انجام شده ،همایش ناشران جهان اسلام نمونه ی بارزی بود که اخیرا انجام شد و ثابت شد که هر چه منسجم تر پیش رویم راحتر به موفقیت های فرهنگی دست می یابیم .
وی تصریح کرد: بعضی به مقوله کتاب سودجویانه توجه می کنند و برای فروش کتاب های خود از الفاظی مانند رمز موفقیت ،کلید ثروت و... استفاده می کنند اگرچه وزارت ارشاد به این عناوین مجوز انتشار میدهد اما این مسئولیت دستگاه نظارتی است که با دقت خود نیازهای واقعی جامعه را بررسی کند و بر آن مبنا کتابهایی را تدوین کند که جوابگوی خاستگاه فکری جامعه باشد .

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۸ تير