گلایه‌مندی نویسندگان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
عدم توزیع مناسب؛ موجب انبار شدن کتابها


متأسفانه به دلیل عدم نظام سازمان‌یافته توزیع کتاب و همچنین بهره‌مند نبودن از ساختار اطلاع‌رسانی و شبکه اطلاعاتی مناسب در سطح ناشران داخلی، شاهد انبار روزافزون کتاب‌های منتشر شده هستیم.

حبیبه نیک سیرتی شاعر، نویسنده و خبرنگار در گفتگوی اختصاصی با اخبار چاپ، بر ضرورت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران تأکید کرده و اظهار داشت: وزارت ارشاد همه کتاب‌های منتشر شده ناشران را نمی‌خرد. این اقدام از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبین یک رویکرد کلی در این وزارتخانه است. بدین معنی که برخی از کتاب‌های انتشار یافته حتی ارزش یک بار خواندن را هم ندارند. لذا ارشاد با این اقدام شاید به صورت ناخودآگاه به ناشران ابلاغ می‌کند که بعضی از کتاب‌های شما ارزش ندارند که در قفسه کتابخانه‌های عمومی باشند. این موضوع چالش‌ها و حتی تناقضاتی را در اذهان ناشران ایجاد می‌کند. چرا که اگر اثر نویسنده‌ای به آن اندازه بی‌ارزش است که حتی ارزش قرار گرفتن در قفسه کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور را هم ندارد، چرا مجوز نشر گرفته، فهرست‌نویسی پیش از انتشار شده و ارائه قیمت می‌شود. مدیران ارشد و دست‌اندرکاران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به مسئولیت و وظایف خود حساسیت بیشتری داشته باشند. چرا که این وزارتخانه برخلاف وزارتخانه‌های دیگر با روح و روان انسان‌ها ارتباط دارد. شاید بتوان گفت در بسیاری از مواقع آینده اندیشه‌ورزی و رشد علمی و معنوی کشور در دستان کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. حال اگر چنانچه وزارت ارشاد برحسب وظیفه و مأموریت قانونی خود، محصول فرهنگی تولید شده را از نویسنده خریداری کرده و از نویسندگان حداقل حمایت را داشته باشد، در واقع این فرد را به ادامه کار فرهنگی، با همه مشکلات، معضلات و چالش‌های موجود، دلگرم می‌نماید. حمایت از نویسندگان خیلی کم است عدم حمایت ارشاد باعث شده است خیلی از نویسندگان ما برای چاپ آثارشان اقدام نکنند.

سیرتی در رابطه با سیستم توزیع کتاب تصریح کرد: سیستم توزیع کتاب به قدری ضعیف است که نه تنها در شهرستان‌ها بلکه در سطح تهران هم برای تهیه کتاب با مشکل رو برو هستیم. وظیفه ارشاد است که کتاب‌ها را معرفی و در سطح کشور توزیع نماید. این عدم همکاری تاکنون باعث شده است که گاه کتاب‌های بسیار ارزشمند و ارزنده در انبارها باقی بمانند و در دسترس مخاطبین اصلی و گروه هدف خود قرار نگیرند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۳ تير