علی اکبر اشعری رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی:
گردهمایی ناشران نیازمند حمایت مسولین است


برگزاری همایش‌ها و اجلاس‌هایی در ابعاد بین‌المللی که نیازهای فرهنگی جامعه ایران و دیگر جوامع اسلامی را تبیین کرده و آشکار می‌سازد؛ از جهات مختلف نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی دولتی و همراهی مسئولین است.

علی‌اکبر اشعری رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران در حاشیه بازدید ناشران جهان اسلام از کتابخانه ملی ایران گفت: به وجود آوردن رابطه مناسب بین جوامع اسلامی را نمی‌توان تنها در گرو روابط دیپلماتیک بین کشورها دانست. زیرا این روابط براساس موافقت‌نامه‌ها و مراوده‌های دیپلماسی و تحت شرایط بین‌المللی به وجود می‌آید.

به طور معمول این نوع روابط در سطح دیپلماتیک و با قالب‌هایی نظیر تفاهم‌نامه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قابل پیگیری و اجرا هستند. حال آنکه روابط فرهنگی در بستری غیر از مناسبات سیاسی و به دور از آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و تعاملات سیاسی رخ می‌دهد. به طور کلی اهالی فرهنگ و هنر و نخبگان جوامع گوناگون زبان مشترکی دارند که از تمامی ادبیات سیاسی در دنیای معاصر رساتر و قابل فهم‌تر است.

وی افزود: علاوه بر این، نوع دوم ارتباطی که بسیار پر توان‌تر می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و فضای مناسبی را به وجود آورد، تعاملات نخبگان است. در صورتی که تعاملات نخبگان در ابعاد بین‌المللی انجام گیرد، با پهنه‌ی وسیع تبادل اطلاعات و ارتباطات مواجه می‌شویم. این مهم نیز تنها و تنها از طریق ارتباط و تعامل با عمده فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های سراسر دنیا رخ می‌دهد.

این ارتباط مردمی که از طریق تعامل بین نخبگان انجام می‌گیرد، کارگشای بسیاری از مشکلات در سطح ملی و بین المللی است. نقش و جایگاه نخبگان علمی کشور در حوزه علوم انسانی؛ تبیین و پیش‌بینی فرایند شکل‌گیری پدیده‌های اجتماعی و... از جمله فعالیت‌هایی است که با وجود و برگزاری این قبیل همایش‌ها امکان‌پذیر می‌شود. لذا برگزاری نخستین اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام، فرصت مناسبی است با بتوانیم از طریق برقراری ارتباط و تعامل اثربخش و اثرگذار شرایط جدید و تازه‌ای را در جهان اسلام و به تبع آن در تمامی کشورهای جهان ایجاد کنیم. به طور قطع و از آنجا که پارادایم حاکم بر جهان غرب با چالش‌هایی جدی روبرو است، تعامل و ارتباطات موجود در جهان اسلام می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد گفتمانی تازه در ابعاد بین‌المللی داشته باشد.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۲ تير