ماهر عبدالحلیم، در حاشیه نخستین اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام:
هیچ مرجعی برای رسیدگی به دزدی اندیشه در جهان وجود ندارد


زمانی که اموال فردی در معرض خطر قرار می‌گیرد و یا دستبرد زده می‌شود، مکان اعتراض، شکایت و پیگیری و اعاده حق مشخص و معلوم است؛ اما زمانی که اندیشه فرد به سرقت می‌رود باید چه کرد؟

ماهر عبدالحلیم ناشر سوری در گفتگوی اختصاصی با اخبار چاپ اظهار داشت: در گذشته ارتباط ما با ناشران اسلامی محدود بود. همین امر موجب می‌شد نخبگان و مؤلفان و ناشران در کشورهای اسلامی از فعالیت یکدیگر بی‌خبر بوده و اطلاعی از چگونگی وضعیت فرهنگی و مذهبی هم نداشته باشند. اما تشکیل نخستین اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام فرصت مناسبی را در اختیار ناشران قرار داد تا با شناخت ظرفیت کشورهای مختلف به اهداف اساسی که در راستای ارتقا و گسترش فرهنگ در بین جوامع است دست یابیم.

وی گفت: یک ناشر تلاش زیادی انجام می‌دهد تا یک اثری را از مترجم و مولف تهیه کرده و در اختیار مخاطب قرار دهد. اما اگر این اثر پرفروش شده و با استقبال مخاطبان روبرو شود، شاهد سرقت این اثر خواهیم بود. چرا که در این مواقع همواره عده زیادی در کمین نشسته‌اند و بعد از چند روز شاهد کپی شدن این قبیل آثار در بازار هستیم. از طرفی چنین آثاری که با هزینه‌ی زیاد (حق مؤلف، مترجم، ویراستار، هزینه‌های آماده‌سازی کتاب، فرآیند پیش از چاپ در بخش لیتوگرافی، هزینه‌های چاپ، هزینه‌های صحافی و احیاناً هزینه‌های خدمات خاص پس از چاپ) در بازار سیاه و پس سرقت ادبی و فرهنگی اثر با قیمتی نازل به فروش می رسد.

ماهر عبدالحلیم در ادامه افزود: زمانی که اموال فردی در معرض خطر قرار می‌گیرد و یا دستبرد زده می‌شود، مکان اعتراض، شکایت و پیگیری و اعاده حق مشخص و معلوم است؛ اما زمانی که اندیشه فرد به سرقت می‌رود باید چه کرد؟ تاکید بر حق نویسنده و مولف یک حق مسلم است. در این میان آموزه‌های اسلامی نیز می‌تواند کمک شایانی به حفظ این حق مسلم برای نویسنده یا مترجم باشد.
وی خاطرنشان کرد: اجرا شدن قانون کپی رایت یک اصل اساسی است که امید است در تمام کشورهای جهان اسلام این امر رعایت شود. یکی از قوانین و آداب قانون کپی رایت در کشورها باید اجرا شود. امید است که دیگران هم احترام بگذارند.
ماهر عبدالحلیم در پایان تصریح کرد: مشکلات ما به عنوان یک ناشر زیاد است. از آن جمله می‌توان به مشکلات توزیع و پخش کتاب، مشکلات گمرکی، تحقیقات بازار فرهنگی، تبلیغات مسموم جهان غرب علیه مسلمانان، فقر منابع اسلامی و دینی و... اشاره کرد. در یک دسته‌بندی کلی این مشکلات به دو گروه محتوایی و ساختاری تقسیم می‌شوند. با برگزاری این اجلاس امیدوار شدیم که بتوانیم از تجمیع ظرفیت‌های موجود در ناشران جهان اسلام استفاده کرده و شرایط جدیدی را در این سطح از مناسبات فرهنگی دنیای اسلام ایجاد نماییم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۲ تير