در حاشیه اجلاس بین اللمللی ناشران جهان اسلام:
عدم هماهنگی معضل اصلی شرکت‌کنندگان در همایش


عدم هماهنگی در این همایش بسیار زیاد بود. به گونه‌ای که بنده معتقدم در خصوص مسئولان و دست‌اندرکاران این همایش به هیچ‌وجه اطلاع‌رسانی دقیق و صحیحی نداشتند.

مهدی قهرمان عضو هیئت علمی و مدیر فرهنگی دانشگاه سهند تبریز که به عنوان نویسنده در این همایش حضور داشت، در گفتگوی اختصاصی با اخبار چاپ عنوان کرد: قدر مسلم برگزاری و راه‌اندازی این گونه همایش‌ها بسیار مهم بوده و اقدامی ارزنده است. اقدامی که هیچ شکی در لزوم اجرای آن نیست.

لیکن متاسفانه نحوه اجرای این همایش با چالش‌ها و انتقادات فراوانی روبرو است. به عنوان نمونه عدم هماهنگی در این همایش بسیار زیاد بود. به گونه‌ای که بنده معتقدم در خصوص مسئولان و دست‌اندرکاران این همایش به هیچ‌وجه اطلاع‌رسانی دقیق و صحیحی نداشتند. این اجلاس که با عنوان بین المللی برگزار می‌شود، باید برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های علمی‌تر و دقیق‌تری داشته باشد. چنانکه به نظر بنده، با این کیفیت ضررهای برگزاری چنین همایشی بیشتر از منافع آن خواهد بود.

عدم هماهنگی با ناشران باعث زیان و خسران است

عضو هیئت علمی و مدیر فرهنگی دانشگاه سهند تبریز اظهار داشت: بین ناشران داخلی هم این عدم هماهنگی زیاد به چشم می‌خورد. ناشران مختلف در یک زمینه کتاب چاپ می‌کنند و این باعث می‌شود که حالت تدافعی به وجود آمده و در صد موفقیت کتاب پایین بیاید. اما اگر در بین ناشرین تعامل و هماهنگی مناسب و در سطح فرهنگی وجود داشه باشد؛ به طور قطع کتاب‌ها موفقیت بیشتری خواهند داشت. در نتیجه بهره‌وری بیشتر شده و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در زمان و هزینه صورت خواهد گرفت.

سرشناس بودن یکی از عوامل سهولت در انتشار

قهرمان در ادامه تصریح کرد: صنعت نشر در ایران به گونه‌ای است که نویسندگان باید خودشان به دنبال ناشر بگردند. اگر نویسنده سرشناسی وجود داشته باشد، به راحتی می‌تواند با ناشران به توافق رسیده و سفارش تدوین و تألیف کتاب را دریافت نماید. حال اگر چنانچه از نویسندگان گمنام قصد داشته باشند که کتابی را تألیف کرده یا ترجمه نمایند و سپس به طبع برسانند؛ با سختی‌ها و معضلات متعددی روبرو می‌شوند. در ابتدا موفق نمی‌شوند ناشر مورد نظر را پیدا کنند. علاوه بر آن با گذشتن از این خوان، مشکلات و اختلافات با ناشر بروز می‌کند. چرا که ناشران به طور کلی موضوع کتاب را از منظر اقتصادی بررسی می‌کنند و اهمیت چندانی برای محتوای کتاب و اثر (بخصوص در مورد مؤلفان، مترجمان و نویسندگان گمنام یا جوان) قائل نیستند.

وی در پایان اذعان کرد: از آمدن به این اجلاس پشیمان هستم. این همه هزینه کرده‌ام و در اجلاس حاضر شده‌ام؛ اما چیزی دستم را نگرفت. با این وضعیت ناهماهنگ و بی برنامه 30 درصد بازده پیشبینی شده را هم نداشتیم.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ چهارشنبه ۲ تير