در دومین روز اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام
مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران میزبان اجلاس ناشران مسلمان


دومین روز نخستین اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام در کتابخانه ملی ایران برگزار گردید. برگزاری این مراسم در کتابخانه ملی به دعوت علی‌اکبر اشعری رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شد.

به گزارش اخبار چاپ، دومین روز اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد. ناشران مسلمانی که از 32 کشور جهان در این رویداد فرهنگی ـ دینی حضور داشتند؛ با دعوت علی‌اکبر اشعری مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، به محل کتابخانه ملی رفته و ضمن بازدید از این کتابخانه مراسم دومین روز این اجلاس را نیز برگزار کردند.

پس از بازدید ناشران از کتابخانه ملی، مراسم رسمی اجلاس رأس ساعت 11 صبح آغاز شد. اولین سخنران دومین روز اجلاس علی‌اکبر اشعری بود. وی ضمن تشکر و قدردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه، نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران و کلیه دست‌اندرکاران برپایی این اجلاس بر ضرورت وحدت، همگرایی و همراهی فرهنگیان و ناشران جهان اسلام اشاره کرده و گفت: اسلام دین اخلاق است. اسلام دین برقراری ارتباطات و تعاملات دوستانه است. اسلام دین برادری و برابری است. و تنها گروهی که توانایی دارند رسالت انتقال پیام اسلام را برعهده بگیرند، ناشران هستند.

وی ادامه داد: ما باید برای برقراری ارتباط و تعامل میان یکدیگر و ساختارسازی جهت پایداری و ماندگاری این تعاملات، باید تلاشی بیش از پیش داشته باشیم.

دیگر سخنران این مراسم، زارعی نجفدری، مشاور رئیس جمهوری و دبیرکل نخستین اجلاس ناشران جهان اسلام بود. وی در سخنان خود، به دلایل برگزاری دومین روز اجلاس در محل کتابخانه ملی پرداخت: این مراسم به بهانه بازدید از کتابخانه ملی ایران به این مکان منتقل شد. البته علاقه‌مندی و همراهی جناب آقای اشعری هم در تحقق این موضوع نقش بسزایی داشت.

دبیرکل اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام در پایان گفت: برگزاری این اجلاس تنها به منظور زمینه‌سازی و بسترسازی جهت اجلاس‌های آینده و تشکیل و تأسیس کارگروه‌های تخصصی و فنی آتی انجام شد. چرا که ناشران و به طور کلی نخبگان و اهالی فرهنگ مسلمان نیازمند برقراری و داشتن ارتباط و تعامل با یکدیگر هستند. امیدواریم که به بهانه برگزاری نخستین اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام، امکان و فرصت همکاری‌های اثربخش در آینده مهیا شود.

در این مراسم سخنرانان دیگری از کشورهای لبنان، مصر، سوریه، مالزی، فرانسه و... نیز به ایراد سخنانی کوتاه پرداختند. موضوع محوری بیشتر سخنرانی‌های مذکور بر لزوم تداوم این‌گونه اجلاس‌ها و همایش‌های استوار بود.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۱ تير