محمود احمدی‌نژاد در نخستین اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام:
نشر اندیشه همانند تولید اندیشه ارزشمند است


تا زمانی‌که اندیشه تولید شده مجال نشر نداشته باشد و در اختیار جوامع بشری قرار نگیرد؛ نمی‌توان آن را ارزشمند دانست. اعتبار و ارزش هر اندیشه، فکر و ایده و طرحی زمانی آشکار می‌شود که از بستر نشر عبور نماید.

گزارش ویژه اخبار چاپ از اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام: محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بین‌المللی که صبح یكشنبه، 30 خرداد ماه سال جاری در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی آغاز شد، اظهار داشت: اجتماع امروز شما بسیار مفید و ارزشمند است. زیرا نشر و تولید علم، دو بال فرهنگ هستند. نمی‌توان تولید هیچ فکری را بدون عبور از معبر نشر به جهانیان عرضه کرده و بر اعتبار داخلی آن افزود.
وی گفت: اجتماع ناشران با رویکرد فرهنگی بسیار با اهمیت است. ما نیازمندیم تا با برگزاری گردهمایی‌ها، نشست‌ها، سمینارها و از طریق بررسی و تحقیقات بدانیم که چه چیز را، چگونه باید منتشر کنیم.
در ادامه افتتاحیه نخستین اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام علی زارعی نجفدری، مشاور رییس ‌جمهوری و دبیركل اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام از ناشران حاضر در این اجلاس تشکر و قدردانی کرد. ناشرانی از 32 کشور جهان در این اجلاس حضور یافته‌اند. وی فلسفه برگزاری این اجلاس را از بین بردن گسستگی‌ها دانست و افزود: با توجه به گسستگی حادی که در میان جوامع و در سطح بین‌الملل و به خصوص در میان اندیشمندان، روشنفکران و ناشران مسلمان وجود دارد؛ نیاز به وجود آوردن این گردهمایی برای تبادل اطلاعات و شناساندن ظرفیت‌های موجود در کشورها در حوزه نشر بسیار دیده می‌شود. استفاده از ظرفیت‌های این نشست می‌توانیم چاره‌اندیشی کرده و گسست نامیمون موجود را از بین ببریم. نطفه شکل‌گیری، طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی جهت برگزاری این اجلاس نیز از همین موضوع ناشی شده است.
زارعی ادامه داد: اهدافی را که در برگزاری اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام در نظر گرفته‌ایم، به سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم کرده‌ایم.
قدر مسلم هر یک از برنامه‌های مذکور با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود امکان ظهور و بروز متفاوتی دارند. به عنوان نمونه در بخش اهداف کوتاه‌مدت، آشنا کردن ناشران مسلمان سراسر جهان با یکدیگر و ایجاد مقدمه‌ای برای تعاملات بیشتر است. در دو بخش میان‌مدت و بلندمدت اهداف نیز ایجاد تعامل بین ناشران و به وجود آوردن بسته‌ای به منظور سیستم توزیع نشر در جهان اسلام و تولید فراورده‌های فکری و فرهنگی جهان‌پسند که تنها با وجود منابع غنی و در دسترس امکان‌پذیر است، تعریف شده‌اند. به بیان دیگر، ارائه محصولاتی در حوزه‌ی نشر که با تکیه بر منابع، امکانات، ظرفیت‌ها و فرصت‌های جهان اسلام و براساس آموزه‌های عالی اسلامی تهیه شده و در اختیار کلیه علاقه‌مندان در سطح جهانی قرار گیرد.
بخش دیگری از سخنان دبیرکل اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام به موضوع حامیان مالی و برنامه‌ریزی‌های اجرایی برگزاری این نشست مربوط می‌شد. او با بیان این‌كه دو حوزه نشر خصوصی و دولتی از برگزاری این اجلاس حمایت كرده‌اند، گفت: حامیان دولتی برگزاری این اجلاس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب و مرکز اسناد و كتابخانه ملی هستند. حامیان بخش خصوصی نیز اتحادیه‌ ناشران و كتاب‌فروشان تهران و... هستند.

• .اجتناب از شیوه‌های غربی در حوزه نشر
در این اجلاس سیدمحمدحسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - با بیان این‌ موضوع که جمهوری اسلامی همکاری ،همیاری را سرلوحه خود قرار داده است تصریح کرد: شکوفایی فرهنگ اسلامی و قرآنی تنها زمانی میسر می‌شود که تمام مسلمانان جهان بتوانند با تجربیات خود در شکوفایی هرچه بیشتر در بین جوامع بپردازند .
وی افزود: خوشبختانه پتانسیل‌های موجود در عرصه نشر و کتاب بسیار بالا است به طوری که هر ورزه با روند صعودی در عرصه کتاب و به خصوص نشر مواجه هستیم و با توجه به اهمیتی که در این حوزه حس می‌شود رویكرد فرهنگی دولت نیز احاطه کامل بر مقوله‌ كتاب و اهتمام به ترویج مطالعه در كشور است
در ادامه همایش جلال الدین رحمت از اندونزی و دکتر سعیدرضا عاملی عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران نیز سخنرانی کردند که سعیدرضا عاملی با بیان این امر که صنعت نشر یک صنعت خودآگاه است افزود: در چند دهه اخیر با گسترش نشر دیجیتال و با ظرفیت‌های بیشمار در آن مواجه هستیم این نشر با تغییر دائمی مواجه است و نگران بودن در غیر مرکزی بودن این نشر تنها کافی نیست بلکه باید با این موجود زنده و پویا همراه شده و مشکلات موجود در نشر الکترونیکی را مرتفع کنیم .
لازم به ذکر است که در مراسم آغاز به كار اجلاس بین‌المللی ناشران جهان اسلام، علاوه بر محمود احمدی‌نژاد - رییس‌جمهور -، حمید مولانا، مشاور رییس‌جمهور -، مهدی مصطفوی - رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی -، آیت‌الله محمدعلی تسخیری - دبیركل مجمع تقریب مذاهب اسلامی - و تعدادی از ناشران ایران و جهان اسلام نیز حضور داشتند .

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ دوشنبه ۳۱ خرداد