در اولین گفتگوی مطبوعاتی رئیس جدید اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ مطرح شد:
مأموریت اتحادیه صادرکنندگان با دیگر اتحادیه‌ها متفاوت است


به گزارش اخبار چاپ، در پی برگزاری انتخابات داخلی هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران، عباس توکلی به عنوان دومین رئیس این اتحادیه انتخاب شد. اولین گفتگوی مطبوعاتی توکلی پس از تصدی ریاست اتحادیه صادرکنندگان با اخبار چاپ بود.

به گزارش اخبار چاپ، در پی برگزاری انتخابات داخلی هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران، عباس توکلی به عنوان دومین رئیس این اتحادیه انتخاب شد. اولین گفتگوی مطبوعاتی توکلی پس از تصدی ریاست اتحادیه صادرکنندگان با اخبار چاپ بود. وی در این گفتگو ضمن اشاره به دلایل و انگیزه‌های فعالیت‌های اولین دوره هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان، به اهداف و برنامه‌های راهبردی خود برای پیشبرد امور این اتحادیه پرداخت. رئیس اتحادیه صادرکنندگان پیرامون دلایل انتخاب خود به این سمت و چرایی کسب آراء لازم به منظور تصدی کرسی ریاست اتحادیه گفت: تصور اکثر فعالان صنفی بر این است که به طور معمول نایب رئیس هر دوره، در دوره آینده به عنوان رئیس انتخاب می‌شود.

لیکن در مورد این دوره از انتخابات اتحادیه صادرکنندگان باور بفرمایید که این طور نبود. بنده بسیار علاقه‌مند بودم که جناب آقای رضا رضایی باقی می‌ماندند و در انتخابات شرکت می‌کردند و همانند دوره گذشته به عنوان رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران فعالیت می‌نمودند. حتی اصرار داشتم که آقای مغانی عزیز نیز اگر بعد مسافت تهران ـ مشهد اجازه می‌داد به عنوان رئیس اتحادیه انتخاب می‌شدند. چرا که سکان‌داری اتحادیه صادرکنندگان را امری سخت و مشکل می‌بینم که نیاز به انرژی، تلاش و از خود گذشتگی فراوان دارد. به هر حال اراده هیات رئیسه بر این قرار گرفت که بنده به عنوان رئیس این اتحادیه انتخاب شده و مشغول خدمت‌گذاری به دوستان شوم. بنده هم تمام تلاش و همتم را در راستای پیشبرد اهداف عالیه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران به کار خواهم گرفت.

در ادامه این گفتگو، توکلی به پرسشی مبنی بر ترکیب و توانایی هیات مدیره جدید و میزان همگرایی و همراهی اعضای این هیات رئیسه پاسخ داد. وی گفت: در این دوره به طور کلی 5 نفر از اعضای هیات رئیسه پیشین انتخاب شدند. (آقایان عباس توکلی، بابک عابدینی، علی مغانی، عباس ابوالفتحیان، غلامرضا شجاع) این تعداد از همکاران حاضر در ترکیب هیات رئیسه تجربه بسیار مناسبی از دوره گذشته داشته و توانایی‌های خود را در عرصه‌های گوناگون و همچنین در فعالیت‌های سه سال گذشته اتحادیه نشان داده‌اند. علاوه بر این دوستان، در این دوره آقایان احمد محرر خوانساری و مهرداد نباتچیان نیز به ترکیب اصلی هیات رئیسه راه یافته‌اند. این دو عزیز نیز از جمله فعالان صنفی هستند که با توجه به نوع فعالیت‌ها و میزان اثربخشی سازمان‌های شخصی خودشان توانایی‌های بسیار بالایی در برنامه‌ریزی جهت بهبود امور اتحادیه دارند. هر دو عزیزی که تازه به این ترکیب راه یافته‌اند دارای توانایی‌های بالقوه و بالفعل بسیار بالایی هستند.

بخش بعدی این گفتگو به ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت‌های دوره گذشته هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران اختصاص داشت. نایب رئیس اولین هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان تصریح کرد: بله. همواره آغاز و شروع هر حماسه‌ای با چالش‌های گوناگون و متعددی روبرو است. اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران به لحاظ ساختاری و وسعت مأموریت‌های محوله طبق اساسنامه، آن‌هم در زمانی که به واقع هیچ ارگان، نهاد و یا سازمانی به جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لزوم اهمیت و توانمندی‌های فراصنعت چاپ را نمی‌دانست، به وجود آمده و پای به عرصه حیات صنفی و صنعتی ایران گذاشت. از طرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به لحاظ ساختاری توانایی حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه از این صنعت را نداشت.

با عنایت به آنچه اشاره شد، اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در اواسط سال 1385 و پس از دو سال فعالیت پیگیر، به همت جمعی از دلسوزان صنعت چاپ کشور و با حمایت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همدلی و همراهی دیگر اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ کشور پای به عرصه وجود گذاشت.

در سال‌های آغازین تأسیس اتحادیه صادرکنندگان فعالیت‌های ارزنده‌ای در حوزه‌های گوناگون صنعت چاپ کشور انجام شده و به عمل پیوست. البته تمامی این فعالیت‌ها نتیجه حمایت‌ها و پشتیبانی بی‌دریغ دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی دیگر اتحادیه‌های صنفی بوده است. در ادامه به چند مورد از فعالیت‌های مذکور اشاره می‌کنم:

ـ برگزاری چندین نمایشگاه داخلی و خارجی توسط اعضاء محترم اتحادیه و اعزام هیات‌های تجاری در نمایشگاه‌های خارجی به منظور ارائه توانمندی‌های صنعت چاپ ایران که دستاورد خوبی هم داشت.
ـ برگزاری کلاس‌های آموزشی و همایش تکنولوژی صنعت چاپ روز دنیا برای آشنایی اعضاء محترم.
ـ معرفی نماینده اتحادیه به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و حضور پررنگ ایشان در تمام جلسات.
ـ برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران در مجلس شورای اسلامی به منظور آشنایی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و درخواست تشکیل فراکسیون چاپ و بسته‌بندی در مجلس.
ـ منصوب شدن آقای رضایی به عنوان مشاور عالی در فراکسیون صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی.
ـ ارتباط بسیار مطلوب با تمام ادارات کل سازمان توسعه تجارت ایران به همراه عقد تفاهم‌نامه همکاری.
ـ برگزاری موفق نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی اکو در مشهد مقدس و حفظ ارتباط مناسب با آن کشورها.
ـ مکاتبات بسیار فراوان از باب لزوم توانمندی‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی در کشور همراه با مستندات.

همین آشنایی مختصر، اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران ـ ادارات مختلف سازمان توسعه تجارت ایران ـ فراکسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی ـ بسیاری از ارگان‌ها و نهادها ـ بینش جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ بالاخص بالا بردن سطح توقع به حق اهالی صنعت چاپ کشور، نتیجه تلاش بی‌وقفه و صادقانه اعضاء محترم اتحادیه با همراهی هیات رئیسه و ریاست مدبرانه جناب آقای رضا رضایی بوده است.
ناگفته نماند که در این میان الطاف صمیمانه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای دکتر محسن پرویز و مدیرکل محترم دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای جلال ذکایی در آن زمان و همراهی هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران، لیتوگرافان و صحافان تهران نیز بسیار اثربخش و امیدوارکننده بود.

توکلی در ادامه به برنامه‌های آتی خود در اتحادیه صادرکنندگان پرداخته و اظهار داشت: بنده برنامه‌های متعددی را در اتحادیه صادرکنندگان خواهم داشت. در اولین جلسه هیات رئیسه جدید بخشی از اهداف و برنامه‌های خود در اتحادیه را به صورت شفاهی خدمت دوستان و همکاران اتحادیه عرض کردم. البته بنا دارم در اولین فرصت این برنامه‌ها را به صورت مدون و مکتوب خدمت کلیه اعضای محترم هیات رئیسه ارائه نمایم. به هر شکل امیدوارم این برنامه‌ها بتواند تحولی شگرف را در پیشرفت و تعالی روزافزون صنعت چاپ کشور، همراه با دیگر اتحادیه‌های صنعت چاپ داشته باشد.

رئیس جدید اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در پایان خاطرنشان کرد: من احساس می‌کنم که برای اتحادیه‌های بزرگ صنفی که همگی صنعت عظیم چاپ کشور را به خوبی رهنمون هستند، در بعضی از موارد حس موازی‌کاری از ناحیه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران ایجاد شده است.

بنده در همین فرصت می‌خواهم خدمت بزرگواران و پیشکسوتان صنعت چاپ کشور که سمت استادی نسبت به من دارند، عرض کنم؛ اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران به هیچ‌وجه قصد و امکان فعالیت‌های موازی با دیگر اتحادیه‌های صنفی صنعت چاپ کشور را ندارد. چرا که بنا بر رسالتی که طبق اساسنامه برای اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران تعریف شده است، این اتحادیه موظف است در جهت معرفی این صنعت به بازارهای صنعتی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اقدام نماید. ممکن است در ابتدای فعالیت این اتحادیه شائبه موازی‌کاری به وجود آمده باشد. لیکن در این دوره با توجه به شناسایی همه‌جانبه اتحادیه در دوره گذشته این مشکل بروز نخواهد کرد.

لذا امیدوارم که اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در کنار دیگر اتحادیه‌های صنعت چاپ کشور، در راستای ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات و فرآورده‌های صنعت چاپ کشور اقدام نمایند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ يکشنبه ۳۰ خرداد