برگزاری همایش و نمایشگاه صنایع‌دستی در سالن اجلاس سران
تولد دوباره بسته‌بندی در صنایع‌دستی


در همایش صنایع‌دستی که دوشنبه 24 خرداد سال جاری برگزار شد، یکی از سرفصل‌های مطرح شده توسط مسئولین ضرورت و اهمیت بسته‌بندی در صنایع دستی بود. انتخاب این سرفصل نشان‌دهنده اهمیت بسته‌بندی در صنایع دستی است.

اخبار چاپ: به مناسبت روز جهانی صنایع دستی، همایش و نمایشگاه صنایع دستی در 24 خرداد سال جاری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. در ابتدای این همایش تهمینه دانیالی معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص مسائلی که صنایع دستی با آن مواجه است اظهار داشت: باید شکاف موجود میان بخش‌های پژوهشی و واحدهای اجرایی از بین برود. چنانچه تصمیم داریم براساس اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله کشور حرکت کرده و صادرات صنایع دستی را جایگزین صادرات و فروش نفت نماییم، ناگزیریم تا این موضوع را به عنوان یک نیاز اصلی در دستور کار سازمان‌های تخصصی قرار دهیم.

بعد از سخنان کوتاه تهمینه دانیالی معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، محمدحسین حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص توجه به جایگاه هنر در تاریخ و تاثیری که در لایه‌های تمدن از خود بر جای گذاشته است، گفت: در سطح تاریخ افراد تندخو از طریق هنر و ذوق ایرانی تبدیل به علاقه‌مندان فرهنگ اسلامی شده‌اند و این نشان‌دهنده خلاقیت و هنر در وجود هنرمندان ایران‌زمین است. به همین دلیل، در برنامه‌های خود به مسائلی که بتواند مشکلات این قشر را کاهش دهد پرداخته‌ایم. به طور مثال موضوع بیمه‌ی هنرمندان بالای 50 سال را هرچه زودتر حل خواهیم کرد.

در ادامه این همایش محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور که در غیاب محمود احمدی‌نژاد به نیابت از رئیس جمهوری در این برنامه حضور داشت، ضمن اشاره به تراکم کاری و تنگناهای برنامه‌ریزی رئیس جمهوری به عنوان دلایل اصلی عدم حضور در این برنامه علیرغم علاقه‌مندی ایشان نسبت به صنایع دستی، گفت: ارائه محصولات مرغوب در گرو همت و تلاش شماست. زمانیکه محصولی در بازارهای جهانی به نمایش گذاشته می‌شود در واقع فرهنگ ایرانی را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

• بیش از 200 رشته در صنایع دستی ایران

وی در ادامه افزود: كشورهای پیشرفته دنیا كه در صنایع دستی نامی دارند، معمولا در دو یا سه رشته می‌توانند هنر خود را به رخ بكشند؛ ولی در ایران با تمدنی چندین ساله، 200 رشته را به خود اختصاص داده است. در کنار این موضوع صنایع دستی در کشورهای دیگر با اهداف اقتصادی و پول جویی است اما صنایع دستی در ایران به دنبال پررنگ نمودن فرهنگ اصیل ایرانی است.
در ادامه گروه آوای مهر به هنرنمایی پرداخت. در انتهای مراسم لوح تقدیر، تندیس صنعتگر و هنرمند و جوایزی به رسم یادبود به هنرمندان برگزیده در شاخه‌های هنری اهدا شد. رحمت افشار، محسن دل‌جو، قاسم رفعتی، مهدی ملک‌زاده و ... از جمله هنرمندانی بودند که در این بخش همایش، هدایایی را از آن خود کردند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۲۵ خرداد