عباس توکلی، در حاشیه انتخابات هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خبر داد:
تشکیل فراکسیون چاپ تا پایان سال جاری در مجلس شورای اسلامی


عباس توکلی نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در دوره گذشته و کاندیدای عضویت در هیات مدیره دوره دوم بود. وی که همواره بر ضرورت ارتباط میان اتحادیه‌ها و نهادهای صنفی صنعت چاپ تأکید می‌کند، این بار نیز نقطه نظرات خود را با اخبار چاپ در میان گذاشته است.

عباس توکلی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان در گفتگو با اخبار چاپ گفت: در گام اول اتحادیه صادرکنندگان باید تعاملات خود را با اتحادیه‌ها و به خصوص اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بسط و گسترش دهد تا بتوانیم در کنار یکدیگر بسیاری از مشکلات صنعت چاپ را مرتفع کنیم.
وی گفت: در دوره قبل تمام تلاش ما مبنی بر این امر بود که جایگاهی برای اتحادیه ‌صادرکنندگان در سازمان توسعه تجارت، مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی و... به‌وجود آوریم. اما در این دوره برنامه‌های خود را در بخش انجام تخصصی فعالیت‌های اتحادیه متمرکز می‌کنیم. به طور مثال پی‌گیری تشکیل فراکسیون چاپ و اجرایی نمودن این طرح تا پایان سال جاری یکی از برنامه‌های قطعی اتحادیه صادرکنندگان خواهد بود.
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان یکی از نقاط ضعف‌ موجود در صنعت چاپ را، نبود دیدگاه تخصصی دانست و تصریح کرد: متأسفانه دیدگاهی که در خصوص صنعت چاپ در سطوح مختلف مدیریتی، قانون‌گذاری و اجرایی وجود دارد تنها در حوزه نشر و کتاب بسنده شده است. بدیهی است چنین تفکری که ظرفیت‌های موجود در صنعت چاپ را به صورت محدود و منفک ارزیابی می‌کند، مشکلات متعددی را برای بدنه چاپ ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: عدم تخصص‌گرایی در بخش‌های گوناگون صنعت چاپ ضربه‌های جبران‌ناپذیری را به تمام حوزه‌های چاپ وارد کرده است. به خصوص در بخش چاپ و بسته‌بندی. این صنعت دارای زیرشاخه‌های متفاوتی است. قدر مسلم تمامی چاپخانه‌ها باید بنا بر نوع فعالیت خود از بسته‌بندی مناسب استفاده کنند و در نهایت این صنعت چاپ است که باید تلاش خود را در ویترین؛ یعنی با ارائه بسته‌بندی مناسب ببیند؛ در غیر اینصورت انجام کار نهایی در کشوری دیگر، به قطع نشان‌دهنده پذیرفتن شکست است.
عباس توکلی در پایان خاطر نشان کرد: زمانی در سازمان توسعه تجارت و دیگر نهادهای مرتبط با صادرات محصولات غیرنفتی، هیچ رد و نشانی از صنعت چاپ در حوزه بسته‌بندی، وجود نداشت. حال آنکه در تمام دنیا و در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه، دو موضوع چاپ و بسته‌بندی، موضوعاتی جدایی‌ناپذیر و تفکیک نشدنی هستند.
این مشکل تنها زمانی رفع شد که چاپخانه‌ها با بالا بردن امکانات، تجهیزات، ماشین‌آلات، توان فنی و اپراتوری خود و همچنین از طریق حضور در نمایشگاه‌ها توانستند در عرصه‌های گوناگون صنعتی ورود پیدا کرده و قابلیت‌ها و توانمندی‌های این صنعت را به بخش‌ها و عرصه‌های متعدد معرفی نمایند.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۲۲ خرداد