با سفر رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران به گرجستان صورت می‌گیرد
امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و گرجستان در زمینه تاریخچه چاپ


ارتباط و تعامل سازنده‌ای که طی سالهای متمادی میان ایران و کشورهای آسیای میانه وجود داشته است، امکان همکاری‌های فرهنگی و تاریخی متعددی را فراهم نموده است. کشور گرجستان یکی از این نمونه‌هاست که به نظر می‌رسد با سفر اشعری و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری، بخشی از این امکان محقق می‌شود.

اخبار چاپ: روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران از سفر سه روزه رئیس این مرکز به گرجستان جهت عقد سه تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های اسناد، تاریخ چاپ و نشر و امور فرهنگی خبر داد.
در این خبر که به نقل از حامد یاری مشاور رئیس و مدیرکل امور بین‌الملل مرکز اسناد و کتابخانه ملی منعکس شده، آمده است: تفلیس سالها از سوی دولت های حاكم بر روسیه به عنوان دارالخلافه قفقاز مطرح بوده و از اینرو تمام مكاتبات و اسنادی كه از سوی نمایندگان روسیه از تهران و سایر نقاط كشور ارسال می شده است قبل از سنت پترزبورگ و مسكو به تفلیس می رفتند و از این جهت تفلیس از لحاظ وجود تعداد زیادی اسناد در مورد ایران به زبان های روسی و فارسی جایگاه ویژه ای دارد.
مشاور رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخش دیگری از این گزارش تصریح کرده است: بیش از 3 هزار سند فارسی در آرشیو ملی گرجستان وجود دارد. که این تنها نمونه‌ای از اسناد مرتبط با ایران در این کشور است. علاوه بر این، تعداد بسیار زیادی از کتاب‌های چاپ سنگی و نسخه‌های خطی در این کشور از تاریخ صنعت چاپ ایران وجود دارد.
مدیر كل امور بین الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملی از امضای سه تفاهم نامه همكاری در این سفر خبر داد و گفت : قرار است در جریان این سفر تفاهم نامه هایی با كتابخانه ملی ، آرشیو ملی و مؤسسه ملی نسخ خطی گرجستان به امضای طرفین برسد .
حامد یاری سخنرانی مشاور فرهنگی رئیس جمهور كشورمان در همایش "ایران - قفقاز - تعاملات فرهنگی و تاریخی" را از دیگر برنامه های این سفر اعلام كرد و افزود : در مراسم افتتاح این همایش كه با همكاری رایزنی فرهنگی كشورمان در تفلیس ، انستیتو شرق شناسی گرجستان و دانشگاه دولتی تفلیس برگزار می شود آقای اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور سخنرانی خواهد كرد. لازم به ذكر است مدیر كل امور بین الملل سازمان اسناد و كتابخانه ملی همچنین از ملاقات اشعری و وزیر فرهنگ گرجستان در صورت بازگشت وزیر فرهنگ آن كشور از سفر در زمان حضور هئیت ایرانی در گرجستان خبر داد .

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۱۸ خرداد