در حاشیه نمایشگاه بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی :
فراموشی ارزش‌های چاپ سنگی واقعیت تلخ صنعت چاپ ایران است


صنعت چاپ حوزه های فراوانی دارد که یکی از این حوزه‌ها چاپ سنگی است چاپی که قدمت تاریخی قابل توجهی و ریشه در تمدن ما دارد، فراموش کردن و یا از بین رفتن آنها واقعیت تلخی که باید مسئولان را به فکر راهکاری مناسب بیاندازد .
به گزارش اخبار چاپ جهانگیر کازرونی استاد بازنشسته‌ دانشگاه تهران در حاشیه افتتاح نمایشگاه چاپ سنگی شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت :
برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اگر بتواند مخاطب خود را پیدا کند و به صورت گسترده‌تری انجام شود بسیار مفید خواهد بود. زیرا اینگونه نمایشگاه ها دارای قابلیت های گوناگونی هستند؛ از یک طرف به لحاظ کیفی ذهنیت مخاطبان را در خصوص ویژگی های چاپ سنگی بالا می‌برند و از طرفی دیدگاهها در مورد اتفاقاتی که در طی این دویست سال رخ داده است بازتر می‌کند .
وی افزود: در این مجموعه ما آثار سی نقاش را که در طول ده سال شاهنامه را به تصویر کشیدند، جمع‌آوری کرده ایم تا مخاطبان را با هنرمندانی که فعالیت های بزرگی انجام داده اند اما متاسفانه ناشناخته ماندند آشنا کنیم زیرا این حوزه تنها متعلق به کمال الملک و شاگردان آن نیست .
جهانگیر کازرونی تصریح کرد: شاهنامه‌ای که تا به امروز در نمایشگاه‌های کتاب و در دست ناشران می‌باشد ؛متاسفانه از نظر زیبا شناسی و جامعه‌شناسی ویژگی‌های قابل توجهی ندارد. علیرغم اینکه در طی این دو سه سال اخیر صدها بار شاهنامه چاپ شده است اما هیچ یک به معقوله چاپ سنگی و استفاده‌ی بهینه از آن فکر نکرده اند .
استاد بازنشسته دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: شاهنامه تصویر می خواهد آن هم تصاویر واقعی و با جستجو و گرداوری اطلاعات به خصوص چاپ های قدیمی ما بسیار آسان‌تر می توانیم محتوا را به مخاطبان از طریق تصویر القا کنیم.
وی در پایان به انتقاد از مسئولین صنعت چاپ و بویژه فراموش شدن چاپ سنگی پرداخت و گفت: اینکه استادان به حوزه مهم چاپ توجه کنند بسیار ارزشمند است اما اینکه چرا استاد میکروب شناسی دانشگاه تهران و چندی از افراد دیگر تنها به این بخش توجه کرده اند جای تاسف دارد زیرا ما بسیار کارشناس و نخبه در این صنعت داریم اما تنها توجه ویژگی که در کار ما وجود دارد پرداختن به فعالیت‌هایی است که تاکنون هیچ کس به این مسائل ـ چاپ سنگی و انواع آنها ـ توجه نکرده و آنها رابسیار جزئی می‌پندارند در صورتیکه این یکی از بهترین راههای نگه‌داری از فرهنگ فاخر ماست .
منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ پنج شنبه ۶ خرداد