علی لاریجانی، در جریان بازدید از نمایشگاه اذعان کرد:
ساخت شهرک چاپ تهران با مشکلاتی مواجه شده است


علی لاریجانی از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کرد. وی رفع مشکلات مالی و اقتصادی فعالان حوزه چاپ و نشر را یکی از دغدغه‌های اصلی نمایندگان مجلس دانست.

به گزارش اخبار چاپ، به نقل از ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، رئیس مجلس شورای اسلامی از بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد. وی در جریان این بازدید به چالش‌ها و مشکلات پیش روی صنعت چاپ و نشر اشاره کرده و گفت: حمایت از ناشران و فعالان صنعت نشر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مجلس است. به گونه‌ای که نمایندگان مجلس برای تصویب طرح‌ها و لوایحی که حمایت از دست‌اندرکاران صنعت چاپ و نشر را مدنظر دارد، اعلام آمادگی می‌کند.
علی لاریجانی در ادامه اظهار کرد: رسیدگی به وضعیت اقتصاد نشر با توجه به اهمیت کار ناشران و نویسندگان، منطقی و اولویت‌دار است. اگر چنانچه تمام فعالان صنعت نشر، از نظر اقتصادی زندگی بی‌دغدغه‌ای داشته باشند، وضعیت تألیف، ترجمه، چاپ و توزیع کتاب مطلوب‌تر خواهد بود. وی در همین زمینه ادامه داد: مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت رفع دغدغه‌های فعالان صنعت نشر آماده بررسی و تصویب لوایح، و طرح‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از نظر راهکارهای قانونی نیز می‌توان در برنامه 5 ساله دولت، نکته‌هایی را افزود تا به بهبود و رونق چرخه اقتصادی صنعت نشر کمک کند.
بخش دیگری از دغدغه‌های رئیس مجلس شورای اسلامی به فرآیند طولانی ساخت و تکمیل پروژه شهرک چاپ و نشر تهران باز می‌گشت. دکتر علی لاریجانی در این خصوص تصریح کرد: با گذشت چند سال به نظر می‌رسد تکمیل و بهره‌برداری از این شهرک با مشکلاتی مواجه شده است. مشکلاتی که ضربات جبران‌ناپذیری را بر پیکره صنعت چاپ و نشر وارد می‌کند. به طور قطع تأسیس و راه‌اندازی هر شهرک صنعتی در نقاط مختلف با مشکلات و معضلاتی مواجه است. لیکن نمی‌توان به دلیل بروز مشکلات در مسیر هدف، اصل موضوع را به دست فراموشی سپرد و امکاناتی ارزنده را از خادمان فرهنگ و هنر این کشور دریغ کرد. در این زمینه باید کمک کنیم. یکی از راهکارهای اصلی ساماندهی صنعت نشر، حتی در حوزه‌های اقتصادی نیز ساخت و راه‌اندازی این شهرک است. لذا مجلس شورای اسلامی در کنار نهادها و سازمان‌های مسئول، آماده هرگونه همکاری است. بدیهی است همراهی مجلس و نمایندگان محترم در راستای رونق صنعت چاپ و نشر انجام می‌شود.
توجه و اهتمام نسبت به تهیه و تولید آثار ارزشمند، بخش دیگری از دل‌مشغولی‌های رئیس سال‌های نه‌چندان دور سازمان صدا و سیما بود. وی در این زمینه گفت: توجه به حمایت از چاپ، نشر و توزیع کتاب‌های علمی و دینی بایدیکی از اولویت‌های مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای مسئول دیگر باشد. با توجه به نقشی که این آثار در ارتقاء سطح علمی و فرهنگ عمومی جامعه ایفا می‌کنند، این حمایت‌ها لازم و بلکه ضروری می‌نماید.

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۹ شنبه ۲۵ ارديبهشت