ساعتی پیش در مشهد
نمایشگاه پکو 2009 آغاز به کار کرد


اخبار چاپ: اولین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی کشورهای عضو اکو، پیش از ظهر امروز (28 آبان ماه) در مرکز نمایشگاههای بین المللی مشهد آغاز به کار کرد. در این مراسم که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان اتحادیه های صنایع چاپ و بسته بندی کشورهای عضو اکو و فعالان این عرصه آغاز شد، دکتر محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: نمایشگاه چاپ و بسته بندی کشورهای عضو اکو می تواند به الگویی برای نمایشگاهها و فعالیت های مشابه تبدیل شود.

وی افزود: با رایزنی های انجام شده در صدد هستیم که از پتانسل های حوزه های فرهنگی کشورهای عضو به صورت تجمیعی استفاده کنیم و بین تشکل های چاپ، نشر و بسته بندی این کشورها پیوند برقرار کنیم .
پرویز افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد که با کشورهای برادر عضو اکو فعالیت های دامنه دار فرهنگی در حوزه های مختلف به انجام برساند. وجود موسسه فرهنگی اکو غنیمتی برای برقراری این ارتباط هاست و این مهم دور از دسترس نیست .
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که دستاوردهای این نمایشگاه در دست اندرکاران اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ رغبت مضاعفی برای بهره گیری از پتانسیل های کشورهای عضو اکو در زمینه چاپ و بسته بندی ایجاد کند .

 بازارهای جهانی را به دلیل ضعف بسته بندی از دست داده ایم

در این مراسم همچنین دکتر حسن غفوری فرد عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه بسیاری از بازارها را به علت مناسب نبودن وضعیت بسته بندی از دست داده ایم .
وی افزود: بسیاری از کالاهای ما از نظر کیفیت و قیمت از کالاهای دیگر کشورها بهتر است اما به دلیل بسته بندی ضعیف کمتر فروش می رود .
غفوری فرد همچنین به ارائه پیشنهادهایی در این زمینه پرداخت و گفت: بخش خصوصی انگیزه بیشتری برای ارائه کارهای ظریف دارد و اگر بتوانیم به تجمیع اتحادیه های صنعت چاپ کمک کنیم تا بتوانند با استفاده از تکنولوژی های روز به بسته بندی به عنوان یک رسانه بین المللی نگاه کنند، می توانند به رشد این حوزه کمک شایان توجهی بکنند .

 

استان خراسان در صنایع بسته بندی رشد کرده است

در این مراسم همچنین محمد مروج الشریعه معاون برنامه ریزی استانداری خراسان رضوی طی سخنانی گفت: استان خراسان در بخش چاپ وبسته بندی به رشد زیادی رسیده و به یک قطب صنعتی تبدیل شده است .
وی افزود: این استان در زمینه صنایع غذایی، صنایع فلزی، قطعه سازی خودرو و صنایع وابسته به معدن، در چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است و به همین دلیل در حوزه بسته بندی نیز رشد داشته است .
مروج الشریعه گفت: در کشور ما صنعت چاپ به عنوان زیرساخت فرهنگی کشور از اهمیت خاصی برخوردار است. انتظار ما از کشورهای عضو اکو این است که با آمادگی ای که در این استان شرقی کشور وجود دارد، بر اساس زیرساخت های مناسبی که در این کشورها وجود دارد، تحت لوای یک برند مشترک به رشد این صنعت کمک کنند .

 پکو 2009 نوروز صنعت چاپ و بسته بندی است

رضا رضایی، رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به مهمانان نمایشگاه پکو 2009 گفت: اولین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی کشورهای عضو اکو می تواند به نوروزی برای این صنایع در کشور تبدیل شود .
وی افزود: 200 شرکت با برندهای معتبر در حوزه چاپ و بسته بندی در این نمایشگاه حضور دارند و در زمینه تحکیم روابط دوستی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی این حوزه تلاش می کنند .
به گفته رضایی این نمایشگاه با حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه، موسسه فرهنگی اکو، سازمان اقتصادی اکو، اتاق اکوی ایران، شرکت نمایشگاههای بین المللی مشهد، اتحادیه کارت و ورق و اتخادیه های وابسته و پوشش خبری رسانه ها و خبرگزاری ها به مرحله برگزاری رسیده است .

  تمامی صنایع به صنعت چاپ و بسته بندی وابسته هستند

سید محمد سیدی، مدیر عامل نمایشگاه بین المللی مشهد و رئیس انجمن نمایشگاه های ایران نیز در این مراسم گفت: جایگاه صنعت چاپ و بسته بندی در جهان امروز توسعه نقش آفرینی و تاثیرگذاری ارتباطات و اطلاعات و سرعت تحولات و تغییرات است .
وی افزود: صنعت چاپ از صنایعی است که با تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه ارتباط مستقیم دارد و تمامی عوامل توسعه بدون بهره گیری از این صنعت قادر به ایفای نقش واقعی خود نیستند .
سیدی گفت: شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد از پیشگامان صنعت نمایشگاهی در خاورمیانه است که با بیش از یک دهه فعالیت، توانسته با بهره گیری از تسهیلات فنی پیشرفته، خدمات تخصصی، فعالیت های نمایشگاهی و همایشی، خود را در سطح منطقه مطرح کند .
اولین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی کشورهای عضو اکو، از 28 آبان تا 2 آذر ماه در مرکز نمایشگاههای بین المللی مشهد برقرار خواهد بود .

 

منتشر شده در تاریخ ۱۳۸۸ پنج شنبه ۲۸ آبان