نگاهی به نمایشگاه چاپ Print China 2019
تلفیقی از دروپا، لیبل‌ اکسپو و فسپا


کمتر تصور می‌شد که کشور چین بتواند جایگاه صنعت نمایشگاهی دنیا را از کشورهای اروپایی و آمریکایی به سمت خود تغییر دهد . بعد از برگزاری نمایشگاه‌های موفق China Print در شهر پکن و All in Print در شهر شانگهای و نمایشگاه پلاستیک گوانگژو حال نوبت به رقابت شهرهای دیگر چین با این نمایشگاه‌های بزرگ شده است . شهر دانگوان چین در نزدیکی شهر گوانژو امسال شاهد برگزاری یک رویداد عظیم چاپی بود .

 مسعود فرشی فرید:  کمتر تصور می‌شد که کشور چین بتواند جایگاه صنعت نمایشگاهی دنیا را از کشورهای اروپایی و آمریکایی به سمت خود تغییر دهد . بعد از برگزاری نمایشگاه‌های موفق China Print  در شهر پکن و All in Print  در شهر شانگهای و نمایشگاه پلاستیک گوانگژو حال نوبت به رقابت شهرهای دیگر چین با این نمایشگاه‌های بزرگ شده است . شهر دانگوان چین در نزدیکی شهر گوانژو امسال شاهد برگزاری یک رویداد عظیم چاپی بود . 140 هزار متر مربع مساحت غرفه گذاری و 1200 شرکت نمایش‌دهنده محصولات و ماشین آلات صنعت چاپ و نشر و بسته بندی در 13 سالن ، نمایشگاه Print China 2019  را به بزرگترین نمایشگاه چاپ و نشر و بسته بندی دنیا در سال 2019 تبدیل کرد .

برندهای بزرگ تولیدکننده دنیا مانند HP  ،Konica ، Esko ، Epson ، Fuji ، Heidelberg ، Masterwork ، KBA ، Horauf ، Kama ، Bobst ، Kurz ، Komori ، RMGT ، Bottcher ، Gfartec ، Huber در نمایشگاه حضور داشتند .  بزرگترین غایب این نمایشگاه را می‌توان شرکت معظم Man Roland  نامید . البته تولیدکنندگان بزرگی بخش فیلم‌های انعظاف‌پذیر نیز در این نمایشگاه حضور کمرنگی داشتند. به جرآت می‌توان این نمایشگاه را تلفیقی از نمایشگاه‌های دروپا ، لیبل اکسپو و فسپا دانست .

شاید هر بازدیدکننده‌ای نمایشگاه را از سالن‌های اصلی و شرکت‌کننده‌های بزرگ جهانی شروع کند ولی تجربه نشان داده است در نمایشگاه‌های کشور چین، از خلاقیت‌های غرفه‌های کوچک و شرکت‌های متوسط نباید غافل بود .  در دوره قبلی نمایشگاه بود که در هیچ کدام از شرکت‌های بزرگ خبری از چاپ دیجیتال طلاکوب نبود ولی شرکت‌های متوسطی مانند DGI  و Graftec  و GMP توانستند این تکنولوزی را ارتقا دهند و به تولید کنونی برسانند .

بازدید سالن دیجیتال و اسکرین هر نمایشگاهی مصادف است با افسوس چاپخانه‌دار ایرانی، وقتی پیشرفت و توسعه برندهایی مانند HP  و Konica Minolta  را می‌بیند ولی توان تامین آن را ندارد، البته بدلیل وجود تحریم‌ها این دوشرکت رغبتی به فروش محصولات خود به چاپخانه‌دار ایرانی ندارند . ولی باید به تولیدات شرکت Epson  و Konica Minolta وجه کرد . سیستم چاپ تلفیقی دیجیتال و طلاکوب شرکت Konica Minolta  که با همراهی شرکت DGI تولیدی بسیار جذاب و زیبا را در تعداد کم و به‌صرفه عرضه کرده است را می‌توان در آینده صنعت نشر و چاپ تبلیغاتی در نظر گرفت . نمایشگاه در این سالن قدرت چاپ دیجیتال و توسعه این نوع چاپ در آینده‌ای بسیار نزدیک را به چاپخانه‌دار ایرانی گوشزد می‌کند . چاپ روی کاغذ، متالایز، فیلم پلیمری، پشت چسب‌دار و طیف‌های وسیعی از مواد مصرفی توسط یک ماشین و اپراتوری آسان را می‌توان از مزایای ماشین آلات دیجیتال این شرکت‌ها دانست . دستگاه‌های نمونه‌گیری جعبه، لیبل، کارتن و غیره در سالن دیجیتال نمایشگاه به وفور یافت می‌شود . در یک شرکت چینی مشاهد کردم که به جای استفاده از این ماشین‌آلات برای نمونه‌گیری در حال چاپ کارت ویزیت و انواع Stationary  اختصاصی شده لوکس برای مشتریان بودند، پس می‌توان به ماشین‌آلات و کاربردهای چندگانه آنها برای توسعه کسب و کار خود فکر کرد.

هدف مهم هر تولیدکننده ایرانی در این دوره از نمایشگاه و از ابتدای سال 2019 موضوع تامین مواد اولیه ارزان‌تر بوده و هست . سالن 4 و 5 و 6 نمایشگاه به مواد مصرفی اختصاص داشت . مرکب‌های چاپ افست و فلکسو، لیبل، کاغذ و مقوا و سلفون‌های حرارتی در این سه سالن عرضه می‌شد . مرکب‌های LED UV  که تولیدکنندگان چینی عرضه کردند، در قیمت‌های 9 تا 12 دلار قابل عرضه بود . شاید یکی از مواردی که چاپخانه‌دار ایرانی باید به آن توجه می‌کرد ، استفاده از مواد جایگزین برای تولید آسان‌تر در این دوره بحرانی تولید در ایران بود . به‌عنوان مثال یک شرکت تولیدکننده یک نوع مقوای متالایز عرضه کرده بود که قیمت آن به مراتب پایین تر از مقوای پشت طوسی بود و چاپ روی آن نیز با ماشین آلات چاپ افست ورقی بدون سیستم خشک‌کن‌های یو وی میسر بود .

عرضه ورق‌های PVC و PET قابل چاپ در این نمایشگاه برای مصارف بسته‌بندی و چاپ‌های تبلیغاتی مانند کارت ویزیت و کاتالوگ بسیار دیده می‌شد، حال آنکه این مواد در ایران با کیفیتی پایین‌تر در دسترس است و قابلیت استفاده به جای مقوا و کاغذ دارد . بازدید از این‌گونه نمایشگاه‌ها از یک سو به تامین ماشین آلات و رسیدن به تکنولوژی‌های تولید به چاپخانه‌دار کمک می‌کند و از طرفی در برخی موارد می‌توان ایده‌هایی از گونه‌های مختلف تولید که هم اکنون ماشین آلات آن در ایران موجود است را به چاپخانه‌دار بدهد . بازدید از غرفه شرکت Hololens  همیشه جذابیت‌های خاص خودش را دارد . این شرکت چینی که تقریبا از دروپای 2012 پای ثابت همه نمایشگاه‌های چاپ و بسته بندی دنیاست با خلق آثاری بدیع با استفاده از تلفیق هولوگرام‌های تجاری و مقوا توانسته است روح و جانی تازه در صنعت بسته‌بندی بدمد، تا جایی که از ورق‌های هولوگرافی شده این شرکت در بسته‌بندی‌های شرکت معروف نیوآ نیز استفاده شد .

سالن 3 نمایشگاه محل حضور برندهای بین المللی و شرکت‌های چینی بزرگ و معروف است . هایدلبرگ و کلیه شرکای چینی این برند آلمانی در این سالن حضور دارند و ماشین آلات بخش لیبل و ماشین ورسی فایر خودنمایی می‌کند .

KBA شرکت معروف آلمانی با 1000 متر غرفه و نمایش ماشین Rapida 106  8 رنگ پشت و رو زن با خشک‌کن اضافی غرفه‌ای زیبا و قدرتمند را به نمایش گذاشته بود .  در همان روز اول چندین قرارداد خرید ماشین Rapida 106 توسط خریداران چینی از شرکت KBA اعلام شد .  شلوغی غرفه Komori  نیز نشان از علاقه خریداران چینی به این شرکت معروف ژاپنی بود . Masterwork  در این نمایشگاه رقبای جدی داشت، شرکت Bobst  تمرکز خود را بر روی جعبه‌چسبان‌های بسته‌بندی‌های مقوایی گذاشته بود و دو ماشین جعبه چسبان، یکی با بخش کارتن‌گذار اتوماتیک و دیگری به‌صورت ساده به نمایش در آمد . گروه Guwei که ترکیبی از شرکت‌های چینی و Wohlenberg  آلمان است ، حضوری مقتدارنه داشت و ماشین دایکات اتوماتیک با یونیت پوشال‌گیر اتوماتیک عرضه کرده بود که به نظر اول ماشین کامل و قابل اطمینانی به نظر می‌رسید . نماینده ایرانی این گروه همیشه با روی گشاده و پذیرایی ایرانی – چای و خرما و انجیر – روحیه چاپخانه‌دار ایرانی را تازه می‌کند و او را به یاد چیزهای خوب زیادی می‌اندازد که در ایران داریم.

شرکت Holong در این سالن شاید برترین دستگاه‌های پانچ برای مصارف تولید لیبل و کتاب‌های کودک را عرضه می‌کرد که تقریبا کیفیتی مشابه بوش و بلومر را دارد . این شرکت نیز یکی از روش‌های تولید  IML و کاغذ Speady Stick  را به نمایش گذاشته بود  که مورد توجه چاپخانه‌داران ایرانی نیز قرار گرفت.

سالن شماره 6 همکف به بخش لیبل اختصاص یافته بود و شرکت‌های Weigang ، Brotech ، Zonten ، Ruian ، و بدون حضور نام‌های معتبر اروپایی لیبل اکسپویی چینی را ساخته بودند. البته حضور برندهای اروپایی ماشین چاپ به‌خاطر تفاوت قیمت‌های این ماشین آلات ضروری نبود ولی غیبت تولیدکنندگان بزرگ ماشین آلات پس از چاپ لیبل مانند شرکت Schober در این نمایشگاه به‌وضوح دیده می‌شد که توانایی ماشین آلات پس از چاپ لیبل خصوصا در بخش IML  توسط چینی‌ها دیده نشد و این موضوع همچنان در تولیدات چینی حلقه‌ای مفقوده است. به نظر‌می‌رسد که ماشین آلات لیبل چینی حداقل در بخش افست و اینترمیتنت و فلکسو هنوز قابل اطمینان نیستند، اما  اطمینان خریدار را در ماشین‌آلات قابل خرید نسبت به قیمتی که اعلام می‌کنند، جلب کرده‌ و تعداد زیادی از این ماشین‌ها  در صنایع مختلف ایران فروخته شده و در حال کارند.

یکی از موارد نگران‌کننده در برگزاری این نمایشگاه تعداد روزهای برگزاری است . تعداد کم روزهای برگزاری توان بازدید موثر از همه سالن‌های نمایشگاه را از چاپخانه‌دار می‌گیرد و در 4 روز و نیم برگزاری نمایشگاه کسی نمی‌تواند به همه منظور خود برای بازدید از نمایشگاه دست یابد .

معمولا در این‌گونه از نمایشگاه‌ها بازیدکنندگان گروهی بعد از ساعات بازدید، جلساتی برگزار کرده و به تحلیل یافته‌های خود از نمایشگاه می‌پردازند و بازدیدکنندگان انفرادی نیز برداشت‌های خود را در  قالب یادداشت‌ها، پس از نمایشگاه و در اوقات فراغت و استراحت به رشته تحریر در می‌اورند تا بزرگی نمایشگاه باعث نشود نکات کلیدی بازدید از یاد برود. البته استفاده از ابزارهای الکترونیکی موبایل، ثبت تصویر و نوشته که بتوان روی عکس‌های گرفته شده از نمایشگاه مطلب و یادداشت نوشت، به همکاران چاپخانه‌دار توصیه می‌شود . به طور نمونه نرم افزار Evernote یکی از این اپ‌های قابل نصب روی موبایل است که در این زمینه بسیار سودمند و مفید است.

 

 

 

 



منتشر شده توسط خبار جاپ در تاریخ ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ خرداد