در نشست بررسی مشکلات صنعت چاپ مطرح شد:
زنگ خطر برای صنعت چاپ به صدا درآمده است


نشست بررسی مشکلات صنعت چاپ در حوزه‌های مواد اولیه و آموزش با حضور جمعی از پیشکسوتان و دانش‌آموختگان که در حال حاضر در واحدهای چاپی خود مشغول فعالیت هستند در شرکت بازدید برگزار شد.

نشست بررسی مشکلات صنعت چاپ در حوزه‌های مواد اولیه و آموزش با حضور جمعی از پیشکسوتان  و دانش‌آموختگان که در حال حاضر در واحدهای چاپی خود مشغول فعالیت هستند در شرکت بازدید برگزار شد.

در این نشست رضا رضایی، استاد بیژن درویش، علی نیکوسخن، حمید غفاری، احمدرضا اعتماد مظاهری، مسعود فرشی فرید، مجیدرضا اسماعیل‌زاده، حسین یار احمدی، آرش سپاس مقدم، مهدی کاظمی مهیاری و احمد سمیعی حضور داشتند و مسائل مختلف این حوزه به بحث گذاشته شد و پیشکوستان و جوانان صنعت چاپ درباره مشکلاتی که وجود دارد و راه‌کارهایی که می‌تواند به رفع این مشکلات منجر شود، نظرات خود را مطرح کردند.

به گزارش اخبار چاپ، در این نشست ابتدا احمدرضا اعتماد مظاهری نایب رییس اتحادیه و رییس تعاونی چاپخانه‌داران درباره مشکلاتی که در حوزه تامین مواد اولیه برای واحدهای چاپی از سال گذشته به‌وجود آمد و باعث چالش‌های جدی در عرصه فعالیت واحدها شد سخن گفت.

به گفته مظاهری دخالت دولت و اعلام ارز دولتی و سپس تشکیل کارگروه‌ کاغذ و زینک با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف باعث شد تا نه‌تنها قیمت این مواد اولیه کاهش پیدا نکند، بلکه شاهد فساد و احتکار کاغذ و زینک در انبارها بوده‌ایم و همین امر باعث شده است تا شاهد کمبود و نبود مواد اولیه مورد نیاز باشیم و حالا در نتیجه همین کمبودها بسیاری از واحدها تعطیل شده‌اند.

مظاهری راه‌کار حل این مشکل را حذف ارز دولتی و اجازه دادن به تعاونی‌ها و شرکت‌های مختلف بخش خصوصی برای واردات این کالاها دانست تا هم از رانت‌خواری در این حوزه جلوگیری شود و هم با عرضه مناسب این کالا، شاهد کاهش و متناسب شدن قیمت کاغذ و مواد اولیه در بازار باشیم.

نایب رییس اتحادیه وجود مشکلات صنفی در اتحادیه را پذیرفت و با پوزش از فعالان صنفی، این شرایط را حاصل نوعی خودمحوری و بی‌توجهی به منافع صنفی و گروهی صنف چاپ دانست که متاسفانه در دوره کنونی و با ریاست یکی از منتخبان صنف رخ داده است.

اسماعیل زاده  با اشاره به این موضوع که متاسفانه بازیگران و کارگردانان صحنه تامین مواد اولیه و حتی در نهادهای صنفی صنعت چاپ ارتباطی با بدنه این صنعت ندارند و حتی می‌توان گفت عرق صنفی ندارند گفت: این امر باعث شده است تا علاوه بر ایجاد مشکلات برای واحدها، شاهد تعطیلی گسترده چاپخانه‌ها و در بهترین حالت، شاهد تعدیل نیروی این واحدها باشیم.

به گفته اسماعیل‌زاده،  وجود این مشکلات ناشی از نبود یک اتحادیه قوی هم در راس و هم در بدنه بوده و باعث شده است تا نتوانیم به‌موقع نسبت به رخدادهای اقتصادی و مشکلات موجود اقدام کنیم.

وی افزود: قیمت مقوایFBB در بازارهای جهانی حدود ۸۰۰ دلار برای هر تن است که حتی با احتساب ارز آزاد ۱۶ هزار تومانی و همه عوارض گمرکی و هزینه‌های مربوطه برای واردات، به هر کلیو کمتر از ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو در بازار داخلی برسد، چرا باید قیمت این کالا بیشتر از ۳۰ هزار تومان باشد.

راهکار وی برای برون رفت از وضعیت و حفظ واحدهای چاپی با وجود مشکلاتی که در اتحادیه و تعاونی وجود دارد، تشکیل کنسرسیوم‌های گروهی متشکل از فعالان بود تا نسبت به واردات کالاهای مورد نیاز خود اقدام کنند.

حمید غفاری رییس هیات مدیره تعاونی با اشاره به نبود شهامت و شجاعت در عرصه‌های مدیریتی هم در نهادها صنفی و هم در دستگاه‌های اجرایی، وجود مشکلات کنونی را ناشی از نبود همین امر دانست و گفت: قدر مسلم ناکارآمدی کنونی در فعالیت‌های حوزه کسب و کار چاپ ناشی از ناکارآمدی صنفی بوده است و البته دخالت ندادن صنوف در تصمیمات اجرایی و تصویب قوانین در مجلس و دستگاه‌های اجرایی هم در این عرصه نقش مهمی داشته‌اند.

غفاری از آمادگی تعاونی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدها با همکاری کنسرسیوم‌ها خبر داد و گفت: این امر همواره مورد توجه بوده و در حال حاضر هم از این امر استقبال می‌کنیم.

یاراحمدی هم در این نشست با این هشدار که وضعیت کنونی به نابودی صنعت چاپ منجر خواهد شد به گلایه از قیمت کاغذ پرداخت و گفت: هیچ کالایی در بازار چنین رشدی نداشته است به‌گونه‌ای که قیمت کاغذ و مقوا، به‌ویژه کاغذ گلاسه در این فاصله حدود ۹۰۰ درصد رشد داشته است.

به گفته وی دو مشکل کوتاه‌مدت و بلندمدت زمینه‌ساز این شرایط شده است و لازم است برای حل مشکلات صنف هم برنامه راهبردی  و راهکارهای استراتژیک داشته باشیم و هم این برنامه‌ها باید بلندمدت باشند تا به نتیجه برسند.

یاراحمدی این وضعیت را ناشی از وضعیت مدیریت در اتحادیه هم دانست که نتوانسته است با طراحی و تدوین برنامه‌های بلندمدت برای این شرایط پیش‌بینی و آینده‌نگری کند و گفت: با این وضعیت ممکن است در کوتاه‌مدت دوام بیاوریم، اما در بلندمدت واحدهای چاپی به‌معنای واقعی دوام نخواهند آورد.

رضا رضایی، پیشکسوت صنعت چاپ هم با اشاره به اینکه در ایجاد این وضعیت یکایک ما مقصر هستیم هم گفت: متاسفانه در انتخاب مدیریت‌ها، چه در دستگاه‌های اجرایی و چه در صنف، صلاحیت‌ها و توانایی‌ها درنظر گرفته نمی‌شود و ما به‌جای انتخاب وکیل، رییس انتخاب می‌کنیم که این امر آسیب‌های زیادی به صنف زده است.

به گفته این پیشکسوت پاسخگویی ناشی از خواست صنف متاسفانه در سال‌های اخیر فراموش شده است و همه اعضا تنها در انتخابات شرکت می‌کنند و مطالبه‌گری بعد از انتخابات را در کل فراموش می‌کنند، این امر را عامل مشکلات کنونی دانست.

رضایی گفت: در این عرصه تغییر نگرش‌ها و تغییر دیدگاه‌ها ضرورت دارد و جوانان صنعت چاپ نسبت به سرنوشت کسب و کار خود نباید غافل باشند و هم در عرصه انتخاب و هم در عرصه مطالبه‌گری و پاسخگو کردن منتخبان خود باید همواره در میدان باشند.

آرش سپاس مقدم، رییس مرکز شماره ۳۰ علمی- کاربردی که متولی برگزاری آموزش‌های رشته چاپ است هم در این نشست با اشاره به نبود حمایت‌های صنفی و دولتی از سوی وزارت ارشاد باعث شد تا مرکز شماره ۵ منحل و در مرکز شماره ۳۰ ادغام شود گفت: رشته چاپ هم در وزارت علوم و هم در سازمان برنامه و بودجه جایگاه شغلی ندارد و در میان رده‌های شغلی در زمره روابط عمومی تعریف می‌شود.

به گفته وی با تلاش‌ها، وزارت علوم در حال حاضر این رشته را به‌عنوان یک رشته پذیرفته است، اما به‌دلیل نبود تعامل میان صنعت و دانشگاه، شاهد حرکت موازی این دو حوزه با هم هستیم و این در حالی است که دانشگاه قدرت چانه‌زنی در مراجع مختلف دارد و می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات صنعت چاپ در مراجع مختلف کمک کند.

رییس مرکز شماره ۳۰ بر ضرورت به‌رزورسانی آموزش‌های صنعت چاپ تاکید کرد و گفت: با وجود تعامل قوی صنعت و دانشگاه در عرصه‌های جهانی و نبود این تعامل در کشور ما، این مرکز آمادگی دارد تا شاهد حضور اساتیدی از حوزه صنعت در بخش آموزش برای انتقال تجربیات و دانسته‌ها و داشته‌ها باشیم و به توسعه نگاه عملی در صنعت چاپ کمک کنیم.

مهدی کاظمی هم در این نشست با اشاره به فاصله میان میزان فعالیت واحدها و حضور در راس فعالیت‌های صنفی گفت: مدیران واحدهای غیرفعال متاسفانه در عرصه فعالیت‌های صنفی دست برتر دارند و همین امر قدرت چانه‌زنی و استفاده از توان فردی و گروهی برای حل مشکلات صنف را کاهش داده است.

به گفته این فعال صنفی،  حضور اعضای هیات مدیره دارای توان فعالیت و البته ارتباطات گسترده برای بهره‌مندی صنف از حداکثر منافع گروهی در انتخابات را ضروری دانست و هشدار داد: به‌دلیل مشکلات و شرایط اقتصادی متاسفانه شاهد مهاجرت شغلی و حتی انتقال تجهیزات به کشورهای همسایه هستیم که در این زمینه لازم است آسیب‌شناسی شده و تدابیر لازم صورت گیرد.

شرکت‌کنندگان در این نشست با تاکید بر ضرورت برپایی چنین نشست‌هایی، از آمادگی برای کمک به حل مشکلات این حوزه خبر دادند.

 

 

 



منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ ارديبهشت