آسیب‌شناسی فعالیت‌های صنفی در حوزه چاپ/۳
پورمند: نابسامانی‌ها فرصت فعالیت‌های صنفی را گرفته است


عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران معتقد است: با این همه مشکلات و در حالی که دست‌های صنوف را بسته‌ایم، نمی‌توان از این اتحادیه‌ها و صنوف انتظار کاری داشت، چرا که هیچ کس با دست بسته قادر به انجام کاری نیست.


 یکی از مشکلاتی که در عرصه‌های صنفی به‌ویژه در حوزه چاپ در کشور ما وجود دارد، ناکارآمدی و ناتوانی صنوف در حل مشکلات مربوط به صنف از یکسو و از سوی دیگر مشکلاتی است که اتفاقا از ناحیه صنوف برای فعالان پدید می‌آید.

در این زمینه و با گذشت بیش از ۷۰ از راه‌اندازی اتحادیه چاپخانه‌داران در تهران و پس از آن در دیگر استان‌ها، هنوز برخی از پیش پا افتاده‌ترین مسائل صنفی که برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی یکی از این مسائل است که توسط بخش‌های دیگر برگزار می‌شود و صنوف مختلف حوزه چاپ تنها در برگزاری ان حضور دارند و نقش‌های اصلی در برگزاری را ندارند.

این امر باعث شده است تا این جمله که نهاد صنفی در ایران پا نمی‌گیرد، به‌عنوان محور یکی از پیگیری‌های اخبار چاپ انتخاب شود و با نظرخواهی از فعالان این حوزه و مدیران صنوف تلاش خواهیم کرد تا هم چرایی این موضوع را در یابیم و هم راهی برای حل این مشکل بزرگ و اصلی بجوییم.

§         

بهمن پورمند، عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به نابسامانی‌هایی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد، نبود اختیار لازم در اتحادیه‌ها را عامل مهمی در ناکارآمدی این صنوف می‌داند و معتقد است: در جهان کنونی واحدهای کوچک و متوسط  چرخ اقتصاد ملی کشورها را به‌حرکت در می‌آورند و این در حالی است که در کشور ما این واحدها با مشکلات عدیده‌ای در زمینه‌های مختلف روبرو هستند.

به گفته وی در حال حاضر دستگاه‌های اجرایی به‌دلیل تولیت اموری چون صدور مجوز فعالیت‌ برای واحدهای صنفی اجازه‌ای به نهادهای صنفی نمی‌دهند تا کار واقعی و اساسی خود را که همانا ایجاد تعادل در بازار فعالیت‌های صنوف مختلف است به ثمر برسانند و همین امر باعث می‌شود تا ما روزانه شاهد تعطیلی حجم قابل‌توجهی از واحدها و نیمه تعطیل شدن برخی دیگر از واحدها باشیم.

پورمند با اشاره به تذکرات و نامه‌نگاری‌هایی که با وزارتخانه‌های ارشاد و صنعت و معدن و تجارت و حتی اتاق اصناف صورت گرفته است می‌گوید: صدور مجوزهای فعالیت بذون ضابطه و بدون برنامه‌ریزی اصولی و بدون توجه به ظرفیت‌های بازار صادر می‌شود و در این شرایط صنوف چه کاری می‌توانند صورت دهند.

عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با این موضوع هم اشاره می‌کند که متاسفانه بسیاری از افرادی که از قضا توانایی و تخصص لازم را هم ندارند از سوی این بخش‌ها موفق به صدور مجوز می‌شوند که این امر آسیب زیادی به فعالیت‌های حوزه چاپ وارد کرده است.

به گفته وی تعطیلی حدود ۲۲۰ واحد جاپی و نیمه‌تعطیلی بخش عمده‌ دیگری از واحدها به‌دلیل مشکلات و نوسانات اقتصادی اخیر و بیکاری حجم قابل‌توجهی از فعالان این واحدها از جمله نتایج چنین تصمیماتی است که با این استدلال هم صورت می‌گیرد که براساس قانون دولت نمی‌تواند به متقاضیان دارای صلاحیت مجوز فعالیت ندهد و این امر خود آفت بزرگی است.

پورمند با اشاره به اینکه ۹۵ درصد مواد اولیه و بنیادین حوزه چاپ از طریق واردات صورت می‌گیرد و اتحادیه‌ها به‌عنوان متولیان صنفی در برابر اعضای خود برای تامین این مواد تحت فشار هستند می‌افزاید: هیچ مجوزی در این زمینه صادر نمی‌شود و تعاونی چاپخانه‌داران هم که پیش از این بدون مشکل نسبت به تامین مواد اولیه اقدام می‌کرد، در ۳ ماهه گذشته هیچ مجوزی و ثبت شفارشی نتوانسته است دریافت کند و همین امر باعث رکود بیشتر فعالیت‌های این حوزه شده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران معتقد است: با این همه مشکلات و در حالی که دست‌های صنوف را بسته‌ایم، نمی‌توان از این اتحادیه‌ها و صنوف انتظار کاری داشت، چرا که هیچ کس با دست بسته قادر به انجام کاری نیست.

وی به حوزه آموزش به‌عنوان یکی از وظایف اتحادیه‌ها اشاره کرده و می‌افزاید: تا پیش از این ما آموزش‌های منظم و برنامه‌ریزی‌ شده‌ای از سوی اتحادیه برای فعالان مختلف حوزه چاپ داشتیم که با هدف تقویت دانش وبه‌روزرسانی اطلاعات صورت می‌گرفت. این امر متاسفانه در حال حاضر و به‌این دلیل که واحدها فعالیتی ندارند که نیاز به اموزش داشته باشد، توجیهی ندارد و اتحادیه هم در این زمینه برنامه‌ای در دست اجرا ندارد.

وی به حوزه برپایی نمایشگاه‌های صنعت چاپ هم اشاره کرده و می‌گوید: متاسفانه در برپایی نمایشگاه‌ها مشکلاتی همچون رانت‌خواری‌ وجود دارد که هم ناشی از نگاه منفعت‌طلبانه برگزارکنندگان بوده و هم کاستی‌ها و کوتاهی‌های ما در انتقال خواسته‌ها و نظرات صنوف که باعث شده است کار به اینجا بکشد.

پورمند به خلاءهای قانونی در این حوزه اشاره کرده و بر ضرورت بازنگری در قوانین صنفی تاکید دارد و می‌گوید: ما در ارتباطاتی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم به کمبودها و مشکلات مختلف حوزه چاپ به‌صورت مداوم تاکید داریم و بر بازنگری و اصلاح قوانین صنفی هم تاکید کرده‌ایم، اما حجم مشکلات در حوزه‌های مختلف متاسفانه فرصت این امر را تاکنون فراهم نکرده است.



منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۷ شنبه ۵ آبان