آسیب‌شناسی فعالیت‌های صنفی در حوزه صنعت چاپ/۲
رییس اتحادیه صحافان مطرح کرد: تشدید خلاءهای قانونی و فرهنگی


جلیل غفاری رهبر، رییس اتحادیه صحافان تهران با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که در حوزه فعالیت‌های صنفی در ایران و به‌ویژه در حوزه صنعت چاپ وجود دارد به انواع خلاءهایی که در این حوزه وجود دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه انواع خلاءها در این حوزه صنوف را آزار داده و می‌دهد که مهمترین این خلاءها خلاء قانونی و فرهنگی است


یکی از مشکلاتی که در عرصه‌های صنفی به‌ویژه در حوزه چاپ در کشور ما وجود دارد، ناکارآمدی و ناتوانی صنوف در حل مشکلات مربوط به صنف از یکسو و از سوی دیگر مشکلاتی است که اتفاقا از ناحیه صنوف برای فعالان پدید می‌آید.

در این زمینه و با گذشت بیش از ۷۰ از راه‌اندازی اتحادیه چاپخانه‌داران در تهران و پس از آن در دیگر استان‌ها، هنوز برخی از پیش پا افتاده‌ترین مسائل صنفی که برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی یکی از این مسائل است که توسط بخش‌های دیگر برگزار می‌شود و صنوف مختلف حوزه چاپ تنها در برگزاری ان حضور دارند و نقش‌های اصلی در برگزاری را ندارند.

این امر باعث شده است تا این جمله که نهاد صنفی در ایران پا نمی‌گیرد، به‌عنوان محور یکی از پیگیری‌های اخبار چاپ انتخاب شود و با نظرخواهی از فعالان این حوزه و مدیران صنوف تلاش خواهیم کرد تا هم چرایی این موضوع را در یابیم و هم راهی برای حل این مشکل بزرگ و اصلی بجوییم.

§         

 جلیل غفاری رهبر، رییس اتحادیه صحافان تهران با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که در حوزه فعالیت‌های صنفی در ایران و به‌ویژه در حوزه صنعت چاپ وجود دارد به انواع خلاءهایی که در این حوزه وجود دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه انواع خلاءها در این حوزه صنوف را آزار داده و می‌دهد که مهمترین این خلاءها خلاء قانونی و فرهنگی است.

به گفته وی مشکلات در حوزه صنوف در شرایط مختلف تفاوت محسوسی داشته و دارد به‌گونه‌ای که در زمان کنونی که بحران‌های زیادی داریم، مشکلات از جنس دیگری است، در زمان جنگ مشکلات دیگری داشتیم و در شرایط عادی انواع مشکلات رنگارنگ در حوزه صنوف دیده می‌شود.

غفاری با اشاره به حوزه قانونی و خلاءیی که در این حوزه وجود دارد به مشکلاتی چون روشن نبودن تکلیف و وضعیت صنوف در برابر دستگاه‌های اجرایی است و اینکه کسانی که وارد گود فعالیت‌های صنفی می‌شوند می‌افزاید: این افراد با این بن‌بست همواره مواجه می‌شوند که دست‌شان بسته است و کاری از عهده آنها برنمی‌آید و این در حالی است که اعضای صنف هم انتظاراتی دارند که قطعا با این هدف به اعضای صنف خود رای داده‌اند.
رییس اتحادیه صحافان در همین زمینه به روشن نبودن وظایف قانونی نهادهای صنفی براساس قانون نظام صنفیهم اشاره می‌کند و می‌گوید: افراد با این نگاه وارد فعالیت صنفی می‌شوند که انتظار دارند با دستانی باز فعالیت‌های گسترده‌ای صورت دهند، این در حالی است که از هر طرف که بخواهید کاری پیش ببرید موانعی در مسیر شماست.
به گفته این فعال صنفی حوزه کاری وفعالیتی صنوف سیاسی و صرفا اقتصادی نیست، اما مشکلات عدیده سیاسی و اقتصادی بر روی فعالیت صنوف تاثیرات شدید گذاشته و می‌گذارد و همین امر مشکلاتی را برای فعالیت‌های فعالان ایجاد می‌کند.
غفاری براین اساس به اصلاح قانون نظام صنفی به‌عنوان مهمترین بخش دارای اشکال در فعالیت صنفی اشاره کرده و می‌گوید: ما براساس قانون نظام صنفی باید به این امور برسیم که به اعضای صنوف این آگاهی را بدهیم که وارد چه فضایی می‌شوند و ظرفیت‌های خود و صنف را بدانند. در ضمن ارزیابی و شناسایی دقیق میزان فعالان و فعالیت‌ها وظیفه این قانون است.
به گفته غفاری بررسی این موضوع که ما چرا باید در ایران حدود ۶ تا ۷ هزار ناشر داشته باشیم و یا ۱۰۰۰ واحد صحافی در حال فعالیت باشد، در زمره فعالیت‌های صنفی است و اتحادیه‌های باید به این مسائل رسیدگی کرده و با نهادهای زیربط در تعامل باشند تا به در زمینه صدور مجوزها به تعادل و ثبات قابل‌قبول برسیم و نه اینکه براساس درخواست‌ها مدام مجوز بدهیم و به فکر فضای فعالیتی این واحدها هم نباشیمو
وی با اشاره به خلاءهای دیگری چون خلاء فرهنگی که یکی از مهمترین مشکلات این حوزه است هم می‌گوید: ما متاسفانه کار تیمی و گروهی را هنوز خوب یاد نگرفته‌ایم و نمی‌دانیم که در کار گروهی، در عین اختلاف‌نظر و اختلاف سلیقه‌ها، باید به کار گروهی احترام بگذاریم و از اختلافات گروهی و صنفی بپرهیزیم.
به گفته این فعال صنفی که بیش از ۱۳ سال در اتحادیه صحافان به‌عنوان رییس حضور دارد، اعضای صنوف که در رقابت‌های انتخاباتی شرکت می‌کنند، به‌جای همکاری در زمان پس از انتخابات و کمک به حل مشکلات صنف، درگیر رقابت‌های پس از انتخابات می‌شوند و درنتیجه به‌جای حل مشکلات صنف، مدام مشکلات تازه‌ای در این مسیر ایجاد می‌کنند.

غفاری مشکل فرهنگی دیگری که بیشتر ناشی از نبود فرهنگ و خلاء کار تیمی است را واردات و انبار کردن کالاهای مورد نیاز صنعت چاپ می‌داند که متاسفانه ریشه در نوعی خودخواهی و نبود نگاه جمعی دارد.

وی به بحث آموزش به‌عنوان یکی از مهترین سرفصل‌های قانون نظام صنفی اشاره می‌کند و می‌گوید: قانون به‌صراحت تاکید دارد که بحث آموزش به اعضا از سوی اتحادیه‌ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و این در حالی است که در این حوزه فعالیت‌های چندانی صورت نمی‌گیرد.
رییس اتحادیه صحافان به مشکلاتی دیگری چون بیکاری، کمبود و نبود مواد اولیه، قاچاق کالاهای مورد نیاز، و مشکلات عدیده‌ دیگری هم اشاره کرده و می‌افزاید: در هم‌تنیدگی مسائل و مشکلات صنفی، اجرایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باعث شده است تا وضعیت ما هر دوره نسبت به دوره‌های پیشین بهبود نیافته و بدتر هم شود.
به گفته غفاری در این زمینه باید هم در زمینه اصلاح قانون نظام صنفی و هم در زمینه‌هایی چون بهبود فرهنگ کار جمعی و فرهنگسازی در حوزه‌های مختلف کاری و صنفی اقدامات اساسی صورت دهیم تا از وصعیت کنونی خلاصی پیدا کنیم.


منتشر شده توسط اخبار چاپ در تاریخ ۱۳۹۷ شنبه ۵ آبان