بحران هر روز شدیدتر می‌شود
کاغذ تحریر به ۲۰۰ هزار تومان رسید


یست‌ویکم مهر ماه امسال هر بند کاغذ چهار‌ونیم ورقی اندونزی به قیمت ۱۸۵ هزار تومان و هر بند کاغذ سه ورقی اندونزی ۱۴۴ هزار تومان خریداری می‌شد، اما اکنون ۱۰ روز بعد از آن تاریخ همین کاغذها به ترتیب ۲۰۰ و ۲۶۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان‌دهنده افزایش قیمت ۱۵ هزار تومانی بهای کاغذ در بازار است


بازار کاغذ این‌روزها در شوک به سر می‌برد؛ طوری که هر بند کاغذ چاپ و تحریر ساعتی پیش در بازار به قیمتی معادل ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد، این در حالی است که ۱۰ روز پیش هر بند این کاغذ حداقل ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر بود .

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست‌ویکم مهر ماه امسال هر بند کاغذ چهار‌ونیم ورقی اندونزی به قیمت ۱۸۵ هزار تومان و هر بند کاغذ سه ورقی اندونزی ۱۴۴ هزار تومان خریداری می‌شد، اما اکنون ۱۰ روز بعد از آن تاریخ همین کاغذها به ترتیب ۲۰۰ و ۲۶۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان‌دهنده افزایش قیمت ۱۵ هزار تومانی بهای کاغذ در بازار است .

ایبنا در گفت‌وگو با سه تن از دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف حوزه کاغذ این موضوع را بررسی کرده است .

سود کلان در جیب عده‌ای قلیل

حسین بنایی؛ یک بنگاه‌دار کاغذفروش در این زمینه به خبرنگار ایبنا توضیح داد: ما در بازار کاغذ واسطه هستیم و زمانی که کاغذ را به قیمت بالا از واردکنندگان خریداری می‌کنیم مجبور هستیم به مصرف‌کننده و خریدار هم با قیمت بالا بدهیم وگرنه من فقط یک کاغذفروش هستم و باری ندارم .

وی افزود: بخش عمده این گرانی‌ها به این دلیل است تاجران کاغذ به بنگاه‌ها نمی‌دهند و قرار است کاغذهای آن‌ها به ناشران داده شود تا مشکلات حوزه نشر کتاب برطرف شود، هرچند علاوه بر آن ما در بازار هم با کمبود کاغذ روبه‌رو هستیم .

بنایی با بیان اینکه مسئولان دولتی باید در این زمینه وارد شوند، تاکید کرد: به هرحال جنس باید از گمرک زودتر ترخیص شود تا در بازار توزیع شود و با این کار بخش زیادی از این افزایش قیمت‌ها کنترل خواهد شد .

وی با اشاره به بهای کاغذ در بنگاه خود گفت: اکنون هر بند کاغذ سه ورقی اندونزی ۱۶۰ هزار تومان و هر بند کاغذ چهار و نیم ورقی اندونزی ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود .

این کاغذفروش درباره تبعات این افزایش قیمت‌ها نیز عنوان کرد: زمانی که قیمت کاغذ افزایش پیدا می‌کند، فروش ما پایین می‌آید و خرید افت می‌کند و بنگا‌ه‌های فروش کاغذ با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند، در این میان سود را کسانی می‌برند که بار کلان چند هزار تنی دارند و در این ۱۰ روز صد‌ها میلیون تومان سود به جیب می‌زنند و این سود بالا در جیب عده محدودی می‌رود .

 

صبر کنید؛ ارزان می‌شود

اما حسن میرباقری؛ رییس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در این زمینه گفت: توزیع کاغذ و چاپ و تحریر قرار است به صورت موقت زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود و این کار اکنون در حال ساماندهی و تدوین است .

وی افزود: البته ما از دو ماه قبل پیش‌بینی می‌کردیم که اگر ارز به واردات کاغذ اختصاص داده نشود و کالاهای مورد نیاز به موقع به بازار وارد نشود و تاخیر در واردات وجود داشته باشد، با افزایش قیمت این کالاها در آینده روبه‌رو خواهیم بود .

میرباقری با بیان اینکه قرار است کاغذهای چاپ و تحریری که در آینده به کشور وارد و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع شود، توضیح داد: اکنون متولی اصلی موضوع این وزارتخانه است و دست‌اندرکاران وزارت ارشاد در تلاش هستند بازار را کنترل کنند تا قیمت‌ها بالاتر نرود .

وی تاکید کرد: اما من در اینجا اعلام می‌کنم که به زودی قیمت کاغذ کاهش خواهد یافت و دست‌اندرکاران این حوزه صبر کنند زیرا همانطور که گفتم کالاهایی که توسط واردکنندگان انجمن در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است به زودی وارد بازار می‌شود و در روزهای آینده این بها کاهش پیدا می‌کند، میزان این کاغذ‌ها قابل توجه است و شامل چندین هزار تن کاغذ چاپ و تحریر است که در اختیار ناشران قرار خواهد گرفت .

 

بازار در شوک

سعید کلاری؛ مدیر چاپ ناب‌نقش که به دلیل شغلش از مصرف‌کنندگان و خریداران کاغذ چاپ و تحریر است، در این زمینه به ایبنا گفت: به دنبال یک سفارش کار اقدام به قیمت‌گذاری کردم و در چند تماس با کاغذفروشانی که ارتباط کاری دارم متوجه شدم ارزان‌ترین قیمت برای خرید هر بند کاغذ ۹۰*۶۰ ، ۸۰ گرمی ۱۶۳ هزار تومان بود و قرار داد کار بسته شد و کارمان را شروع کردیم، در اولین قدم دیروز برای خرید سفارش دادم و در عین ناباوری متوجه شدم قیمت هر بند کاغذ به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است .

وی ادامه داد: این اختلاف ۱۸ هزار تومانی که با توجه به حجم خرید من که ۴۰ بند بود حدود ۷۲۰ هزار تومان نسبت به روز قبل تفاوت داشت که به دلیل ثبت سفارش و تعهد به مشتری در نهایت مجبور شدم با قیمت جدید کاغذ را خریداری کنم .

کلاری در بخش دیگر صحبت‌های خود به پیگیری‌هایش در رصد بازار، گفت: امروز صبح اما در کمال ناباوری دیدم که ۱۰ هزار تومان دیگر به قیمت کاغذ اضافه شده و هر بند کاغذ به ۱۹۰ هزار تومان رسیده است یعنی در ۴۸ ساعت ۲۸ هزار تومان به قیمت کاغذ اضافه شده است. وقتی از از کاغذ فروش سوال می‌کنم، جواب می‌شوم که به دنبال اعتصاب کامیون‌دارها بارها دیر رسیده و قیمت‌ها بالا رفته است؛ در حالی که افزایش قیمت ۲۸ هزار تومانی در مدت دو روز برای این دلیل اصلا  منطقی نیست و به بازار شوک وارد کرده است .

وی با بیان اینکه این شرایط برای صنعت چاپ اصلا خوب نیست و پیش‌بینی می‌شود که اوضاع بدتر هم شود، یادآور شد: به نظر می‌رسد دخالت دولت در بحث تخصصی کاغذ و ورود به جزئیات به جای استفاده از ظرفیت بالای بخش خصوصی برای واردات کاغذ و تنظیم بازار و ایجاد سازو کار، نتیجه خیلی خوبی نداشته باشد و ممکن است به رانت و فساد ختم شود .

به گفته این چاپخانه‌دار، حذف چاپخانه‌دار چرخه از دریافت کاغذ و بسنده کردن به ناشران به عنوان مصرف‌کننده اصلی، گواهی بر تصمیمات غیر‌کارشناسی است و در خود هزار نکته و حرف نگفته دارد و با این روندی که در بازار طی می‌شود، این موضوع نگران‌کننده است و تا دیر نشده و شرایط رکود و مشکلات عدیده، ضربات سهمگین‌تری بر پیکره این صنعت آوار نشده باید کاری کرد .

در پایان باید گفت بازار کاغذ در ماه‌های اخیر با تلاطم بسیار زیادی روبه‌رو شده است و بیشترین تاثیر این تلاطم بر روی صنعت نشر کشور بوده است، ناشرانی که نسبت به کار خود دلسرد شده‌اند، نویسندگان و مترجمانی که دیگر دست و دلشان به سمت نویسندگی و ترجمه نمی‌رود و نتیجه آن صنعت نشر کم‌رمق و کم‌جانی است که این‌روزها تلاش می‌کند بار پویایی فرهنگ این مرز و بوم را به تنهایی بر دوش بکشد .

هر چند نباید از نقش فعالان صنعت چاپ و سهم آن‌ها از کاغذ در بازار غافل بود، با توجه به وابسته بودن صنایع مختلف به حوزه چاپ و تاثیرگذاری آن در قیمت نهایی یک کالا به نظر می‌رسد مسئولان دولتی باید به فکر چاره‌ای جدی و اساسی برای تامین کاغذ مورد نیاز چاپخانه‌داران هم باشند .



منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۷ پنج شنبه ۳ آبان