رییس اتحادیه چاپخانه‌داران استان اصفهان:
رکود فعالیت‌ها در افستی‌ها شدیدتر است


رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان گفت: به دنبال کاهش شمارگان کتاب در ماه‌های اخیر، بخش زیادی از چاپخانه‌‌های افست بیکار شده‌اند زیرا حجم سفارش‌های چاپی به سمت چاپخانه‌های دیجیتال سوق داده شده است و دیگر کاری برای چاپخانه‌های قدیمی نمانده است .

 رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان گفت: به دنبال کاهش شمارگان کتاب در ماه‌های اخیر، بخش زیادی از چاپخانه‌‌های افست بیکار شده‌اند زیرا حجم سفارش‌های چاپی به سمت چاپخانه‌های دیجیتال سوق داده شده است و دیگر کاری برای چاپخانه‌های قدیمی نمانده است .

محمدعلی انصاری‌پور در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا)، با بیان اینکه این‌روزها تامین و توزیع مواد اولیه یکی از مهمترین دغدغه‌های ما در اصفهان به شمار می‌آید، عنوان کرد: چاپ کتاب از سوی ناشران بسیار کم شده است و به نظر می‌رسد که به دنبال گرانی‌ها، خرید کتاب از سبد زندگی مردم کم‌کم خارج شده است، زیرا زمانی که هزینه‌ها بالا می‌رود، مردم بخشی که کمتر به معیشت آن‌ها صدمه می‌زند را کم می‌کنند و  همیشه اولین بخش به کتاب اختصاص دارد .

 وی افزود: اکنون بخش زیادی از کتاب‌ها به چاپ دیجیتال و رومیزی منتهی شده است و این کار توسط افرادی انجام می‌شود که بر اساس نیاز خاص علمی یا تخصصی اقدام به چاپ کتاب می‌کنند و صنعت نشر به معنای عام آن مثل گذشته نیست .

 انصاری‌پور با بیان اینکه چاپ دیجیتال امکان پاسخگویی به درخواست‌های را متنوع دارد، گفت: اما چاپ دیجیتال هم با مشکلاتی مثل قطعات یدکی و هزینه بالا روبه‌رو است و می‌توان ادعا کرد که علاوه بر رکود در چاپ افست، بخش دیجیتال نیز با رکود روبرو است .

 وی تاکید کرد: بخش عمده مشکلات این حوزه به تامین مواد اولیه مربوط می‌شود، بسیاری از مسئولان چاپ را فقط در حوزه کتاب می‌شناسند، اما صنایع بسته‌بندی، غذایی و دارویی نیز در زمره زیرمجموعه‌های این صنعت به شمار می‌آید و باید برای تامین مواد مورد نیاز چاپ تلاش کرد .

 انصاری‌پور با بیان اینکه تاکید بر استفاده از توان تولید داخلی همیشه هم به جواب‌گوی نیاز مصرف‌کنندگان نیست، یادآور شد: نباید این نکته را فراموش کرد که تولید داخلی مرغوبیت ندارد و از سوی دیگر پاسخگوی نیاز بازار نیست، زیرا در بخش‌های مختلف مورد نیاز صنعت چاپ میزان تولید داخلی 20 درصد بازار را تامین می‌کند و 80 درصد به خارج وابسته است .

 به گفته وی، اگر شعار ما حمایت از کالای ایرانی است باید از تولیدات و صنعتگران این حوزه حمایت کنیم، در عین حال مطالبات این صنعت را هم پیگیری کنیم تا به نتیجه برسیم، زیرا مشکلات قدیمی مثل تعامل با تامین اجتماعی و اداره مالیات به قوت خود باقی است و در کنار مسائلی مثل گرانی‌ها و کمبود مواد اولیه دغدغه‌های ما را بیشتر کرده است .

 انصاری‌پور با بیان اینکه صنعت چاپ اصفهان نیز همانند دیگر استان‌ها با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: عدم توان در تامین مواد اولیه، عامل بیکاری چاپخانه‌های ما شده است و بیشتر چاپخانه‌ها به دلیل نبود این کالاها بیکار شده‌اند و در این میان نوسانات نرخ ارز در بازار ما مثل دیگر عرصه‌ها تاثیر گذاشته است .



منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۵ مهر