چاپ سه بعدی محور فعالیت مشترک معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و انجمن علمی فناوری چاپ


نشست تخصصی «جایگاه علوم و فناوری های نوین و چاپ سه بعدی در صنعت چاپ» در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، در این نشست بر لزوم حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی از این صنعت تاکید شد

 

نشست تخصصی «جایگاه علوم و فناوری های نوین و چاپ سه بعدی در صنعت چاپ» در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، در این نشست بر لزوم حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی از این صنعت تاکید شد.

به گزارش اخبار چاپ به نقلاز روابط عمومی انجمن علمی فناوری چاپ ایران؛  چهارمین نشست تخصصی چهارمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ، موضوع چاپ سه بعدی و  اهمیت آن در تحولات صنعت چاپ موضوع چاپ سه بعدی و اهمیت آن در تحولات صنعت چاپ عصر روز گذشته سه‌شنبه سیزدهم شهریور برگزار شد.
در این نشست تخصصی که با حضور محمود مهرداد شکریه؛ دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، محمد بیطرفان؛ مدیر انجمن علمی فناوری چاپ و جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ برگزار شد ابعاد علمی و تخصصی چاپ سه بعدی بررسی و بر توجه به این فناوری تاکید شد.
 شکریه در این نشست از اقدامات انجمن علمی فناوری چاپ در توجه به تحولات صنعت چاپ تقدیر کرد و گفت: انجمن علمی فناوری چاپ فراتر از مسایل جاری به موضوعات مهمتر از جمله چاپ سه بعدی توجه دارد.
رییس ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری افزود:‌ صنعت چاپ قدیمی‌ترین صنعت دنیاست و این صنعت در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن بشری نقش اول را دارد.
وی از فناوری‌های سه بعدی به عنوان یک فناوری برافکن و با تغییرات و تحولات عمده نام برد و یادآور شد: چاپ سه بعدی یکی از ابزارهای مهم انقلاب چهارم صنعتی است و جای خوشحالی دارد که یک تشکل که یک تشکل بنام انجمن علمی فناوری به این موضوع می‌پردازد و برای آن تلاش می‌کند.
مهرداد شکریه بر همکاری دانشگاه‌های فعال در امر صنعت چاپ، انجمن علمی فناوری با معاونت علم و فناوری تاکید کرد و گفت: صنعت چاپ در دنیا یک هزار  میلیاد دلار گردش مالی دارد و باید مشخص کنیم که سهم صنعت چاپ کشور مان از این بازار چقدر است و چگونه می‌توانیم این صنعت بویژه صنعت سه بعدی را بومی‌سازی کنیم و با دنیا به رقابت بپردازیم.

وی با تصریح اینکه توجه به صنعت چاپ سه بعدی بسیار اهمیت دارد گفت: نظام ملی نوآوری در کشور ضرورت دارد بیش از هر زمان به تولید و تجاری سازی آن، تولید ثروت و تربیت نیروهای توانمند برای ورود به بازارهای جهانی در امر صنعت چاپ و چاپ سه بعدی بپردازد.
شکریه ،ستاد فناوری های مواد و ساهت پیشرفته را چهاردهمین ستاد توسعه فناوری معاونت علم فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: جنبه تولید ثروت و صادرات و بازار برای فناوری‌های بومی بسیار اهمیت دارد و صنعت چاپ باید خلق ثروت از طریق نوآوری‌ها، همکاری با دانشگاه‌ها و استفاده از توان بخش خصوصی در اولویت قرار دهد و در این زمینه بومی‌سازی چاپ سه بعدی و سایر بخش‌های صنعت بسیار اهمیت دارد و معاونت علم و فناوری از این صنعت و فعالیت‌های انجمن علمی فناوری چاپ حمایت می کند.
محمد بیطرفان رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران نیز با اشاره به اینکه همکاری‌های انجمن علمی فناوری چاپ با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند آینده روشنی پیش روی صنعت چاپ قرار دهد یادآور شد: در حال حاضر چاپ سه بعدی مطرح است و این فناوری می‌تواند انقلابی در صنعت چاپ ایجاد کند.
وی صنعت چاپ را سومین صنعت (های تک) دنیا عنوان کرد و گفت: صنعت چاپ در همه بخش‌ها نقش‌آفرین است و امیدواریم سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیز مثل معاونت علم و فناوری به این صنعت توجه نماید.
بیطرفان بر بومی‌سازی صنعت چاپ و چاپ سه بعدی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه صنعت چاپ از خارج وارد می‌شود بنابراین با حمایت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری ، وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها باید این صنعت به بومی‌سازی بپردازد.
مهندس مرتضی حاکی کارآفرین جوان و فعال صنعت چاپ نیز گفت: شاخص توسعه یافتگی هر کشوری،  توسعه صنعت چاپ است و باید برای این صنعت نیروی انسانی توانمند تربیت کنیم.
مدیر چاپ آراد خاطرنشان کرد: چاپ سه بعدی یک فناوری سطح بالا است ولی باید با حمایت از این صنعت راه را برای توسعه این صنعت فراهم کنیم.

 

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۴ شهريور