بازار کاغذ ایران زیر ذره‌بین خارجی‌ها


اولین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی در حالی به فعالیت خود پایان داد که در سه روز برگزاری شاهد حضور برخی از نمایندگان و فعالان معتبر حوزه کاغذ و مقوای منطقه بود

اولین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی در حالی به فعالیت خود پایان داد که در سه روز برگزاری شاهد حضور برخی از نمایندگان و فعالان معتبر حوزه کاغذ و مقوای منطقه بود. نمایشگاهی که به گفته برگزارکنندگان آن می‌تواند سکوی پرش و آغاز فعالیت‌های بین‌المللی ایران در عرصه کاغذ و مقوا به شمار آید.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایبنا؛ چهارشنبه گذشته همزمان با دهمین روز از ماه مرداد، اولین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی در سالن ۳۵ محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران فعالیت خود را آغاز کرد، نمایشگاهی با ۶۰ غرفه از فعالان عرصه‌های مختلف کاغذ و مقوا که در کنار هم گرد آمده بودند.
 
از جمله ویژگی‌های این نمایشگاه در چهار روز برگزاری این بود که فقط این نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه‌ها برپا بود و این موضوع امکان حضور افراد حرفه‌ای و تخصصی به این نمایشگاه را تا حدود زیادی فراهم کرده بود و کمتر کسی در حوزه‌های غیرمرتبط به سالن ۳۵ رفت و آمد داشت.
 
البته طبق وعده رییس نمایشگاه نمایندگانی از کشورهای چین، هند، ترکیه و روسیه در نمایشگاه حضور داشتند و تلاش می‌کردند ارتباط و تعامل خوب و مناسبی با فعالان حوزه کاغذ و مقوای ایران داشته باشند.
 
لزوم همکاری گسترده‌تر
یکی از این غرفه‌ها از کشور هند بود و رامش شارما از شرکت «وایر فابریکس » در آن حضور داشتند. شارما با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت در حوزه تولید ماشین‌آلات کاغذ از سال ۱۹۶۳ گفت: بیش از ۲۵ سال است که با شرکت‌های ایرانی همکاری داریم و توانسته‌ایم در عرصه‌های مختلفی این زمینه‌های همکاری را داشته باشیم.
 
وی افزود: ما در طول سه دهه گذشته با شرکت‌های تولید کاغذ بسیاری مانند چوکا، مازندران، پارس و یزد همکاری داشته‌ایم و این ارتباط و تعامل کاری همواره مثبت و رو به جلو بوده است.
 
شارما با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه کاغذ و مقوا گفت: این نمایشگاه که نخستین تجربه خود را پشت سر می‌گذارد می‌تواند به گسترش روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری دو کشور کمک کند و زمینه‌ای فراهم کند که ما با تولیدکنندگان ایرانی در ارتباط باشیم.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه معتقدم که برگزاری یک نمایشگاه اختصاصی تجربه بسیار خوبی هم برای ایران و هم برای سایر کشورها است تا بازار ایران را به خوبی بسنجد و هر کدام از این گروه‌ها بتوانند به تناسب ظرفیت و توانمندی‌های خود از آن بهره‌برداری کنند.
 
یک تجربه ارزشمند
سراغ نماینده کشور چین در نمایشگاه می‌رویم، دی لین نماینده شرکت «هان وی » چین است که در این نمایشگاه یک غرفه دارد. لین درباره حوزه تخصصی‌ شرکت خود گفت: این شرکت از سال ۱۹۸۹ میلادی فعالیت خود را در کشور چین و در زمینه محصولات بهداشتی و سلولزی آغاز کرده است و حدود هشت سالی می‌شود که با ایران همکاری دارد.
 
وی با بیان اینکه بازار ایران در عرصه‌های مختلف ظرفیت دارد، ادامه داد: نمایشگاه‌های تخصصی همیشه زمینه‌ساز ارتباطات، تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی به شمار می‌آید و خوشحالیم که امسال در اولین تجربه این نمایشگاه حضور داریم.
 
لین با اشاره به لزوم گسترش همکاری‌های دو کشور ایران و چین یادآور شد: ما به دنبال توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری خود در عرصه‌های مختلف با تولیدکنندگان ایرانی هستیم و امیدوارم در سایه برگزاری این نمایشگاه چنین فرصتی فراهم شود و این نکته را هم می‌گویم که ما قدر این تجربه ارزشمند را می‌دانیم.
 
تنوعی از محصولات مختلف باسف
شرکت کنسوتک ترکیه به نمایندگی از شرکت باسف آلمان یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نمایشگاه کاغذ و مقوا به شمار می‌آید. رضا عسگری؛ مشاور ارشد شرکت کمسوتک درباره فعالیت‌های این مجموعه گفت: این شرکت نماینده شرکت باسف آلمان تولیدکننده مواد شیمیایی تولید کاغذ است که بیش از ۸۰ سال است در منطقه و کشورهای مختلف خدمات ارایه می‌دهد.
 
وی یادآور شد: به دنبال اعمال تحریم‌های مستقیم، کمسوتک تلاش می‌کند تحریم‌ها را به نوعی برای ایرانیان از بین ببرد و با فروش محصولات مختلف به ایرانیان در تهیه مواد اولیه و تولید کاغذ کمک کند.
 
عسگری با اشاره به تنوع محصولاتی که این شرکت به تولیدکنندگان ارایه می‌دهد، افزود: تولید مواد رنگی برای تولید کاغذ، مواد شیمایی برای افزودن مقاومت کاغذ جهت جلوگیری از پاره شدن، مواد شیمیایی مرکب‌زدایی و مواد ضد کف و ضد هوا نیز از دیگر فعالیت‌های این شرکت است.
 
به گفته وی، این شرکت با ۱۱۰ هزار تنوع محصول، سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد و سه هزار و ۵۰۰ نفر در بخش بازاریابی جهانی آن مشغول کار هستند و همواره به دنبال کسب بازارهای جهانی هستند.
 
عسگری همچنین درباره لزوم حضور شرکت‌های خارجی در ایران و ارتباط با شرکت‌های داخلی نیز گفت: امروز حضور ما در نمایشگاه به این دلیل است که بازار ایران را بیشتر بررسی کنیم و راه‌های ارتباط با تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی را در چارچوب قوانین بین‌المللی را جهت‌دهی کنیم.
 
تولیدکننده عمده کاغذ گراف
به سراغ اولگا فادیوا؛ نماینده شرکت سگژا از کشور روسیه می‌رویم. این شرکت که بیش از ۳۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد، در زمیه تولید کاغذ و چوب و کاغذ گراف فعالیت می‌کند. فادیوا می‌گوید که ۲۰ سالی می‌شود که با تولیدکنندگان ایرانی در ارتباط هستند و به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کاغذ گراف همکاری‌های خوبی با ایرانیان دارند.
 
وی ادامه داد: این نمایشگاه در اولین تجربه برگزاری خود قرار دارد و ما نیز از این فرصت استفاده کردیم و امیدواریم با تجار و تولیدکنندگان عرصه‌های مختلف کاغذ و مقوا ارتباط  و همکاری داشته باشیم.
 
فادیوا شناسایی بخش‌های مختلف بازار ایران را از جمله دستاوردهای این نمایشگاه دانست و تاکید کرد: در طول سه روز گذشته ارتباط و تعامل خوبی با فعالان حوزه کاغذ ایران برقرار کردیم که می‌تواند به همکاری‌های خوبی بین دو کشور منجر شود و به آینده این کار امیدوار هستیم.
  
نگاهی به حضور بازدیدکننده‌های حرفه‌ای و متخصص از اولین نمایشگاه کاغذ و مقوا می‌تواند ادامه و استمرار فعالیت در این حوزه را با موفقیت‌های زیادی روبرو کند. ایران اگرچه در زمینه تولید کاغذ تحریر و روزنامه با ضعف‌های زیادی روبرو است اما در سال‌های اخیر و به یمن حضور نمایندگان شرکت‌ها و تولیدکننده‌های بین‌المللی می‌تواند زمینه‌ساز اتفاق‌های خوبی در این حوزه باشد.
 
البته شرکت‌های خارجی فقط محصولات خود را معرفی می‌کنند و این نمایشگاه تلاش کرده است تمرکز خود را بر روی بازدیدکننده‌ها قرار دهد تا برای تولیدکنندگان داخلی بازار صادراتی ایجاد کند. رویکرد اصلی برگزارکنندگان نمایشگاه بیشتر بین‌المللی بوده است و بحث معرفی توان داخلی و بازدیدکننده خارجی شاید از مهمترین اقدامات این حوزه به شمار آید. هر چند در این میان تولیدکنندگان نیز باید برای کارهای خود برنامه‌ریزی داشته باشد تا توانمندی‌های خود را به خوبی به بازدیدکنندگان معرفی کنند.

 

منتشر شده توسط ایرنا در تاریخ ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ مرداد