آینده صنعت چاپ در ابهام/ اتمام مواد مصرفی تا 3ماه آینده


غیر از قوانین دست‌وپاگیری که فعالیت در صنعت چاپ را با مشکلاتی روبرو می‌کند، این روزها معضلاتی همچون تهیه و تامین مواد اولیه نیز گریبان فعالان چاپ شده که به گفته کارشناسان و فعالان این حوزه استمرار آن می‌تواند آینده فعالیت‌های تولیدی در کشور را به خطر بیندازد.

غیر از قوانین دست‌وپاگیری که فعالیت در صنعت چاپ را با مشکلاتی روبرو می‌کند، این روزها معضلاتی همچون تهیه و تامین مواد اولیه نیز گریبان فعالان چاپ شده که به گفته کارشناسان و فعالان این حوزه استمرار آن می‌تواند آینده فعالیت‌های تولیدی در کشور را به خطر بیندازد.

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایبنا، صنعتی که تا یک دهه قبل یکی از صنایع مادر و قدرتمند ایران به شمار می‌آمد، در طول سال‌های اخیر به دلیل اعمال سیاست‌های نادرست فرهنگی و اقتصادی از سوی عوامل این حوزه همچنین و کم‌توجهی مسئولان به آن، این‌روزها دچار گرفتاری‌های بسیاری است.
 
چاپخانه‌داران غیر از دست و پنجه نرم کردن با مسائل و مشکلات کلان اقتصادی که کل کشور با آن درگیر است، با موضوع کمبود و مشکلات تامین مواد اولیه هم روبرو شده‌اند. موضوعی که به زنگ خطری جدی برای اهالی این صنعت تبدیل شده است. در این گزارش نگاهی به دیدگاه‌ها و نظرات دست‌اندرکاران و فعالان این صنعت داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
 
آشفتگی در بازار 
 

بانک مرکزی بدقولی کرد
اما غلامرضا شجاع؛ مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران در مورد مشکلات موجود در صنعت چاپ می‌گوید: مقصر اصلی گرانی‌های ارز، بانک مرکزی است زیرا از یک سو می‌گوید که واردکننده‌ها نگران نباشند و ما ارز مورد نیاز آن‌ها را پرداخت می‌کنیم؛ از سوی دیگر در عمل به وعده‌های خود عمل نمی‌کند. این موضوع موجب گرانی کاغذ و تمام محصولات و مواد اولیه مثل زینک و مرکب و دیگر مواد مصرفی صنعت چاپ مطبوعات و نشر شده است.
 
وی ادامه می‌دهد: بارها اظهار کردیم برخی از واردکنندگان بی‌ریشه و تازه‌به دوران‌رسیده‌هایی که وارد این بازار شد‌ه‌اند و ارز دولتی گرفته‌اند که هیچ‌ تجربه‌ای در زمینه واردات این مواد اولیه نداشتند. جالب آن‌که با وجود تخصیص ارز‌های دولتی، کاغذ و مرکب و زینکی به کشور وارد نشد.
 
شجاع با بیان اینکه باوجود درخواست ما برای ورود زینک، هنوز گشایش اعتبار نداشتیم، عنوان می‌کند: برخی از همکاران ما که واردکننده زینک هستند قبل از اینکه زینک در کالاهای ردیف اول قرار گیرد این کالا را با ارز ۴۲۰۰ تومان خریداری کرده‌اند و علاوه بر آن ۸۴۰ تومان به صراف حق حساب یا همان زیرمیزی داده‌اند و سپس پول به بانک داده شده است اما بعد از ۲۰ روز بانک دولتی هنوز پول‌ها را به چین واریز نکرده است.
 
وی با هشدار درباره فساد زینک در بنادر ایران نیز توضیح می‌دهد و می‌گوید : بخش زیادی از بارهای زینک اکنون در کانتینرهای بندرعباس در حال فاسد شدن هستند، زیرا اگر زینک حرارتی بیش از ۲۵ درجه حرارت ببیند فاسد می‌شود. در این میان افرادی که در اسفند ماه گشایش اعتبار داشتند و فکر می‌کردند فروردین ماه هوا مناسب است و از کانیتنر کولردار استفاده نکردند، محصولاتشان در خطر فساد قرار دارند.
 
مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان یادآور می‌شود: متاسفانه بانک مرکزی به قول‌هایی که داد عمل نکرده و موجب بروز این کمبودها شد. از سوی دیگر متاسفانه برخی از واردکنندگان به سمت بی‌انصافی و عدم فروش کالا رفته‌اند و برخی دیگر اجناس و کاغذ خود را در گمرک نگه داشته‌اند و به تهران نیاورده‌اند؛ به این امید که کاغذ گران‌تر شود.
 
وی با بیان اینکه از دولت می‌خواهیم در این زمینه ورود پیدا کند، می‌گوید : علاوه بر دولت از سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز می‌خواهیم به موضوع وارد شوند. البته این ورود به شکلی نباشد که یک واردکننده را بگیرند و جریمه کنند زیرا این کار فایده‌ای برای مصرف‌کننده ندارد. در این زمینه می‌توانند قیمت نهایی کالاها را با نماینده بخش خصوصی محاسبه کنند یا مستقیما این کالاها را در اختیار شرکت‌های تعاونی شناسنامه‌دار بگذارند تا روال کارها بهتر و مناسب‌تر دنبال شود.
 
 
سردرگمی در بازار به نفع تولیدکننده نیست
احمدرضا اعتماد مظاهری؛ مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران پاسخگوی سوالات ایبنا درباره رخدادها و حواشی مرتبط با تامین مواد اولیه حوزه چاپ و نشر شد. او در این زمینه می‌گوید: برنامه رویه‌ای که در گذشته به شکل ثبت‌سفارش مواد اولیه بود کلا تغییر کرده و در این زمینه دولت یا وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای به ما نمی‌دهد بلکه می‌گویند باید ابتدا به وزارت صنعت مراجعه کنید و زمانی که به آنجا می‌رویم مجموعه‌ای از افراد ساعت‌ها در صف ایستاده‌اند تا گروه‌بندی شوند و در آخر به ما می‌گویند بروید، ما با شما تماس می‌گیریم .
 
وی ادامه می‌دهد: پروفرما(پیش فاکتور) در گذشته طی ۲۴ ساعت ثبت‌ می‌شد و آن را به بانک عامل می‌دادیم تا به بانک مرکزی ارسال شود اما این رویه امروز کاملا عوض شده و تقریبا هیچ شکلی ندارد.
 
مظاهری با بیان اینکه این موضوع موجب سردرگمی واردکنندگان شده است، عنوان می‌کند: ما امروز با پدیده جدیدی روبه‌رو هستیم و حتی خودمان نمی‌دانیم باید چه‌کار کنیم. فقط پیگیر کارها هستیم و این موضوع یک ماه است که ادامه دارد. آخرین سفارش ما متعلق به یک ماه قبل است و کارخانه‌های تولید مرکب برای تولید محصولات خود به مواد اولیه نیاز دارند.
 
وی با اشاره به اقداماتی که تعاونی در گذشته برای تامین مواد مورد نیاز چاپخانه‌داران انجام می‌شد، توضیح می‌دهد: ما در گذشته برای تهیه کاغذ، مقوا، مرکب و الکل ایزوپروپیل که بسیار مورد نیاز صنعت چاپ و چاپخانه‌ها است اقدام می‌کردیم اما اخیرا برای ثبت سفارش به مشکل برخورده‌ایم و قیمت‌ها نیز به دنبال این موضوع به شدت رشد صعودی داشته‌اند.
 
مظاهری با ذکر مثالی در این زمینه می‌گوید: به عنوان مثال قیمت الکل ایزوپروپیل دو برابر شده است. هر لیتر این الکل حدود هفت هزار و ۳۰۰ تومان در بازار توزیع می‌شد و الان به ۱۵ هزار تومان رسیده است. حتی در زمینه مرکب‌های داخلی نیز دچار این افزایش قیمت شده‌ایم و کارخانه‌های داخلی نیز از سه‌ـچهار ماه قبل تاکنون سه بار ۲۰ درصدی قیمت‌های خود را بالا برده‌اند و ما الان با افزایش ۶۰ درصدی قیمت مرکب داخلی در بازار مواجه شده‌ایم.
 
مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران تهران در پاسخ به این سوال که ملزومات و مواد اولیه کنونی تا چه مدت زمان می‌توانند پاسخگوی نیاز اهالی چاپ و نشر باشد نیز می‌گوید: طبق شنیده‌ها از مدیران کارخانه‌ها آن‌ها گفته‌اند که تا دو تا سه ماه دیگر بیشتر مواد نداریم. در تعاونی هر جنسی که به ما برسد می‌فروشیم و این تعاونی با وضعیت موجود نمی‌تواند خیلی زیاد پاسخگوی نیاز اهالی چاپ باشد چراکه اجناس موجود در انبار زیاد نیست.
 
وی با بیان اینکه گاهی شنیده می‌شود که اجناس در بازار وجود دارد اما از فروش آن جلوگیری می‌شود، یادآور می‌شود: الان در بازار به‌گونه‌ای شده است که افراد جنس دارند اما نمی‌فروشند و وقتی قیمت کاغذهای تحریر و گلاسه را سوال می‌کنیم اصلا به ما قیمت نمی‌دهند زیرا وقتی ورود این کالاها با مشکل روبه‌رو شود در عرضه و فروش هم با این مسائل برخورد می‌کنیم.
 
حال باید دید با وضعیت آشفته اقتصاد و مسائل و دغدغه‌هایی که اهالی چاپ و نشر با آن روبرو هستند، آیا مسوولان دولتی می‌توانند راهکاری برای اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان اصلی بیندیشند یا بازاری‌ها و مصرف‌کنندگان همچنان باید در این سردرگمی باشند تا شاید دستورالعمل یا شیوه‌نامه جدیدی برای اختصاص ارز یا ترخیص کالاها از گمرک راهگشای این موضوع باشد؟

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳ مرداد