مدیر عاملی تعاونی لیتوگرافان در گفتگو با اخبار چاپ
صنعت چاپ هنوز توسط مسئولین نظام به خوبی درک نشده است


غلامرضا شجاع با بیان اینکه در قدم نخست این اتحادیه ها هستند که باید اقدام کنند. تا بتوانیم به راحتی حق خود را مطالبه کنیم. ارشاد ضعف هایی داشته و آن هم سلیقه ای عمل کردن مدیران است.

غلامرضا شجاع با بیان اینکه در قدم نخست این اتحادیه ها هستند که باید اقدام کنند. تا بتوانیم به راحتی حق خود را مطالبه کنیم. ارشاد ضعف هایی داشته و آن هم سلیقه ای عمل کردن مدیران است.

_اولین سوال رو در خصوص آموزش و تعطیلی مرکز شماره پنج شروع می کنم. نقش دفتر امور چاپ را در باره این تعطیلی و عدم اهمیت به موضوع آموزش را چگونه ارزیابی می کنید؟

نماینده صنعت چاپ اتحادیه ها هستند و در قدم نخست اتحادیه های چاپ باید اقدام کنند وقتی خود نمایندگان اتحادیه های  صنفی اقدامی نمکند خوب وزارت ارشاد هم هر کاری دلش بخواهد انجام می دهد. هر مدیری که بیاید سلیقه ای عمل می کند یک مدیر به مسئله آموزش اهمیت می دهد و مدیر دیگر هیچ اعتقادی به این موضوع ندارد در اینجا علاوه بر ارشاد نقش اصلی را در ضعف اتحادیه های چاپ می دانم.

جایگاه صنعت چاپ هنوز توسط مسئولین نظام به خوبی درک نشده است. هنوز چاپ را به عنوان یک صنعت قبول ندارند و تنها نام صنعت را بر زبان می آورند.به صورت کلی این موضوع را قبول ندارند که چاپ فرهنگ ، هنر و صنعت است اگر قبول داشتند جای چاپ در وزارت ارشاد نبود. و در این خصوص تنها نقش وزارت ارشاد اجازه تاسیس و نظارت بر صنعت چاپ است. و صنعت چاپ بایستی در وزارت صنایع باشد. و این خبطی است که اتفاق افتاده.

اتحادیه ها هم هر وقت به نفعشان باشد می گویند صنعت هستیم و هر وقت موضوع مالیات است می گویند فرهنگ هستیم.

برای اولین بار در سال82 مرکز شماره 5 افتتاح شد و با تمام کمبود ها و کم تخصصی ها خروجی خوبی داشت. و سه تا چهار دهه قبل از آن هم هنرستان امام صادق بود که اساتید آلمانی در آن تدریس می کردند که آن هنرستان هم علاوه بر اینکه پیشرفت نکرد پس رفت هم کرد. ای کاش می گذاشتند همان نام هنرستان  ولیعهد بر سر درب هنرستان می ماند نه نام امام صادق (ع) . همین جا  جا دارد که از همه حمایت ها و کمک های شرکت افست تشکر کرد که تاکنون هنرستان را یاری کرده اند.

به جای برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته بندی و صرف کردن هزینه هایی که از مشکلات صنعت کم نمی کند این هزینه ها را صرف ساختن دانشگاهی استاندارد با ماشین آلات روز  جهان کنند و بهترین اساتید را از کشورهای صاحب صنعت جهت آموزش به کشور بیاورند.

_ چرا شورای سیایت گذاری تعطیل شد؟

هدف ما این بود که در این شورا برنامه هایی را تدوین کنیم که هر مدیر کلی که آمد به صورت سلیقه ای عمل نکند . و این برنامه باعث سیاست گذاری  قانون مند و هدفمند در دفتر امور چاپ می شد. وقتی هم که دولت جدید آمد در ارشاد هیچ اعتقادی به شورا نداشت. در دوره فعلی وزارت ارشاد این موضوع باعث شد تا شورای سیاست گذاری صنعت چاپ به جای تقویت و تخصصی تر شدن  تعطیل شود.

_در یکی دو سال اخیر شاهد این موضوع بوده ایم که وزارت ارشاد (دفتر امور چاپ ) هیچ حمایتی از صنعت چاپ نمی کند. در صورتی که مسئولان ارشاد اعلام می کند که این وزارت خانه متولی صنعت چاپ است . دلیل عدم حمایت دولت چیست؟

به خاطر اینکه اعتقادی به صنعت چاپ و بزرگی آن ندارند. دغدغه وزارت ارشاد کتاب ، سینما و تئاتر است و مسائلی که درگیر آنهاست. در گیر با نمایندگان مجلس. نماینده مجلسی که اصلا نمی داند صنعت  چاپ چیست.

وقتی مدیر کل جدید آمد یک سری از مسئولیت های دفتر را  را به استان منتقل کردند که همین مسئله باعث پراکندگی شد. البته استنباط ایشان از لحاظ قانونی که مانند دیگر استانها عمل می شود قابل تعامل است و خود آقای برازش هم می گفتند که دستور وزیر است. ولی متاسفانه این کار باعث ضربه خوردن به صنعت چاپ شد. و اتحادیه ها هم از این پراکندگی ها ضربه بسیاری خوردند. ولی اخیرا صحبت هایی شده مبنی بر اینکه باید صنعت چاپ را به وزارت صنعت معدن تجارت واگذار کنیم. و وزارت ارشاد نقش نظارتی داشته باشد.

اما در اینکه ارشاد صنعت چاپ را حمایت نمی کند بنده اتحادیه ها را مقصر می دانم. اینکه روئسای اتحادیه ها نمی توانند مطالبات بر حق خوشان را طلب کنند.  و در صورت ابراز کردن مشکل هیچ راه حل و راهکاری ندارند که بتوانند ارایه کنند. کل دولت و مدیر کل هیچ دغدغه ای ندارد، چرا که چهار سال هستند بعد هم خواهند رفت.

به نظر بنده اگر سازمان چاپ و یا تجمع های چاپی کشوری داشته باشیم می توانیم مطالبات به حق خودمان را از دولت طلب کنیم.

مطالبات از وزارت ارشاد بیشتر توسط واحدهای کوچک می باشد در صورتی که واحدهای بزرگ صنعت چاپ و بسته بندی تقاضا دارند ارشاد و دولت چوب لای چرخشان نگذارند، حمایت نمی خواهند!!

_ پس می توان گفت اتحادیه ها و ارشاد هر دو مقصر هستند. ولی نمی توان برای ارشاد عملکرد مثبتی را در نظرگرفت.

من به این صورت قضاوت نمی کنم. روزی که آقای برازش آمد از من پرسید نظر شما چیست.  بنده عرض کردم به اتحادیه بگوئید مشکلات را همراه با راهکار مستند و مکتوب به اداره امور چاپ ارائه دهند به گفته اقای برازش بعد از 3 سال تا الان هیچ راه کاری را ارایه نکرده اند تا ارشاد پیگیر  موضوعات باشد.  

اقای برازش کارمند دولت است. این ما هستیم که نتوانسته ایم حق خودمان را مکتوب ارائه و  بگیریم. بخش خصوصی خودش باید حق خودش را بگیرد. یعنی اینکه مجرب ترین آدمها بایستی مشاوران اتحادیه ها باشند تا بتوانند حق ما را از وزارت ارشاد و دولت بگیرند . تا زمانی که اتحادیه ها سراغ ارشاد نرویم وزارت ارشاد نیز کاری با ما ندارد. شاید هم خوشحال باشد که اختلاف وجود داشته باشد.

_ از سوی دولت بسته حمایتی به صنایع واگذار شده، اما صنعت چاپ تا الان که بنده د رخدمت شما هستم یک ریال هم سهمی نبرده از این بسته حمایتی.

هنگامی که این موضوع مطرح شد با توجه به اینکه بنده به مسائل اقتصادی علاقه مند هستم اولین کسی بودم که به فکر این موضوع افتادم و در سربرگ تعاونی لیتوگراف ها نامه ای به وزیر نوشتم و خواستار این شدم که صنعت چاپ هم شامل این بسته حمایتی 16هزار میلیارد تومانی شود. چون که اهالی صنعت چاپ مجوز فعالیت از وزارت صنعت ندارند و شامل این بسته نمی شوند و سپس اتحادیه چاپخانه داران تهران هم نامه ای به وزیرارشاد نوشتند و همینطور 15 اتحادیه دیگر  از سراسر کشور خواستم که نامه ارسال کنند و رونوشت نامه را برای بنده هم جهت پیگیری ارسال کردند. در چند روز گذشته جلسه ای در اتاق بازرگانی در مورد بسته حمایتی برگزار شد که بنده این موضوع را آنجا هم مطرح کردم. نهایتا فعالیت شرکت تعاونی و بعد اتحادیه چاپخانه داران کشوری پیگیری شد.

تا اینکه خوشبختانه از وزیر قول 100% گرفته ایم که از این تسهیلات استفاده کنیم. وزیر ارشاد هم نامه ای تهیه کرده و به وزیر صنعت ، معدن و تجارت ارسال داشتند که اهالی صنعت چاپ از این تسهیلات استفاده کنند. و امیدوارم که این اقدام شرکت تعاونی لیتوگراف ها با حمایت دیگر اتحادیه ها همراه شود. اگر همه اتحادیه ها کنار هم باشیم از این اتفاق ها بسیار خواهد افتاد

منتشر شده توسط اخبارچاپ در تاریخ ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۵ مهر