نامه جمعی از ناشران و کتاب‌فروشان به وزیر ارشاد


تعداد 435 ناشر و کتاب‌فروش درباره چاپ و انتشار غیرقانونی کتاب‌ها به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتند .

تعداد 435 ناشر و کتاب‌فروش درباره چاپ و انتشار غیرقانونی کتاب‌ها به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه نوشتند .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایسنا، در این نامه آمده است:

«جناب آقای علی جنتی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

 با سلام و احترام

چند سالی است که به دنبال ورود به فن‌آوری‌های جدید دیجیتال در حوزه‌ چاپ و نشر کتاب، افراد خلافکار به محض آن‌که از اقبال عمومی به کتابی آگاه می‌شوند، نسبت به تکثیر غیر قانونی کاغذی آن اقدام می‌کنند و یا در فضای مجازی آن را به فروش می‌رسانند و متاسفانه به دلیل عدم برخورد قاطع با این رفتار مجرمانه، مشاهده می‌شود  که سال به سال بر تعداد این افراد و عناوین کتاب‌های تکثیرشده‌ غیرقانونی اضافه می‌شود. 

آن‌طور که قرائن نشان می‌دهد با گذشت زمان از قبح این عمل زشت کاسته شده و حتی این نوع کتاب‌ها رفته رفته - و در برخی از موارد که تشخیص اصل از بدل مشکل باشد - سهوا به قفسه‌های بعضی از کتاب‌فروشان مقید و متعهد ما نیز راه پیدا می‌کنند و حتی برخی سایت‌های رسمی و شناسنامه‌دار هم آن‌ها را بازنشر می‌دهند. 

وارد شدن زیان‌های مهلک مادی و معنوی به مولف و مترجم و ناشر و نیز در بلندمدت و در صورت ادامه‌ این کار، بازماندن مولفان و مترجمان و ناشران از خلق و انتشار آثار تازه می‌تواند جزو بدیهی‌ترین نتایج ادامه‌ این وضعیت باشد که در نهایت دود آن بیش از همه به چشم فرهنگ و ادب این سرزمین و فرزندانمان خواهد رفت.

 تلاش‌های پراکنده‌ صورت‌گرفته از سوی اتحادیه‌ ناشران و کتاب‌فروشان تهران یا پیگیری‌های به‌عمل‌آمده‌ گروهی و انفرادی ناشران ذینفع، به دلیل عدم همراهی موثر ارگان‌های دولتی (از جمله وزارتخانه‌ی متبوع جنابعالی) تا کنون راهی به جایی نبرده است.

 ما ناشران و کتاب‌فروشان،  امضاکنندگان این  عرض حال، از شما به عنوان بالاترین مقام مسئول فرهنگی کشور تقاضا داریم هرچه زودتر برای حل این مسئله‌ مهم و جهت خشکاندن سرچشمه‌های این اقدامات غیرقانونی دستور صریح و قاطع صادر فرمایید.

با احترام مجدد»

 

منتشر شده توسط ایسنا در تاریخ ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۸ شهريور