سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی :
صنعت چاپ نیازمند سرمایه‌گذاری مادی و معنوی است


سی‌ودومین نشست خبری حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (15 شهریورماه) در سالن جلسات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد .

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سی‌ودومین نشست خبری گفت: تفویض ممیزی کتاب، به ناشرانی صورت می‌گیرد که اعضای هیأت علمی آن‌ها مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد و جزو ناشران باسابقه و باکیفیتی باشند که آثارشان بدون عیب منتشر شده باشد. در این راستا تاکنون تعداد معدودی از این ناشران، اعلام آمادگی کرده‌اند .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از ایبنا، سی‌ودومین نشست خبری حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (15 شهریورماه) در سالن جلسات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد .
نوش‌آبادی در پاسخ به پرسش «فرآیند تفویض ممیزی کتاب به ناشران در چه مرحله‌ای است و آیا تاکنون ناشر یا ناشرانی برای تقبل این مسئولیت اعلام آمادگی کرده است؟» گفت: تفویض ممیزی کتاب به ناشرانی صورت می‌گیرد که در عرصه نشر، توانمند و باسابقه بوده باشند و همچنین آثارشان بدون عیب و نقص منتشر شده باشد. از سوی دیگر اعضای هیأت علمی این ناشران باید مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد .
وی ادامه داد: در این راستا، تاکنون تعداد معدودی از این ناشران اعلام آمادگی کرده‌اند. البته بسیاری از ناشران قبول نمی‌کنند، چراکه ریسک است . گرچه بارها کتابی هم که از سوی اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته‌، مشکل داشته است، اما ما اهتمام می‌کنیم تا با فراهم آمدن زمینه کمک‌رسانی ناشران در این عرصه، سرعت صدور مجوز را افزایش دهیم .
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که «چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت یازدهم شهریورماه، روز ملی صنعت چاپ هیچ مراسمی برگزار نکرد و حتی این وزارتخانه به این مناسبت، پیامی صادر نکرد؟» اظهار کرد: صنعت چاپ و نشر از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر محسوب می‌شود و امروزه شاخص‌های رشد فرهنگی هر کشور را براساس رشد صنعت چاپ می‌سنجند. بنابراین هر اندازه در حوزه چاپ سرمایه‌گذاری شود، هم دغدغه‌های متولیان این حوزه کم‌تر می‌شود و هم باعث دلگرمی پیشکسوتان صنعت چاپ می‌شود .
 
نوش‌آبادی افزود: اما باید قبول کنیم که صنعت چاپ کشور، صنعتی فرسوده است و متناسب با رشد جهانی، رشد نکرده است؛ بنابراین این صنعت نیازمند سرمایه‌گذاری مادی و معنوی است. البته برگزار نکردن مراسم در روز ملی صنعت چاپ به معنای بی‌توجهی به این صنعت و این روز نیست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع و کاهش نگرانی‌های چاپ برنامه‌های در دست اقدام دارد .
وی گفت: همانطور که می‌دانید صنعت چاپ فقط به نشر مربوط نمی‌شود، بلکه بخش‌های دیگر را نیز شامل می‌شود؛ بنابراین سایر دستگاه‌های کشور نیز باید به کمک این صنعت بیایند تا از مهجوریت و مظلومیت خارج شود .
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که جویای آمارهای مربوط به سرانه مطالعه شد و پیشنهاد گنجاندن پرسش میزان مطالعه خانواده‌ها میان پرسش‌های سرشماری سال جاری را ارائه داد، بیان کرد: در بخش کتاب و سرانه مطالعه، میان دستگاه‌های مختلف اختلاف‌نظر وجود دارد، بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید معدل این آمارها را به‌دست آورد . البته پیشنهاد شما هم بسیار خوب است و می‌توان این پرسش را نیز در پرسش‌های سرشماری سال جاری گنجاند تا به واقعیت‌ها بیشتر نزدیک شویم
نوش‌آبادی درباره وعده‌های دولت در حوزه فرهنگ و هنر، افزود: دولت به شعارها و وعده‌های خود در حوزه فرهنگ و هنر پایبند است و عمل می‌کند و در این زمینه مانند کتاب، نشر، سینما و هنر بر اساس مصوبات اسناد بالادستی و تأکیدات مقام معظم رهبری عمل می‌کند. همچنین در این راستا دعوت از افرادی که به دلیل سخت‌گیری‌های سلیقه‌ای و شخصی از فرهنگ و هنر دور شده‌اند، در دستور کار خود قرار داده است .
وی گفت: شعار دولت، استفاده حداکثری از حوزه فرهنگ و هنر و جذب حداکثری اهالی فرهنگ و هنر است. این سیاست همچنان ادامه داد. البته با موانع و مشکلاتی مواجه هستیم، اما سیر صعودی داشته‌ایم. در این راستا زمینه حضور اهالی فرهنگ و هنر را در مجامع جهانی برای تبیین فرهنگی ایرانی ـ اسلامی فراهم کرده‌ایم .

 

منتشر شده توسط ایبنا در تاریخ ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ شهريور