برازش خبر داد:
واردات 143 هزار تنی صنایع چاپی به کشور


مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: سال گذشته 143 هزار تن واردات صنایع چاپی به کشور داشتیم که صادرات ما در این بخش حدود 15 هزار تن بود .

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: سال گذشته 143 هزار تن واردات صنایع چاپی به کشور داشتیم که صادرات ما در این بخش حدود 15 هزار تن بود .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از فارس ، محمودرضا برازش بعد از ظهر امروز در جلسه‌ای با معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران و جمعی از چاپخانه‌داران استان، اظهار کرد: گردش مالی در صنعت چاپ فراتر از 700 میلیارد دلار شده است .

وی با اشاره به اینکه در خاورمیانه جایگاه حدود 5 یا 6 را در صنعت چاپ داریم، افزود: عدد تاثیرگذاری ما در چاپ خاورمیانه یک رقمی است .

برازش با بیان اینکه ترکیه به تنهایی 40 تا 50 درصد گردش مالی صنعت چاپ خاورمیانه را در اختیار دارد، اضافه کرد: در جهان حدود پنج درصد اقتصاد در صنعت چاپ کتاب و حدود 12 تا 13 درصد به نشریات اختصاص یافته است که این روند رو به کاهش است .

وی با اعلام اینکه چاپ کل کتاب و نشریات در کشور کمتر از 30 درصد است، تصریح کرد: به مرور چاپ کاغذی نشریات رو به کاهش است .

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه در سال 2020 پیش‌بینی شده است که روزنامه در آمریکا خاطره می‌شود، گفت: همانطور که نوار کاست و نوار ویدئو برای ما خاطره شد روزنامه هم به این سمت هدایت می‌شود .

این مسؤول افزود: سال گذشته 150 میلیون جلد کتاب، 50 هزار تن کاغذ برای کتاب غیردرسی و 120 میلیون تن برای کتاب درسی  در کشور به چاپ رسید .

برازش با اعلام اینکه سال گذشته 143 هزار تن مجوز ورود کالاهای چاپی به کشور داده شد، خاطرنشان کرد: میزان مجوز ورود کالاهای چاپی در کشور بیشتر از کل کتاب‌های درسی و غیردرسی در کشور بوده است .

وی تنوع محصولات چاپی را زیاد دانست و افزود: در چاپ کتاب و نشریات مازاد ظرفیت در کشور داریم .

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در بخش چاپ پاکت و بسته‌بندی آب میوه‌های چند لایه وابسته هستیم، اظهار کرد: حواله‌های چند 100میلیونی در این بخش امضا می‌شود و تمایل داریم به سمت بانک داخل هدایت شود .

این مسؤول سابقه مازندران را در صنعت چاپ بیش از 20 سال دانست و ادامه داد: مازندران در حوزه چاپ و نشر از استان‌های ضعیف است .

برازش با اشاره به اینکه مازندران از نظر تولید مواد غذایی، بهداشتی، منابع انسانی و نزدیکی به پایتخت ظرفیت خوبی دارد، یادآور شد: بخش زیادی از مواد غذایی به صورت خام از استان خارج می‌شود و لازم است صنعت بسته‌بندی در مازندران که سبب اشتغال‌زایی و ارزش افزوده می‌شود رونق یابد .

وی با بیان اینکه لازم است به‌جای اینکه در مازندران سرمایه‌گذار خارجی در صنعت چاپ سرمایه‌گذاری کند مازندرانی بتوانند در این صنعت پیشرفت کنند، افزود: اگر مازندران آثار خوبی در این بخش دارد ما هزینه را می‌پردازیم تا در نمایشگاه‌های خارجی غرفه داشته باشند .

مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید چرخش منطقی در صنعت چاپ داشته باشیم، گفت: 143 هزار تن واردات داشتیم در حالی که صادرات ما بسیار ضعیف بود و حدود 15 هزار تن است .

این مسؤول با بیان اینکه به‌دلیل تنوع صنعت چاپ آئین‌نامه‌ای در حال تدوین است تا در بخش ماشین‌آلات وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عهده داشته باشد و در بخش نرم‌افزاری و نوشتاری به وزارت ارشاد واگذار شود، افزود: در این حالت بخش اختیارات صنفی و صنعتی بیشتر می‌شود .

 

منتشر شده توسط فارس در تاریخ ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ شهريور