خودکفایی در تولید انواع کاغذهای اسکناس و اوراق امنیتی


بانک مرکزی با تکیه بر تعهد و پشتکار کارکنان و با مدنظر قرار دادن منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، اهداف دولت تدبیر و امید و برنامه‌های کلان مدیریت عالی بانک مرکزی، موفق شده‌است، تدابیر لازم را به‌منظور دستیابی به اهداف تعیین‌شده به انجام رساند .

 

در بازه زمانی شهریور 1394 تا پایان مردادماه سال‌جاری، بانک مرکزی با تکیه بر تعهد و پشتکار کارکنان و با مدنظر قرار دادن منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، اهداف دولت تدبیر و امید و برنامه‌های کلان مدیریت عالی بانک مرکزی، موفق شده‌است، تدابیر لازم را به‌منظور دستیابی به اهداف تعیین‌شده به انجام رساند .

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از تسنیم ، در این گزارش تلاش شده تا اهم اقدامات انجام شده در واحد‌های تولیدی وابسته به فعالیت بانک مرکزی و اداره‌ کل ریالی و نشر به صورت موجز مورد اشاره قرار گیرد و در انتها به عملکرد کارگروه ساماندهی تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج و کمیته فرادستگاهی رسیدگی به مطالبات غیرجاری بانک‌ها پرداخته ‌شود .

واحدهای تولیدی

یکی از وظایف بانک‌ مرکزی براساس قانون پولی و بانکی کشور، انتشار اسکناس و مسکوک مورد نیاز کشور است. در این راستا واحدهای تولیدی بانک شامل سازمان تولید اسکناس و مسکوک و کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار، تلاش کرده‌اند تا نیاز کشور در خصوص تولید کاغذاسکناس تا چاپ آن و ضرب‌سکه‌های رایج و گرانبها، تامین شود تا وقفه‌ای در انجام این وظیفه حیاتی حاکمیتی بانک مرکزی ایجاد نشود. در ادامه به برخی از اقدامات انجام شده در واحدهای تولیدی بانک مرکزی، اشاره می‌شود .

سازمان تولید اسکناس و مسکوک

وظایف و ماموریت اصلی سازمان تولید اسکناس و مسکوک مشتمل بر تولید انواع مسکوک (رایج، طلا و یادبود)، اسکناس و اوراق بهادار (اسکناس رایج، ایران‌چک، اوراق مشارکت، اوراق بهادار امنیتی مانند: شناسنامه، پاسپورت و...)، امحاء انواع اسکناس و اوراق بهادار و دریافت، کنترل (شمارش، تفکیک، شناسایی جعل) و پرداخت اسکناس و ایران‌چک است .

اهم اقدامات به‌عمل آمده در سازمان تولید اسکناس و مسکوک به شرح زیر است :

چاپ انواع اسکناس و ایران‌چک (حدود 700 میلیون قطعه ).

ضرب انواع سکه‌های رایج (حدود 300 میلیون قطعه ).

چاپ سایر سفارشات چاپی نظیر شناسنامه، پاسپورت و ... (حدود 140 میلیون قطعه ).

رسیدگی، شمارش و امحاء انواع اسکناس و ایران‌چک (حدود 800 میلیون قطعه ).

نگهداری، تعمیر و نوسازی قطعات ماشین‌آلات منحصر به فرد سازمان به منظور صیانت از تجهیزات و سرمایه‌های ملی با استفاده از توانمندی‌های داخلی .

انجام اقدامات اولیه در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی و نصب و راه‌اندازی یک واحد نیروگاه خورشیدی با استفاده از صفحات فتوولتائیک .

شرکت فعال در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست و ارتباط با مراکز و نهادهای علمی که در آینده زمینه‌ساز تعریف پروژه‌های تحقیقاتی بازیافت اسکناس و ایران‌چک امحاء شده جهت فرآوری محصول جدید و استفاده در صنایع دیگر خواهد شد .

طراحی و ضرب مدال‌های طلا و نقره یادبود میلاد امام رضا (ع ).

طراحی و ضرب مدال‌‌های طلا و نقره سفارش نهادها و دستگاه‌ها .

برنامه‌ریزی به منظور ارتقاء ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌ها، سکه‌های رایج و گرانبها و ضرب سکه‌های جدید و یادبود .

کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار

کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار با رویکرد قطع وابستگی به واردات انواع کاغذهای اسکناس و اوراق امنیتی راه‌اندازی شده و در سنوات اخیر با تولید انواع کاغذ اسکناس، ایران چک و ... به خوبی توانسته است تکنولوژی تولید کاغذ امنیتی را در کشور بومی‌سازی کند. کارخانه یاد شده در بازه زمانی مدنظر با تعریف برنامه‌های کاری در قالب پروژه‌های مختلف و انجام زمانبندی و پیگیری‌های لازم، به صورت هدفمند در مسیر ترسیمی گام برداشته و موفق به کسب نتایج پیش‌بینی شده شده است. این کارخانه علاوه بر تولید حدود 860 تن انواع کاغذ اسکناس و ایران‌چک مورد نیاز سازمان تولید اسکناس و مسکوک، حدود 240 تن انواع کاغذهای امنیتی گذرنامه و شناسنامه را تولید و تحویل داده است .

اهم اقدامات به‌عمل آمده در کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار به شرح زیر است :

تولید کاغذ امنیتی اسکناس و ایران چک مطابق سفارش سازمان تولید اسکناس و مسکوک .

بازاریابی و امکان‌سنجی تولید کاغذهای امنیتی .

افزایش و ارتقاء فاکتورهای امنیتی محصولات تولیدی .

برنامه‌ریزی و تامین مواد اولیه اصلی مورد نیاز تولید .

ارتقاء سطح کیفی تولیدات و کاهش هزینه‌های تولید و ضایعات .

بکارگیری انرژی‌های نو و پاک در جهت جایگزینی با انرژی‌های فسیلی مورد استفاده در کارخانه .

جایگزینی قطعات یدکی داخلی بجای خارجی و استفاده از ظرفیت توان تولید داخلی .

بروز رسانی و ارتقاء ماشین آلات و تجهیزات خط تولید و یوتیلیتی .

بازیابی پساب و پسماند کارخانه در راستای سیاست‌های کلی سازمان محیط زیست .

- درج مقررات «موکول شدن ورود کاغذهای امنیتی با مجوز بانک مرکزی » درکتاب مقررات صادرات و واردات سال 1395، در راستای اقتصاد مقاومتی که گام موثری در تغییر رویکرد تامین‌کنندگان کاغذهای امنیتی به استفاده از ظرفیت و توان تولید این کارخانه بجای واردات کاغذهای امنیتی داشته و اثرات مثبت در بازه زمانی میان مدت و دراز مدت به لحاظ ایجاد اشتغال در زنجیره تامین مواد اولیه در داخل و جلوگیری از خروج میلیونها دلار ارز از کشور خواهد داشت .

 

 

منتشر شده توسط چاپ و بسته بندی در تاریخ ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور