در نشست فعالان اقتصادی با مسئولان ارشاد مطرح شد
در بخش چاپ و نشر ما نیازمند ۳۰۰ هزار تن کاغذ هستیم /چاپ کتب درسی با کاغذهای وارداتی


فعالان اقتصادی از مسئولان وزارت ارشاد خواستند تا نسبت به کاهش مجوزها، توجه به تولید داخلی و واسپاری هفته‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور به بخش خصوصی اقدام کنند .

به گزارش اخبار چاپ به نقل از مهر، نشست دوره‌ای فعالان اقتصادی بخش خصوصی با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین این وزارتخانه، محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران و جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد .

در این نشست تعدادی از فعالان بخش خصوصی به بیان دیدگاه ها، نظرات و پیشنهادات خود در خصوص وضعیت فعالیت اقتصادی در رابطه با مسائل فرهنگی و هنری پرداختند و در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین او به برخی از این موارد پاسخ دادند.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در سخنانی با بیان اینکه کاغذ که یک محصول فرهنگی است، سهم زیادی در GDP دارد، گفت: سرانه مصرف کاغذ در ایران ۲۰ کیلوگرم، در اروپا ۵۵ کیلوگرم و در آمریکا و برخی کشورهای دیگر بیش از ۱۰۰ کیلوگرم است.

وی سپس افزود: ما به عنوان تولیدکنندگان کاغذ هیچگاه دنبال حمایت دولتی نبوده‌ایم بلکه تنها خواسته ما ایجاد شرایط برابر با سرمایه‌گذاران خارجی و واردکنندگان کاغذ است. ما حتی با واردات کاغذ هم مخالف نیستیم، اما اگر قرار است سیاست های اقتصاد مقاومتی را به پیش ببریم، لازم است در برخی موارد تجدیدنظرهایی در سیاست هایمان داشته باشیم.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ادامه داد: هیچ دلیلی وجود ندارد که بهترین کاغذ روز اروپا بخواهد در تولید روزنامه‌ها در ایران که عمرشان تنها یک روز است، به کار برده شود؛ اتفاقی که متاسفانه در بعضی موارد شاهد آن هستیم و این در حالی است که کارخانه های داخلی می توانند تقریبا تمامی نیازهای روزنامه ها را به کاغذ تامین کنند.

روغنی گلپایگانی تصریح کرد: در بخش چاپ و نشر ما نیازمند ۳۰۰ هزار تن کاغذ هستیم که در حال حاضر ۱۷۰ هزار تن آن در کشور تامین می شود، اما باز هم متاسفانه شاهد هستیم که وزارتخانه ای مانند آموزش و پرورش برای چاپ کتاب‌های درسی، اقدام به واردات کاغذ از کشور می‌کند و توجهی به کاغذ تولید داخل ندارد..

بابک عابدینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ هم با بیان اینکه اصلی ترین مشکل صنعت چاپ در حال حاضر بحث مالیات بر ارزش افزوده است، متاسفانه از ابتدای سال جاری ما با تعطیلی واحدهای چاپی متعددی روبه‌رو شده ایم که بسیاری از آنها به‌خاطر نداشتن توان در پرداخت جریمه های مالیاتی به این روز دچار شده اند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ همچنین خواستار برخورداری اهالی صنعت چاپ از معافیت های مالیاتی موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات های مستقیم شد و در ادامه با اشاره به اینکه کالاهای چاپی صادراتی ایران، در مرز هم نیازمند اخذ یک مجوز دیگر است، از وزارت ارشاد خواست که در نشست هایی با گمرک این موضوع را برطرف کند.

 

منتشر شده توسط خبرگزاری مهر در تاریخ ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۱ فروردين