افزایش تعرفه گمرکی کاغذ در انتظار تصمیم دولت


مخالفان افزایش تعرفه گمرکی کاغذ، تحقق این موضوع را باعث فراهم شدن زمینه افزایش قیمت کتاب و به مراتب ایجاد بحران دوباره در حوزه نشر می‌دانند اما موافقان، با اصرار بر این‌که افزایش تعرفه گمرکی کاغذ تأثیر چندانی در قیمت کتاب ندارد، خواهان تحقق این پیشنهاد در راستای حمایت از تولید داخلی هستند. این‌که کدام گروه دراین رقابت برنده شوند، به نظر کارشناسانه دولت بستگی دارد .

  

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری ایبنا  طی روزهای گذشته دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهانه حمایت از تولید کنندگان داخلی کاغذ، پیشنهاد افزایش 11 درصدی تعرفه گمرکی کاغذ (از 4 تا 15 درصد) را ارائه کرده است .


ارائه این پیشنهاد بدون توجه به این موضوع است که در حال حاضر مصرف سالیانه کاغذ تحریر 400 هزار تن در سال است که با توجه به رشد اقتصادی در کشور (دوره پساتحریم) بدون تردید با افزایش قابل توجه این مصرف مواجه خواهد بود .


این پیشنهاد در حالی است که طی ماه‌های آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را درپیش رو داریم ؛ کسانی که انتخابات سال‌های قبل را تجربه کرده اند به‌خوبی می‌دانند که نفس انتخابات در قیمت کاغذ به دلیل افزایش تبلیغات، به‌شدت تأثیر خواهد داشت. حال اگر این تعرفه 15 درصدی هم اعمال شود قیمت کاغذ سرسام آور می‌‌شود .


با این وجود برخی از ناشران و دست اندرکاران این حوزه معتقدند اگر تعرفه گمرکی کاغذ افزایش یابد، تأثیر مستقیم و بسیار زیادی بر قیمت تمام شده کتاب خواهد داشت و قیمت کتاب، بعد از افزایش قیمت سال 1390 و 1391، دوباره گران می‌شود .

از طرف دیگر، این پیشنهاد با موافقانی مواجه شده است؛ این افراد معتقدند افزایش تعرفه واردات کاغذ تأثیر زیادی روی قیمت کتاب ندارد. آنها چنین اذعان دارند که حجم عظیم واردات کاغذ به کشور، باعث شده هیچ‌گونه استقبالی از تولید داخلی وجود نداشته باشد. این در حالی است که پرسنل زیادی در کارخانه‌های بزرگ تولید کاغذ داخلی مشغول به فعالیت هستند و درآمدشان از آنجا حاصل می‌شود .

جالب‌تر این‌که چندی پیش مجتبی خسروتاج، معاون توسعه بازرگانی داخلی و قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها، از افزایش تعرفه گمرکی کاغذ حمایت کرد و گفت: معتقدیم از تولید داخلی باید حمایت کرد و قطعاً از هر نوع تغییر در تعرفه که حمایتی منطقی از تولید داخلی باشد، حمایت می‌کنیم .

این در حالی است که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به محض شنیدن این پیشنهاد، با ارسال نامه‌ای به سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی این وزارتخانه مخالفت خود را با افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ و تحریر اعلام کرد.



در این بین، 50 تشکل مصرف‌کننده کاغذ چاپ و تحریر، نامه‌‌ای به برخی وزرا، نمایندگان مجلس و اتاق‌های بازرگانی مبنی بر اعتراض به افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ و تحریر ارسال کردند که در بخش هایی از این نامه چنین آمده است : «به نظر می‌رسد وزارت صنایع که موفق نگردید در هیأت دولت تعرفه یا عوارض ورود کاغذ را افزایش دهد، درصدد خارج کردن امتیاز واردات کاغذ چاپ و تحریر از استفاده ارز اتاق مبادلات است».


 
در این راستا سخنگوی کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های مجازی، شکایت تولیدکنندگان و افرادی که از ماجرای افزایش قیمت واردات کاغذ متضرر شده‌اند را قابل پیگیری در مجلس دانسته است .

یادآوری
به گفته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، روال اصلاح هر نوع تعرفه به این ترتیب است که از آذرماه هر سال تا بهمن ماه کمیسیون ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات تشکیل می‌شود و چنانچه دستگاهی اعم از بخش واردات، تولید یا مصرف، پیشنهادی برای اصلاح تعرفه، چه افزایش چه کاهش آن، داشته باشد، آن را بررسی می‌کند. این بررسی‌ها کاملاً کارشناسانه و با لحاظ کردن تمام سویه‌های تاثیر اصلاح تعرفه واردات یک کالا بر جنبه‌های مختلف تولیدی و مصرفی صورت می‌گیرد. هر نوع تغییر در تعرفه بعد از طی این تشریفات در کمیسیون ماده ۱ اِعمال می‌شود و شبِ سال نو به دولت می‌رود و در آنجا تصمیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد .
 
محمدمهدی داوودی‌پور، مدیرعامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران ضمن تأکید بر این نکته که حتی با افزایش یک درصدی تعرفه گمرکی کاغذ موافق نیست، گفت: صنف نشر در شرایط خوبی قرار ندارد و یک ضربه یا حتی تلنگر کوچک به این صنف، آرامش بازار را از هم می‌پاشد

بابک عابدینی، رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران با بیان این‌که افزایش تعرفه گمرکی کاغذ به‌ مثابه حباب موقتی برای حمایت از تولیدکننده داخلی محسوب می‌شود، گفت: افزایش تعرفه گمرکی کاغذ، دانش و فرهنگ کتابخوانی را تهدید می‌کند



دکتر سیدعباس حسینی‌نیک، بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این‌که با افزایش تعرفه گمرکی کاغذ، بدون شک نشر کشور دچار بحران جدی خواهد شد، گفت: کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده کاغذ مانند پارس و مازندران، تنها 20 درصد نیاز کاغذ کشور را تأمین می‌کنند.


ابوالفضل روغنی گلپایگانی، مدیر کارخانه چوب و کاغذ مازندران با بیان این‌که افزایش تعرفه گمرکی کاغذ از 4 به 15 درصد، موجب افزایش قابل توجه قیمت کتاب نمی‌‌شود، گفت: ناشران نباید تصور کنند که ما دشمن آنها هستیم و مقابل آنها ایستاده‌ایم. می‌توانیم کنار هم بنشینیم و مشکلات را حل کنیم .

 

منتشر شده توسط خبرگزاری ایبنا در تاریخ ۱۳۹۴ چهارشنبه ۴ آذر