ابوالفضل روغنی گلپایگانی :
وزیر ارشاد، کاغذ را نمی‌شناسد و احساسی برخورد می‌کند


دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا می‌گوید: وزیر ارشاد و کارشناسان حوزه فرهنگ اصلا کاغذ را نمی‌شناسند،‌ با آن برخورد احساسی داشته و و در نتیجه نمی‌گذارند کاری منطقی در کشور پیش برده شود.

 به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری تسنیم، ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به پیشنهاد افزایش تعرفه واردات کاغذ گفت: ما به عنوان تولیدکننده کاغذ در راستای فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی و استفاده از محصولات داخلی حتی در شرایط کیفیت برابر یا پایین‌تر درخواست کردیم کمیسیون ماده یک نسبت به تصویب افزایش تعرفه واردات کاغذ اقدام کند‌، متأسفانه مخالف اصلی این موضوع وزارت ارشاد است.

تعرفه 4 درصد یعنی صفر

وی با بیان این مطلب که در وزارت ارشاد حمایت از تعرفه موجود واردات کاغذ برخوردی احساسی است،‌ گفت:‌ شخص وزیر ارشاد و کارشناسان این حوزه اصلا بازار کاغذ را نمی‌شناسند و در نتیجه نمی‌گذارند کاری منطقی در کشور پیش برده شود. تعرفه 4 درصد یعنی صفر. حداقل برای دفاع از تولید و اشتغال پایدار باید تعرفه کاغذ 12 درصد باشد.

روغنی با بیان این مطلب که هر دو طرف،‌ وزارت ارشاد از یک سو و وزارت صنعت و تولیدکنندگان از سوی دیگر در حال پیگیری موضوع هستند،‌ گفت‌:‌ هر دو طرف از ظرفیت‌های قانونی خود باید استفاده کنند،‌ طبیعتا‌ً فصل‌الخطاب همه ما قانون است و هر امری که قانون تصویب کند ما باید اطاعت کنیم.

وی با بیان این مطلب که بخش فرهنگ مذاکرات با نمایندگان مجلس را آغاز کرده است،‌ گفت:‌ ما نیز به نوبه خود باید ورود بیشتری داشته باشیم و با دلایل منطقی ضرورت افزایش تعرفه را بر همگان روشن کنیم.

افزایش تعرفه به 12 تا 15 درصد تنها 2 هزارتومان هر بند کاغذ را گران خواهد کرد

روغنی در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه با افزایش تعرفه واردات کاغذ بازار کاغذ بهم ریخته و کاغذ گران خواهد شد،‌ گفت:‌ اگر یک حساب و کتاب سرانگشتی داشته باشیم‌، با افزایش تعرفه واردات کاغذ به 12 درصد کاغذ تحریر و روزنامه بندی 2 هزار تومان گران می‌شود. بدیهی است که این بندی 2 هزار تومان رقم بزرگی نیست.

مشکلات چاپخانه‌داران ما کاغذ و گران شدن 2 هزار تومانی آن نیست‌

وی ادامه داد:‌ مشکلات چاپخانه‌داران ما کاغذ و گران شدن 2 هزار تومانی آن نیست‌، بلکه مشکل اصلی قدیمی بودن ماشین آلات است، دسترسی نداشتن به مواد اولیه مرغوب و ... است.

اگر روزی ارز تک نرخی شود، آیا باز هم اقدام به واردات کاغذ می‌کنند؟

روغنی در پاسخ به اینکه برخی معتقد هستند کاغذهای تولید داخل به ویژه کاغذ تولیدی مازندران از کیفیت لازم برخوردار نیست و چه تضمینی وجود دارد که با افزایش تعرفه واردات تولیدکنندگان داخلی بتوانند کیفیت را ارتقا دهند،‌ گفت:‌ این بحث، بحث عمیقی است، من قبل از پاسخ به آن یک سوال از دوستان واردکننده دارم و آن این است که اگر روزی ارز تک نرخی شود، آیا باز هم اقدام به واردات کاغذ می‌کنند؟ چرا که اکنون مهمترین عامل برای واردات کاغذ استفاده از ارز مبادله‌ای و نرخ ناپایدار ارز است،‌ اگر فردا تصمیم‌گیری شود که ارز تک نرخی شده و ارز مبادله‌ای حذف شود، قطعا‌ً به سراغ تولید داخلی خواهند آمد.

وی ادامه داد:‌ نکته دوم اینکه ما خود به عنوان تولیدکننده کاغذ در کارخانه چوب و کاغذ مازندران گفته‌ایم که کاغذ تولیدی در ایران کیفیت کامل برای چاپ کتاب‌هایی که دوره ماندگاری بالا دارند،‌ ندارد. دلیل آن هم تحریم است،‌ ما سال‌ها در تحریم هستیم،‌ اگر می‌توانستیم ماشین آلات را بروز کنیم، اکنون توانایی تولید آن را هم داشتیم،‌ اما باید بعد دیگر ماجرا را هم در نظر داشت و آن اینکه مگر چه اندازه کتاب با ماندگاری بالا در ایران منتشر می‌شود؟ در تمام کشورهای دنیا همین کتاب‌های رمان و... را با کاغذی با کیفیت متوسط چاپ می‌کنند‌، اما ما به دلیل اینکه به پول نفت وابستگی داشته‌ایم‌، حتی برای چاپ روزنامه‌هایی با عمر چند ساعت از بهترین کاغذها استفاده می‌کنیم.

با وجود تولید کاغذ روزنامه با کیفیت باز هم واردات داریم

روغنی تصریح کرد: نکته جالب توجه این است که ایران توانایی تولید کاغذ روزنامه با کیفیت لازم را دارد اما همان کاغذ نیز باز از خارج از کشور وارد می‌شود‌، بنابراین این نشان می‌دهد که یک پای قضیه می‌لنگد.

در صورت حمایت و رفع تحریم‌ها 6 ماهه می‌توان به کیفیت کامل در تولید کاغذ داخلی رسید‌

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران با بیان این مطلب که در صورت حمایت و رفع تحریم‌ها 6 ماهه می‌توان به کیفیت کامل در تولید کاغذ داخلی رسید‌، گفت:‌ بنابراین آن عده که می‌گویند چه تضمینی برای تولید داخلی کاغذ با کیفیت وجود دارد،‌ باید توجه داشته باشند که در صورت حمایت و رفع تحریم‌ها این کار به راحتی امکان‌پذیر است.

وی هم‌چنین با اشاره به انتقاداتی مبنی بر اینکه از سال‌های پس از انقلاب به این طرف در ایران صنعت کاغذ همیشه با افول روبرو بوده است، ادامه داد:‌ اولین کاغذ تحریر که در ایران تولید می‌شده است‌،‌ کاغذ خوزستان بوده است‌، دوستانی که این انتقادات را بیان می‌‌کنند،‌ از عدم اطلاعات خود خبر می‌دهند،‌ اگر به پیشنیه تاریخی تولید کاغذ در ایران بازگردید،‌ خواهید دید که ایران و چین جزو اولین تولید‌کننده‌های کاغذ بوده‌اند، منتهی در 300 سال پیش. از زمانی که کاغذ به شکل کنونی تولید شد، این صنعت در امریکا و اروپا پیشرفت داشت و دیگر صنعت بومی ما نبوده است.

روغنی افزود:‌ قبل از انقلاب نیز کاغذ پارس فعالیت داشته است‌، بعد از انقلاب چوب و کاغذ مازندران در پایان دوره سازندگی تأسیس شد،‌ در همان زمان ماشین‌آلات کارخانه مطابق با آخرین تجهیزات روز دنیا خریداری شد و تحول بزرگی در صنعت کاغذ به وجود آمد. اگر امروز ما در شرایط تحریم قرار نداشتیم و دستگاه‌ها را بروز کرده بودیم،‌ توانایی داشتیم تا کاغذهایی تولید کنیم که با استانداردهای اروپایی مطابقت داشته باشد.

 

منتشر شده توسط خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ آبان