حسینی‌نیک مطرح کرد
تولیدکنندگان کاغذ داخلی نیاز کاغذ را کامل برطرف نمیکنند


بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این‌که با افزایش تعرفه گمرکی کاغذ، بدون شک نشر کشور دچار بحران جدی خواهد شد، گفت: کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده کاغذ مانند پارس و مازندران، تنها 20 درصد نیاز کاغذ کشور را تأمین می‌کنند.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از خبرگزاری ایبنا، دکتر سیدعباس حسینی‌نیک عنوان کرد: بیش از 80 درصد کاغذ مصرفی کشور در بخش انتشار کتاب، کاغذهای خارجی هستند و عمدتاً نیز همه آنها از چین وارد می‌شوند.

وی با بیان این‌که قیمت کاغذ یک قیمت بین‌المللی و ثابت است، بیان کرد: چندین سال است که قیمت کاغذ در دنیا، بندی 20 دلار است. در ایران نیز امروز قیمت کاغذ حدوداً بندی 20 دلار (70 هزار تومان) است.

مدیر مسئول انتشارات مجد ادامه داد: از همان نخستین روزهای فعالیتم در حوزه نشر (حدود 25 سال پیش) به یاد دارم که وضعیت کاغذ ایران همواره بد بوده و از قابلیت لازم برای چاپ کتاب‌های علمی برخوردار نبوده است.

این ناشر نمونه سال 1393 با بیان این‌که معتقد است مواد زائد باقی مانده از برداشت نیشکر موجود در مناطق هفت تپه و خوزستان، بهترین مواد اولیه برای تولید کاغذ ـ به لحاظ سفیدی و نداشتن رگه ـ است، توضیح داد: پیش از انقلاب اسلامی کارخانه کاغذ پارس در منطقه هفت تپه راه‌اندازی شد. این کارخانه در آن زمان یکی از بهترین کاغذهای ایران را چاپ می‌کرد. بعد از انقلاب اسلامی با توجه به تغییرات مدیریتی کارخانه و برخی مسائل دیگر، محصولات این کارخانه به لحاظ کیفیت به محصولات درجه سه تبدیل شدند.

حسینی‌نیک ادامه داد: معتقدم در صورتی که کشاورزی در منطقه هفت تپه رونق پیدا کند، بهترین مواد اولیه برای تولید کاغذ داخلی، همان مواد زائد باقی مانده از برداشت نیشکر است که متأسفانه سالیان سال است که بدون توجه به این موضوع، سوزانده می‌شوند و به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

وی افزود: بهره‌مندی این منطقه برای تولید کاغذ از این منظر اهمیت دارد که هیچ درختی نابود نمی‌شود تا کاغذ تولید شود. ضمن این‌که کاغذی که از این طریق تولید می‌شود، از کاغذی که از طریق قطع درختان تهیه می‌شود، بهتر است.
 بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اظهار کرد: به‌تازگی کارخانه کاغذ پارس را به بخش خصوصی واگذار کردند که به نظرم اقدام بسیار پسندیده‌ای است. اما باید توجه داشت که این کارخانه با تمام ظرفیتش، تنها 20 درصد نیاز کاغذ کشور را تأمین می‌کند. بنابراین، به حجم زیادی کاغذ خارجی نیاز داریم.

حسینی‌نیک ادامه داد: در چنین شرایطی اگر تعرفه گمرکی کاغذ افزایش پیدا کند، تأثیر مستقیم و بسیار زیادی بر قیمت تمام‌شده کتاب خواهد داشت. در واقع کتاب، بعد از افزایش قیمت سال 1390 و 1391، دوباره گران می‌شود. این موضوع باعث می‌شود هنوز از کمند تأثیرات منفی افزایش قیمت کاغذ در این سال‌ها خلاص نشده‌ایم  باز، یک بحران جدید را تجربه کنیم.

وی توضیح داد: بنابراین، شایسته است از کارخانه‌های کاغذ پارس و مازندران که تنها تولیدکنندگان کاغذ هستند، به روش‌های دیگر حمایت کنیم. به طور مثال دولت می‌تواند به این دو کارخانه کمک‌ها و تسهیلاتی ارائه دهد تا بتوانند با وارد کردن دستگاه‌های جدید، کیفیت کاغذ تولیدی خود را ارتقا دهند. در چنین شرایطی نه تنها قیمت کاغذ افزایش نمی‌یابد بلکه با تولید زیاد کاغذ باکیفیت، زمینه کاهش تقاضا برای کاغذ خارجی فراهم می‌شود.

 

منتشر شده توسط خبرگزاری ایبنا در تاریخ ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ آبان