مدیرعامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران:
با افزایش حتی یک درصد تعرفه گمرکی کاغذ موافق نیستم


محمدمهدی داوودی‌پور، مدیرعامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران ضمن تأکید بر این نکته که حتی با افزایش یک درصدی تعرفه گمرکی کاغذ موافق نیست، گفت: صنف نشر در شرایط خوبی قرار ندارد و یک ضربه یا حتی تلنگر کوچک به این صنف، آرامش بازار را از هم می‌پاشد.

به گزارش اخبار چاپ و به نقل از  خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  محمدمهدی داوودی‌پور در این باره اظهار کرد: با شنیدن پیشنهاد افزایش تعرفه گمرکی کاغذ، نمایندگانی از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، تعاونی آشنا، اتحادیه، چاپخانه و تعاونی‌های سراسر کشور و ...با تشکیل نشست‌های متعدد، موضوع را نقد و بررسی کردند؛ این نشست‌ها همچنان ادامه دارند و حداکثر تا یک هفته آینده بیانیه خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تقدیم خواهند کرد.
 
وی با بیان این‌که حتی با تغییر یک درصدی تعرفه گمرکی کاغذ رأی داده نخواهد شد، افزود: ما چون مصرف‌کننده و آخرین حلقه این ماجرا هستیم، نظرمان این است که حتی یک درصد به تعرفه گمرکی کاغذ افزوده نشود چرا که آرامش بازار از بین می‌رود و در مقابلِ سرپا نگه داشتن تنها دو کارخانه بزرگ تولید کاغذ در کشور، چندین هزار چاپخانه‌دار و ناشر از این موضوع تأثیر منفی می‌پذیرند.

مدیرعامل تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران ادامه داد: ما نه تنها مخالف سرپا نگه داشتن این کارخانه‌های بزرگ تولید کاغذ نیستیم بلکه کاملاً موافقیم اما این بدان معنا نیست که راهی را که برای حمایت از آنها انتخاب شده است، تأیید می‌کنیم. ما ضمن این‌که به این روش (افزایش تعرفه گمرکی کاغذ) انتقاد داریم، روش‌های دیگر و مناسبت‌تری را برای حمایت پیشنهاد می‌کنیم؛ به طور مثال مشاهده شده که از کارخانه‌های کاغذ در واردات موادشان، 9 درصد ارزش افزوده دریافت می‌شود پس اگر قرار است از آنها حمایت کنند، این مبلغ را از آنها اخذ نکنند.
 داوودی‌پور بیان کرد: صنف ما به‌ویژه نشر، در شرایط خوبی نیست؛ یک ضربه یا حتی تلنگر کوچک به این صنف، آرامش بازار را از هم می‌پاشد. اصلاً منطقی نیست که از یک طرف برای این صنف یارانه در نظر گرفته شود و از طرف دیگر هزینه‌هایی به آنها تحمیل شود.

منتشر شده توسط خبرگزاری ایبنا در تاریخ ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ آبان