عابدینی: افزایش تعرفه گمرکی کاغذ، فرهنگ کتابخوانی را تهدید می‌کند


رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران با بیان این‌که افزایش تعرفه گمرکی کاغذ به‌ مثابه حباب موقتی برای حمایت از تولیدکننده داخلی محسوب می‌شود عنوان داشت : این پیشنهاد بدون توجه به این موضوع است که عوامل زیادی مانند فرهنگ، بهداشت، اداری، اطلاع‌رسانی، صنعت بسته‌بندی و ...در گرو کاغذ تحریر هستند.

بابک عابدینی، رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: متأسفانه دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهانه حمایت از تولیدکنندگان داخلی کاغذ، پیشنهاد افزایش تعرفه گمرکی کاغذ را ارائه کرده است؛ این پیشنهاد بدون توجه به این موضوع است که عوامل زیادی مانند فرهنگ، بهداشت، اداری، اطلاع‌رسانی، صنعت بسته‌بندی و ...در گرو کاغذ تحریر هستند.

وی ادامه داد: ارائه این پیشنهاد بدون توجه به این موضوع است که در حال حاضر حدوداً مصرف سالیانه کاغذ تحریر 400 هزار تُن در سال است که با توجه به رشد اقتصادی در کشور که پیش روست (دوره پساتحریم) بدون تردید با افزایش قابل توجه این مصرف مواجه خواهد بود.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران افزود: پیشنهاد افزایش تعرفه گمرکی کاغذ در حالی مطرح شده است که تولید داخلی ما در وضعیت کنونی به 150 هزار تُن در سال نمی‌رسد و با توجه به منابع محدود آبی و جنگلی در کشور، رشد تولیدمان کفاف رشد مصرفمان را به هیچ وجه نخواهد داد.

این عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بیان این‌که در چنین شرایطی افزایش تعرفه گمرکی کاغذ ابزار مناسبی برای کنترل قیمت در بازار نیست، گفت: این افزایش، حباب موقتی برای حمایت از تولیدکننده داخلی محسوب می‌شود که دانش و فرهنگ کتابخوانی را تهدید می‌کند و در نهایت مصرف‌کننده نهایی (عموم جامعه) مجبور می‌شوند با هزینه بسیار بالا نیاز خود در حوزه کتاب و ... را برطرف کنند. بنابراین، افزایش تعرفه گمرکی کاغذ مخالف با اهداف دولت در حوزه کاهش تورم است و مستقیماً بر افزایش قیمت تمام شده کالا و تقاضا اثر می‌گذارد.


 
عابدینی افزود: وقتی تعرفه گمرکی کاغذ افزایش می‌یابد، واردات کاغذ به کشور کاهش پیدا می‌کند و تقاضا نسبت به خرید محصولات داخلی، در مدت زمان کوتاهی افزایش می‌یابد. در چنین حالتی اگر بخشی نتواند پاسخگوی نیاز داخلی خود برای تولید باشد، قیمت و تورم در آن بخش افزایش پیدا می‌کند.

مدیر چاپخانه صفا با اشاره به وضعیت صادرات در نتیجه افزایش تعرفه گمرکی کاغذ، گفت: با افزایش تعرفه گمرکی کاغذ، صادرات در این زمینه کاهش پیدا می‌کند چرا که قیمت مواد اولیه و واسطه‌ای با افزایش مواجه می‌شوند. در نتیجه برخلاف میل دولت، صادرات در این زمینه مشکل‌دار می‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران با بیان این‌که اتحادیه بنا به دلایل مطرح شده در بالا مخالف افزایش تعرفه گمرکی کاغذ است و با پیگیری‌های خود می‌کوشد این موضوع رُخ ندهد، توضیح داد: در مجموع مخالف حمایت دولت از تولید داخلی نیستیم اما این حمایت نباید با ابزار تعرفه‌ای صورت بگیرد. اگر دولت قصد کمک به این بخش را دارد، می‌تواند با ابزار متعدد دیگری به این عرصه وارد شود؛ به طور مثال با کاهش هزینه‌های انرژی، ارائه تسهیلات بانکی کم‌بهره برای سرمایه در گردش، حمایت‌ها و یارانه‌های بیمه تأمین اجتماعی و کاهش درصدهای مالیاتی دریافتی، می‌توان به تولید داخلی کمک کرد.

منتشر شده توسط خبرگزاری ایبنا در تاریخ ۱۳۹۴ شنبه ۹ آبان